[witte kolom] Een dag naar de dierentuin

Auteur Topic: [witte kolom] Een dag naar de dierentuin  (gelezen 39769 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #80 Gepost op: 9 juli 2007, 11:56:56
C -> Hele lichaam inspecteren op bloedingen

Nou ben ik dus die simpele ehbo-er die ook nog een HOC-cursus gedaan heb en af en toe de klok heb horen luiden over PHTLS, maar niet weet waar de klepel ervan hangt.
Maar als artsen tijdens de opleiding leren dat de C uitsluitend bestaat uit lichaam inspecteren op bloedingen, dan gaat er toch iets niet goed.
Als dit mijn enige rapportage is over de C tijdens de profcheck, dan mis ik een paar puntjtes.  ;)

Een bovenbeenbreuk en bekkenfractuur om maar is wat te noemen zijn volgens mij wel bedreigingen in de C.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #81 Gepost op: 9 juli 2007, 13:22:09
In de C kijk lees behandel je uitwendige bloedingen
dus bloedingen die levensbedreigend zijn (dus geen schaafwonden problematiek ;))




ps: voor degene die er in geïntreseerd zijn kan ik je de vertaling van Hoofdstuk 3 vanuit de tncc toesturen
     (eigen vertaling) stuur je email adres even per pm ;)

ps 2 de voorbeelden van Rader kom je binnen de TNCC/ATLS setting later tegen

C Circulatie

Onderzoek:
* palpeer de centrale pols (femoralis/ carotis) indien aanwezig is er sprake van een adequate circulatie
* palpeer de pols voor kwaliteit (normaal, week, sterk) en slag (normaal, langzaam, snel)
* inspecteer en palpeer de huid (kleur, temperatuur, vochtigheid)
* inspecteer op uitwendige bloedingen
* bloeddruk (alleen als een collega dit kan doen, anders meet je de bloeddruk dan eerst in het secondary assessment)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #82 Gepost op: 9 juli 2007, 15:24:13
Nou ben ik dus die simpele ehbo-er die ook nog een HOC-cursus gedaan heb en af en toe de klok heb horen luiden over PHTLS, maar niet weet waar de klepel ervan hangt.
Maar als artsen tijdens de opleiding leren dat de C uitsluitend bestaat uit lichaam inspecteren op bloedingen, dan gaat er toch iets niet goed.
Als dit mijn enige rapportage is over de C tijdens de profcheck, dan mis ik een paar puntjtes.  ;)

Een bovenbeenbreuk en bekkenfractuur om maar is wat te noemen zijn volgens mij wel bedreigingen in de C.

Nou lees je niet goed: dit gaat UITSLUITEND over het controleren op verwondingen, en welke wonden je controleert bij de A, de B etc... Dit gaat NIET over het uitvoeren van het ABCDE protocol.
Arts  www.alphalog.nl


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #83 Gepost op: 10 juli 2007, 08:41:25
Update

Na alle discussie volgt er weer een update

Bij controle van de ABC vind je geen afwijkingen. Bij verder onderzoek is de enige plek waar hij pijn aangeeft de pols/bovenzijde van de hand die onder zijn lichaam heeft gelegen. Goed bekeken is hier inderdaad wel wat roodheid en zwelling te zien, de stand is echter moeilijk te beoordelen.



Je besluit samen met de begeleiders en de inmiddels gearriveerde verpleegkundige de jongen eerst terug te zetten in de rolstoel. De rolstoel is ondertussen ook al nagekeken en functioneert gelukkig nog goed. De organisatie begint ondertussen wel te vragen of het al opschiet daar iedereen al verzameld staat bij de ingang klaar om ingeladen te worden in de gereedstaande bussen.


Vragen
-Wat ga je doen met de hand van de jongen?
-Heb je nog vragen aan de verpleegkundige? (die zoals al eerder aangegeven is, ervaren is in omgaan met handicaps echter geen ervaring heeft in de EHBO)
-Wat geef je door aan de organisatie?

