[witte kolom] Een dag naar de dierentuin

Auteur Topic: [witte kolom] Een dag naar de dierentuin  (gelezen 39768 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #60 Gepost op: 6 juli 2007, 23:02:39
Terwijl ik deze vragen stel, pak ik alvast een foliedeken uit mn tas, voor het geval het antwoord op de vraag "heb je het koud" bevestigend is...

Gelukkig voor onze "ongelukkige" die op de grond ligt is het mooi weer: Zonnetje, 24 graden.

Verwacht je je folie nodig te hebben dan?  ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #61 Gepost op: 7 juli 2007, 01:02:22
;)

ja ja, maar ik bedoel dus ook zaken als bloedingen, opvallende huidskleur ademhaling etc
m.a.w info over de toestand van de patient die ik eigenlijk al gelijk zie zonder te vragen of te onderzoeken
Maar alles is globaal gezien normaal begrijp ik uit je verhaal.

oik thanks,we wachten nog even op de rest
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #62 Gepost op: 7 juli 2007, 15:09:03
Vragen
-Wat wil je nu gaan doen?
-Welke vragen heb je?

Inderdaad ABCD
Zo te zien lijkt dat in orde, maar 'meten' is weten.
Dan speciale aandacht voor de E
Hoe is hij terecht gekomen. Voorwerpen, stoepranden, paaltjes e.d. geraakt die voor inwendig letstel kunnen zorgen.
Bijzonder aandacht voor de arm. Heeft hij pijn aan de arm?
Zo niet met een aantal hulpverleners de arm vrij maken.
Indien wel met nog meer hulpverleners de arm proberen met zo min mogelijk bewegingen vrij te leggen, zodat die zonodig gespalkt kan worden.
Als onderzoek verder geen bijzonderheden oplevert, plan maken om hem weer in de stoel te krijgen.
(oh ja eerst rolstoel even op mankementen en functioneren contoleren).


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #63 Gepost op: 7 juli 2007, 22:14:47
Vragen:
-Wat wil je nu gaan doen?
Het lijkt mee te vallen dus de ehbo-ploeg van de dierentuin mag nog even genieten van de rust, wel ga ik al druk bellen met de vpk of hij/zij wel tp wilt komen??

Aangzien hij adequaat reageert neem ik aan da ABCDE in orde is, en ga ik eerst een aantal vragen stellen, en dan eventueel ism de begeleider, en de vpk die nog moet komen( was de vpk al onderweg??) vast te stellen of er lichamelijke letsels zijn ja of nee. ook heel goed kijken of ledematen raar liggen??

Na overleg met vpk eventueel terug in de rolstoel tillen.. hierbij is tilassistentie wel handig denk ik..



-Welke vragen heb je?
Heb je pijn, zoja waar, en hoe ervaar je de pijn??
Ben je misselijk/duizelig??
Heb je pijn in je achterhoofd/nek/rug??
Kun je je ledematen nog bewegen??
Wat vinden de vpk, en de begeleider(ster) ervan, en wat willen zij??


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #64 Gepost op: 8 juli 2007, 01:16:46
Aangzien hij adequaat reageert neem ik aan da ABCDE in orde is,

Waarom neem je aan dat de E in orde is ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #65 Gepost op: 8 juli 2007, 11:43:02
anders zou die AAAAUUU!! roepen?? of zeggen datie koud heeft of in iedergeval iets in die richting


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #66 Gepost op: 8 juli 2007, 11:53:56
Als je dat als maatstaaf voor een goede 'E' neemt...  Waarom wachten tot iemand al onderkoeld is? Waarom zou iemand het blijven uitroepen van de pijn als hij stil ligt?
Arts  www.alphalog.nl


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #67 Gepost op: 8 juli 2007, 12:04:02
bij 24 graden verwacht ik niet dat iemand zo snel onderkoeld raakt, en tot op dat moment ga ik ervanuit dat E ook goed is totdat bij uitvragen anders blijkt te zijn zal dit aan de antwoorden die ik krijg snel genoeg blijken..


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #68 Gepost op: 8 juli 2007, 12:43:13
even ter info omdat ik er juist zekers van overtuigd ben, dat een ehbo-er hier juist op zijn plaats is :)

nl. er zijn diverse soorten verpleegkundige opleidingen (hmmm...even om het makkelijk/ ingewikkeld te maken)

een Z-verpleegkundige heeft veel verstand van gehandicapten, een B- verpleegkundige --> psychiatrie
hbo/mbo met praktijk ervaring ? en zo ja waar?

Ik bedoel er mee aan te geven dat er niet blind gevaren moet worden op het feit dat er een verpleegkundige mee gaat zij ook de wijsheid in pacht heeft, er mag wel uit gegaan worden van een basale ehbo kennis, m.i. ;)


er is nog maar een verpleegkunde opleiding en je moet in alle werkvelden werken
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #69 Gepost op: 8 juli 2007, 13:47:00
Bij 24 graden is de buitentemperatuur 13 graden kouder dan je lichaamstemperatuur. Nee, je onderkoelt niet snel (maar wat is snel), maar als je een half uurtje op de (koude!) grond moet liggen in afwachting van een eventuele ambulance ben je ondertussen toch al flink afgekoeld. Wij bewegen, zoeken de zon op en produceren zelf een hoop warmte. Iemand met een tetraplegie kan dat niet en heeft een groot risico onderkoeld te raken, zeker als hij op de grond ligt!
Arts  www.alphalog.nl