Tja gewoon het rijtje maar afgaan , voorstellen, vragen wat er gebeurt is en vervolgens ABCDE.
Uiteraard vraag ik ook de begeleiders uit, wellicht is hij even buiten bewustzijn geweest etc etc.
Er is geen sprake van hoog energetisch letsel dus tenzij de verwondigen/klachten anders doen vermoeden hoeft geen CWK stabilisatie toegepast te worden.
de eerste vraag (aan de casus leider) is altijd: "Wat valt mij direct op als ik naar de patient kijk ?"
Vervolgens:
1. is de ademweg vrij (even in de mond kijken) en de ademhaling ok (wanneer een normaal gesprek mogelijk is lijkt dat voorlopig wel in orde)
Geen cyanose, geen pijn bij het ademhalen, geen hyperventilatie etc
2. Hoe is het met de circulatie, even de pols voelen, huid bekijken, kleur, nat/droog, evt bij twijfel cap refil testen
3. Hoe is de D, even goed aanspreekbaar als voorheen ? Geen pupil afwijken of andere opvallende zaken ?
4. Dan gaan we bij de E naar het top tot teen onderzoek,
ik vraag eerst of de jongen ergens pijn heeft en zo ja waar, of er nog andere dingen zijn en dan maar beginnen bij het hoofd, nek, borst, buik, heupen, schouders, armen en handen, benen en voeten, rug
Hierbij controle op afwijkende (afwijkende) standen, afwijkende bewegelijkheid, pijn, pijn bij beweging, bloedingen, hematomen, lekkage vloeistof uit oren, oren, mond is motoriek en sensibiliteit als voorheen ? etc etc
Bij 'nieuwe' pijn controleren waar het zit, is er sprake van asdrukpijn etc etc
De onderliggende arm testen we als laatste, daarvoor wil ik hem meer overeind hebben en dan moet de rest wel 'vrijgegeven' zijn.
Zijn alle controlles negatief (dus geen afwijkingen gevonden van het normale) dan ga ik in overleg met de pleeg kijken of we de patient weer in de stoel kunnen krijgen. ook bij kleine afwijkingen (zoals pijn in een vinger of hand) kunnen we wellicht beginnen met de jongen in zijn stoel te zetten
Daarna is het nog wel fijn om te weten welke medicatie gebruikt wordt, zoals bijvoorbeeld bloedverdunners.
De hele ample uitvragen is nog een beetje overdreven, tenzij ik tijdens het onderzoek grote afwijkingen ben tegengekomen.
Tja dat was het weer even denk ik, de vraag is eigenlijk wat ben ik bij bovenstaand onderzoek allemaal tegengekomen ?
Jacques