[witte kolom] Een dag naar de dierentuin

Auteur Topic: [witte kolom] Een dag naar de dierentuin  (gelezen 39760 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #30 Gepost op: 4 juli 2007, 13:01:58
OK, dit kan problematisch worden. Een electrische rolstoel weegt rustig 400 kilo, en ik betwijfel of deze goed tegen omvallen kan. Ik vraag of de jongen bekneld zit onder zijn stoel: zo ja, dan zou ik overwegen om onmiddelijk de brandweer/ambulance te bellen. Zo nee, dan is mijn eerste zorg onderkoeling: niet kunnen bewegen of bibberen, en dan op de grond liggen gaat snel koud worden. Toedekken dus.
Arts  www.alphalog.nl


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #31 Gepost op: 4 juli 2007, 13:06:03
hmm nu je het over beknelling hebt, denk ik dat het verstandig is om aan de telefoon al te vragen of het jongetje bekneld zit ja of nee, en advies te geven om hem even toe te dekken met jassen of iets...


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #32 Gepost op: 4 juli 2007, 13:06:50
Ik begrijp de de verpleegkundige ter plaatse is of zich op zijn minst opde hoogte gesteld heeft van de situatie daar ??

Het lijkt mij dat de verpleegkundige samen met de begeleiders de eerste opvang zullen regelen, dat zal niet anders gaan in de instelling waar de jongen vandaan komt.
Ik zal vragen of de verpleegkundige danwel een vande begeleiders bekend is met de 'normale' standafwijkingen.
Ik wil graag weten of er vreemde 'standjes' zijn bijgekomen en voordat de jongen opgetild wordt wil ik graag eerst een onderzoek op evt breuken/ontwrichtingen (heup uit de kom oid) (laten) doen. Ook het neurologische deel niet vergeten ivm mogelijke klap op het hoofd tijdens de val
Zijn er nog andere bijkomende problemen ? Zijn er specifieke pijnklachten ?

Het lijkt mij dat de pleeg dit prima moet kunnen maar als hij/zij daar anders over denkt dan graag even wachten totdat ik er ben.
De park ehbo wordt geinformeerd maar hoeft van mij nog niet uit te rukken, willen ze dat zelf dan is dat wat mij betreft ook geen probleem.

Eerst maar eeens overleggen of de pleeg mij inderdaad ter plaatse wil hebben, zal wel, waarom bellen ze anders ?
Wat is de reden om mij te bellen, waarom kan de pleeg het zelf niet af ?
Ondertussen ga ik wel die kant uit.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #33 Gepost op: 4 juli 2007, 13:08:00
Ik ga inderdaad ter plaatse de zaak in ogenschouw nemen.

Aanwijzingen: vooral laten liggen, zonodig toedekken en NIET terug hijsen in rolstoel.
Eventuele vraag is naar zichtbare verwondingen/bloedingen en of hij op zijn hoofd terecht is gekomen.
Verder wil ik graag de vpk ook tp hebben.

Nog even een technisch vraagje heeft het slachtoffer vanwege zijn aandoening wel gewoon een pijngevoel (in met name de ledematen)?
Zo nee, dan overweeg ik om voor de zekerheid een ambu te vragen en hem ter controle naar het ziekenhuis te laten brengen. Want letsel is door de spasmen dan niet goed waarneembaar.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #34 Gepost op: 4 juli 2007, 15:31:16
Aanvulling

De verpleegkundige is niet ter plaatse, de informatie betreffende zijn aandoening heeft ze eerder op de dag aan je verteld. Het gevoel is bij spasticiteit in de meeste gevallen gewoon intact, zo ook in deze situatie.

Dit pas ik ook even aan in de originele update


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #35 Gepost op: 4 juli 2007, 16:59:56
Mooi dan gaat de pleeg dus ook ter plaatse, zo te horen is dat de enige aanwezige met specifieke kennis.
Nou ik ben ondertussen ter plaatsen en ga een kijken vragen en voelen

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #36 Gepost op: 4 juli 2007, 17:15:22
Dan heb je snel gelopen Jacques  ;) Moet je nog even geduld hebben totdat er nog eventuele anderen "ter plaatse" zijn   ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #37 Gepost op: 4 juli 2007, 17:29:16
Dan heb je snel gelopen Jacques  ;) Moet je nog even geduld hebben totdat er nog eventuele anderen "ter plaatse" zijn   ;D

Ach het is hopelijk mooi weer (een weerupdate is ook voor de casus wel handig) dus drinken we maar een colaatje en kopen we een ijsje, misschien straks handifg en anders eet ik hem gewoon op :-)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #38 Gepost op: 4 juli 2007, 18:22:28
Ach het is hopelijk mooi weer (een weerupdate is ook voor de casus wel handig)

Tsjaa, tot nu toe is er ook nog door niemand om gevraagd... Ga jullie niet alle info in één keer geven, je moet wel wat na te denken hebben hè  ;)

Update

Gelukkig voor onze "ongelukkige" die op de grond ligt is het mooi weer: Zonnetje, 24 graden.


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #39 Gepost op: 4 juli 2007, 19:17:21
Ach het is hopelijk mooi weer (een weerupdate is ook voor de casus wel handig) dus drinken we maar een colaatje en kopen we een ijsje, misschien straks handifg en anders eet ik hem gewoon op :-)

Als je dan toch een ijsje haalt kun je de medewerker gelijk vragen de BHV organisatie op de hoogte te brengen.  ;) Dit in verband met eventuele assistentie of opvang van de ambulance, indien nodig.
Groet Anne