Bronvermelding afbeelding: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-215X2002000100002&script=sci_arttext; een artikel over chirurgie bij spasticiteit, niet afkomstig van de casus zelf dus, geeft echter wel een redelijk beeld.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #84 Gepost op: 10 juli 2007, 09:30:53
Mijn vragen staat nog steeds  ;D

is er sprake van pijn bij druk op de pols (scaphoid etc) , middenhandbeentjes, vingerkootjes/gewrichten ?
is er spraken van asdrukpijn ?
Is de evt pijn difuus of goed te localiseren ?
Staan alle botten voor zover op het gevoel te bepalen netjes in elkaars verlengde, dus geen vreemde strapjes ? (luxaties/ontwrichtingen)
Is er en voor deze patient normale (evt alleen pasieve) bewegelijkheid (evt weer L/R vergelijken)
Hoe is het gevoel in de vingers ? Wellicht ook hier mogelijk om L/R te vergelijken ?
capilair refil normaal ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #85 Gepost op: 10 juli 2007, 10:00:13
Citaat
Vragen
-Wat ga je doen met de hand van de jongen?
Op voorhand de gebruikelijke maatregelen. Koelen, rust en steun geven. Indien de pijn het toelaat een drukverband en mitella. Anders alleen mitella.

Citaat
Vragen
-Heb je nog vragen aan de verpleegkundige? (die zoals al eerder aangegeven is, ervaren is in omgaan met handicaps echter geen ervaring heeft in de EHBO)
Ik zou met haar overleggen en haar mening vragen wat er aan de hand zou kunnen zijn en onderstaande adviezen bespreken en gezamenlijk een advies geven.

Citaat
Vragen
-Wat geef je door aan de organisatie?
Bij hevige pijn sluit ik niks uit. Ik ga als EHBO-er niet "rommelen" (asdruk en CR). Hij gaat direct naar de dichstbijzijnde SEH. Althans dat is mijn advies.
Bij geringe pijn en geringe reistijd naar huis dan adviseer ik om het even aan te kijken en thuis in overleg met ouders naar de met hem bekende huisarts gaan. Hij kan wellicht de zaak iets beter beoordelen.
Organisatie moet thuisfront bellen zodat hij goed opgevangen kan worden.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #86 Gepost op: 10 juli 2007, 10:06:33
Mijn vragen staat nog steeds  ;D

Jacques


Bedoel je nu de overige vragen in je post (die komen later evt wel aan de orde  ;)) of ergens eerder dan ben ik nl bang eroverheen gelezen te hebben en kan ik het nu ook niet direct terugvinden  :-[

Oh wacht, ik vind wel wat over medicatie.

Aanvulling

De jongen gebruikt geen medicijnen.

@ RAdeR, waar ga je mee koelen?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #87 Gepost op: 10 juli 2007, 10:13:54
Bedoel je nu de overige vragen in je post (die komen later evt wel aan de orde  ;)) of ergens eerder dan ben ik nl bang eroverheen gelezen te hebben en kan ik het nu ook niet direct terugvinden  :-[

Ik had (dacht ik) gevraagd naar sesibiliteit en evt cap refil, maar ik heb ze hierboven inderdaad nog even toegevoegd, uitgebreid wat met specifieke vragen mbt de hand/pols, of is dat allemaal uitgevoerd en valt het allemaal onder
Citaat
Bij verder onderzoek is de enige plek waar hij pijn aangeeft...
De pleeg evalueert uiteraard mee

Als alle genoemde testen negatief zijn, dan zou ik koelen en een drukverband aanleggen.
Circulatie in de gaten houden, geeft het na enige tijd geen verbetering dan thuis naar de seh.
(een traumatoloog zei eens tegen me "ach je kan een klein breukje missen, als het vandaag gebroken is dan is het morgen ook nog wel gebroken"  ???)

Zijn er wel mogelijke fracturen/luixaties of hevige pijn dan inderdaad maar even naar de SEH, bij twijfel telefonisch overleg met de seh pleeg of poortarts daar of evt huisarts van de jongen zelf.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #88 Gepost op: 10 juli 2007, 10:15:04
@ RAdeR, waar ga je mee koelen?

Indien mogelijk de jongen naar een kraan brengen.
Anders water naar de jongen.
Als het een beetje treft heeft de park-ehbo coldpacks liggen.
'Tom Poes verzint een list'


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #89 Gepost op: 10 juli 2007, 10:36:29
Indien mogelijk de jongen naar een kraan brengen.
Anders water naar de jongen.
Als het een beetje treft heeft de park-ehbo coldpacks liggen.
'Tom Poes verzint een list'

Wat ik wel goed vind werken zijn instant-coldpacks, zijn niet meer zo heel duur (rond een euro/stuk) en koelen gedurende 15-20 minuten. Zitten bij mij nu standaard in EHBO-tas :)