[witte kolom] Een dag naar de dierentuin

Auteur Topic: [witte kolom] Een dag naar de dierentuin  (gelezen 40021 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 2 juli 2007, 15:44:47
Vrijwilligers zijn niet altijd leken hoor  ;)
Maar in dat geval zal ik er bij de organisatie op aandringen om wel een paar verzorgende-(IG) mee te nemen aangezien dat niet mijn deskundigheidsgebied is en 1 verpleegkundige op 9 groepjes die her en der in het park lopen is dan ook een beetje weinig naar mijn inschatting.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 2 juli 2007, 17:49:53
idd een hele goeie, want 1 vpk die moet pendelen tussen 9 groepjes verspreid over een toch wel groot oppervlak. mag hopen dat hij/zij een fiets krijgt he Jacques??

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 2 juli 2007, 19:14:02
Nou ja de pleeg hoeft het niet heel druk te krijgen,maar ja als er nog een paar lekkende stoma's etc bijkomen dan wordt het toch een beetje veel voor 1 persoon.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 2 juli 2007, 20:22:30
Gelukkig maar dat jullie niet gevraagd zijn voor de verpleegtechnische handelingen  ;)

Wat betreft de EHBO nog zaken in de voorbereiding die we willen weten/doen?

Anders moeten we maar eens op stap gaan  :)

Off-topic: Gelukkig hoeft de verpleegkundige niet het hele park door maar komt iedereen op afgesproken tijdstippen naar een centraal punt met goede sanitaire voorzieningen...

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 2 juli 2007, 20:48:10
Nou ja ik wil nog wel even weten wat die ehbo daar ons allemaal te bieden heeft

Jacques

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 2 juli 2007, 20:52:34
Wordt de groep self-supporting of wordt er nog wat verwacht van de eerste hulp organisatie van de dierentuin? Ik neem aan dat die ook eigen procedures hebben?  ::) :)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 2 juli 2007, 21:09:09
BHV, gok ik.
Arts  www.alphalog.nl

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 4 juli 2007, 11:49:48
Tsjaa, zoals elke dierentuin en pretpark is er zogenaamd EHBO aanwezig. Helaas wisselt de kwaliteit van de geboden zorg sterk per park. Zo heeft het Dolfinarium naar mijn ervaring een goed ingerichte en bemande EHBO-post op de drukkere dagen, Burger's Zoo heb ik mindere ervaringen mee. Vooralsnog is het van dit park niet bekend (als in: ik heb het nog niet ervaren  ;)) en kan er voor de casus vanuit gegaan worden dat ze via de telefoon aangeven uiteraard de beschikking te hebben over EHBO-faciliteiten...

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 4 juli 2007, 12:05:19
Update

Besloten om deze gezellige dag mee te maken ben je meegegaan met je tas met standaard-EHBO artikelen. Het is de verpleegkundige gelukt om alle kinderen die zorg nodig hadden te verzorgen en behalve een enkele pleister heb je niks te doen gehad op EHBO-gebied. Over een klein half uur verzamelen jullie je bij de uitgang dus je bent al langzaamaan weggegaan van de centrale plaats midden in de dierentuin om die kant op te lopen.

Dan gaat de telefoon: een van de kinderen is door een verkeerde stuurmanouvre met elektrische rolstoel en al omgevallen en ligt op de grond, gelukkig wel gewoon bij bewustzijn en of je zo snel mogelijk die kant op wilt gaan. Een snelle blik op de parkplattegrond leert je dat je natuurlijk net een andere kant op moet en dus nog wel zo'n 3 minuten onderweg bent. Gelukkig heb je dat groepje een paar keer gezien vandaag en weet je gelijk om wie het gaat, een 13-jarige jongen, met een spastische tetraparese. De verpleegkundige heeft je eerder op de dag uitgelegd dat dit een verlamming is die ontstaan is door zuurstofgebrek van de hersenen, in dit geval tijdens de geboorte. Het gevoel is meestal nog gewoon intact, zo ook bij deze jongen. Tetraparese houdt in dat allevier de ledematen aangedaan zijn, waarbij de armen vaak nog wel enige functie bezitten maar door de spasticiteit wel in een vreemde stand kan staan.

Vragen:
-Zijn er nog aanwijzingen die je via de telefoon geeft?
-Wat wordt je plan van aanpak

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 4 juli 2007, 12:40:55
In eerste instantie blijf ik aan de lijn, en vraag ik of het bewustzijn 'normaal' is of eenbeetje verward, of de jongen op aanspreken, reageert?? ik vertel dat ze de jongen moeten laten liggen zoals hij ligt, en zijn bewustzijn, ademhaling indegate moeten houden, en terugbellen als het fout gaat. daarna hang ik op, en bel ik met de ehbo van het dierentuin, en vertel ik dat ze zich alvast kunnen voorbereiden op een inzet, en ik geef alvast de locatie door, en vertel ook dat zij even moeten afwachten en ik zo terugbel of ik hulp, danwel een ambu nodig heb.

Mijn plan: eerst terplaatse gaan en kijke wat er aan de hand is