[witte kolom] Een dag naar de dierentuin

Auteur Topic: [witte kolom] Een dag naar de dierentuin  (gelezen 39756 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #70 Gepost op: 8 juli 2007, 19:00:00
bij 24 graden verwacht ik niet dat iemand zo snel onderkoeld raakt, en tot op dat moment ga ik ervanuit dat E ook goed is totdat bij uitvragen anders blijkt te zijn zal dit aan de antwoorden die ik krijg snel genoeg blijken..

Nou bij mij (en anderen) staat de E voor meer als alleen kijken of iemand het koud heeft, de E staat namelijk ook (en misschien wel eerst) voor Exposure
Expose and examine / evaluate patient, while trying to keep patient warm

Het is dan een beetje vreemd om eerst aan te nemen dat het daar wel mee in orde is en dan vervolgens te gaan vragen of iemand pijn heeft en het dan alsnog gaan onderzoeken (= uitvoering van de E) Of hanteren jullie een andere definitie van de E ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #71 Gepost op: 8 juli 2007, 21:07:48
Nou bij mij (en anderen) staat de E voor meer als alleen kijken of iemand het koud heeft, de E staat namelijk ook (en misschien wel eerst) voor Exposure
Expose and examine / evaluate patient, while trying to keep patient warm

Het is dan een beetje vreemd om eerst aan te nemen dat het daar wel mee in orde is en dan vervolgens te gaan vragen of iemand pijn heeft en het dan alsnog gaan onderzoeken (= uitvoering van de E) Of hanteren jullie een andere definitie van de E ?

Jacques

dat is ook hoe ik hem hanteer  ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #72 Gepost op: 8 juli 2007, 21:44:27
Exposure is voor mij voornamelijk de blootstelling aan de omgeving, in dit geval dus onderkoeling. Examine en Evaluate staat bij mij meer F en G (in het ABCDEFG protocol): Full set of vitals en Giving Comfort (jaja, er is meer achter de horizon van de E).... Pijn onderzoek ik voornamelijk in de D van disability, en dan vooral de relevante pijn: bij een val als deze op pijn in de nek, rug en ledematen (voor zover mogelijk).
Arts  www.alphalog.nl


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #73 Gepost op: 8 juli 2007, 22:13:28
er is nog maar een verpleegkunde opleiding en je moet in alle werkvelden werken
ja....maar er lopen al wat meer belegen plegen rond in de gezondeheidszorg :)
met diverse achtergronden....
en bij de nieuwe opleiding: als je stage loopt in alle werkvelden wil dat nog niet zeggen dat je ervaring hebt met alle werk velden ;)


E staat bij ons voor exposure; iemand uitkleden (lijkt me zo midden in de dierentuin nu niet zo'n idee)
en kijken naar het lichaam, wat zie je?
je zorgt er ook voor dat iemand idd. niet afkoeld of in een te warme omgeving is, het niet te warm krijgt


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #74 Gepost op: 8 juli 2007, 22:19:01
Exposure is voor mij voornamelijk de blootstelling aan de omgeving, in dit geval dus onderkoeling. Examine en Evaluate staat bij mij meer F en G (in het ABCDEFG protocol): Full set of vitals en Giving Comfort (jaja, er is meer achter de horizon van de E).... Pijn onderzoek ik voornamelijk in de D van disability, en dan vooral de relevante pijn: bij een val als deze op pijn in de nek, rug en ledematen (voor zover mogelijk).

Tja het is wel een bijzondere uitleg van "to expose" maar het zou kunnen  ;D

In jouw geval komt het onderzoek waarschijnlijk bij de H van "head to toe" gevolgd door de I van "inspect posterior surfaces"

De F geeft je allelerlei meetwaardes en de G is inderdaad "give comfort", dus pijnbestrijding en andere zaken. in beide gevallen zul je echter geen info over letsels krijgen.
De E is toch echt bedoeld om dat wel te bepalen (zit er nog een verborgen kogelgat, messteek etc etc) en daarom 'expose' je iemand aan de onderzoekende blikken en handen van de hulpverlener. het gedatailleerde "head to toe" volgt dan later om minder bedreigene letsels op te sporen.

Kwestie van definitie, in de TNCC en PHTLS gebruik je de E fase voor onderzoek, ik kan me niet voor stellen dat het in de ATLS aanpak anders is ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #75 Gepost op: 9 juli 2007, 07:31:44
Ik ben gewend met een primary en secondary survey te werken waarbij we op chirurgie de secondary survey ook nog wel eens de volgende dag deden als alles uit de primary survey stabiel was. Dit geldt dan met name voor de echt grote trauma's waarbij anders nog wel eens een gebroken vinger/teen/etc. gemist werd. Deze secondary survey bevat dan pas het head-to-toe-onderzoek.

Echter om dan pas na de ABCDE te gaan kijken naar het lichaam is naar mijn idee een kunstfout... Zoals Jacques al zei wil je geen schotwond op de rug of iets dergelijks missen, ook een been of armbreuk is niet altijd direct duidelijk maar kan toch zeker een bedreiging voor de C vormen indien niet snel genoeg ontdekt/behandeld (iemand enig idee hoeveel bloedverlies een bovenbeensbreuk tot gevolg kan hebben? 1,5 liter is zeer goed mogelijk...)

Pijn hoort niet thuis in de de D, de CWK hoort al in een eerder stadium onderzocht te zijn en overige pijn heeft niks van doen met de D, hooguit het onvermogen om pijn te voelen in de onderste ledematen is relevant ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #76 Gepost op: 9 juli 2007, 11:37:40
Letsels bekijk je al als je aan komt lopen ;) Maar een volgorde om de ABCDE aan te houden:
Aanspreken: vragen wat er is gebeurd, of ze ergens pijn hebben
A+cwk -> Aangezichtsletsels en nekpijn
B -> Thoraxletsels
C -> Hele lichaam inspecteren op bloedingen
D -> dwarslaesie en hersenen
E -> hou ik toch primair voor onderkoeling... Een behoorlijk onderschat probleem. Daarna komt de secondairy survey met een uitgebreid lichamelijk onderzoek.
Arts  www.alphalog.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #77 Gepost op: 9 juli 2007, 11:45:04
Letsels bekijk je al als je aan komt lopen ;) Maar een volgorde om de ABCDE aan te houden:
Aanspreken: vragen wat er is gebeurd, of ze ergens pijn hebben
A+cwk -> Aangezichtsletsels en nekpijn
B -> Thoraxletsels
C -> Hele lichaam inspecteren op bloedingen
D -> dwarslaesie en hersenen
E -> hou ik toch primair voor onderkoeling... Een behoorlijk onderschat probleem. Daarna komt de secondairy survey met een uitgebreid lichamelijk onderzoek.

En dat leer je allemaal als 'simpele' EHBO'er?  ::) :)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #78 Gepost op: 9 juli 2007, 11:47:37
Nou het is de eerste keer dat ik deze interpretatie van ABCDE zie, maar ja alles kan.
Waar heb je die indeling vandaan ?
Het is in ieder geval geen PHTLS/TNCC/ATLS

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #79 Gepost op: 9 juli 2007, 11:51:34
En dat leer je allemaal als 'simpele' EHBO'er?  ::) :)

Palmpie ,we hebben het toch niet alleen over de simplele ehbo'er in de witte kolom ?
In de casus was toch aangegeven dat je zelf de grens bepaalde van je handelen aan de hand van je kennen en kunnen ?
En in de witte kolom zitten (gelukkig) veel meer mensen als alleen de simpele ehbo'ers  ;D

Toch ?

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources