[witte kolom] Een dag naar de dierentuin

Auteur Topic: [witte kolom] Een dag naar de dierentuin  (gelezen 39771 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #90 Gepost op: 10 juli 2007, 10:46:50
Als ik dan even jouw tas mag lenen  ;)

Ik heb er (privé) ook een, maar zit er al jaren in. Hopelijk doet hij het nog op het 'moment suprême'  :-[
Op het werk liggen er een aantal in de ijskast liggen en een aantal klaar voor de magnetron.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #91 Gepost op: 10 juli 2007, 10:54:16
Ik zou ook aan de begeleider/verzorger van deze pupil willen vragen of deze stand normaal is van zijn hand
(mag aan nemen dat hij de jongen goed kent)

eerst kijken ;) en dan eens verder onderzoeken........


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #92 Gepost op: 10 juli 2007, 11:30:55
Ik zou ook aan de begeleider/verzorger van deze pupil willen vragen of deze stand normaal is van zijn hand
(mag aan nemen dat hij de jongen goed kent)

eerst kijken ;) en dan eens verder onderzoeken........

helemaal mee eens vandaar in het begin ook de vraag " controle op afwijkende (afwijkende) standen"
Met afwijkende afwijkende standen bedoel ik inderdaad afwijkend van wat normaal is voor deze jongen, wat op zich weer afwijkend zal zijn van een ander.

Jacques

Trouwens die instant coldpacks ziiten niet in mijn ehbo rugzak, misschien eens kijken of er nog een plekje over is .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #93 Gepost op: 10 juli 2007, 11:47:04
Het beoordelen van een normale hand op breuken is al lastig genoeg, laat staan bij iemand met een verlamming als deze... op geleide van de pijn leg ik een mitella aan, een drukverband lijkt me bij een breuk niet zo nuttig. Retourtje SEH...
Arts  www.alphalog.nl


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #94 Gepost op: 10 juli 2007, 12:24:31
Mijn vragen staat nog steeds  ;D

Speciaal voor Jacques dan ;)

De begeleiders vinden het moeilijk aan te geven of de stand van de hand nu daadwerkelijk veranderd is. Weliswaar is deze fors afwijkend ten op zichte van een "normale" hand maar of deze nu voor hem veranderd is??? Een kleine kanttekening is dat zij hem ook slechts sinds een paar dagen kennen en hem dus niet door en door kennen zoals zijn ouders hem kennen. Zelf kan hij niet goed aangeven of er nu wat veranderd is.

is er sprake van pijn bij druk op de pols (scaphoid etc) , middenhandbeentjes, vingerkootjes/gewrichten ?

geen pijn thv middenhandbeentjes, vingerkootjes/gewrichten, wel is er drukpijn thv de tabatière anatomique/scaphoïd, echter die gehele omgeving en dan m.n. de dorsale zijde blijkt gevoelig

is er spraken van asdrukpijn ?

geen asdrukpijn over de ossa phalangea, wel drukpijn over de ossa metecarpophalangea I, II en III, deze wordt in de pols aangegeven.

Is de evt pijn difuus of goed te localiseren ?

Zoals hierboven al aangegeven wordt de pijn diffuus over de dorsoradiale zijde van de pols aangegeven

Staan alle botten voor zover op het gevoel te bepalen netjes in elkaars verlengde, dus geen vreemde strapjes ? (luxaties/ontwrichtingen)

Zoals ook al op de foto te zien is is dit niet het geval, m.n. bij de vingers staan de botten zeker niet netjes recht op elkaar. Hier wordt echter geen pijn aangegeven. Ook de diverse botjes die samen het polsgewricht vormen staan niet zoals je ze bij jezelf voelt, hier wordt dus echter wel pijn aangegeven.

Is er en voor deze patient normale (evt alleen pasieve) bewegelijkheid (evt weer L/R vergelijken)

actieve beweeglijkheid in het polsgewricht was al zeer beperkt, nu houdt hij hem liever stil. Passief is er wel enige beweging mogelijk alhoewel met name deviatie naar radiale zijde zeer snel pijnlijk is. Vergelijking met de andere kant is niet goed mogelijk, ook deze hand is flink aangetast door spasticiteit en is in alle richtingen beperkt.

Hoe is het gevoel in de vingers ? Wellicht ook hier mogelijk om L/R te vergelijken ?

Gevoel is in alle vingers normaal aanwezig

capillary refill normaal ?

capillary refill is normaal (<2 sec.). De jongen ondergaat dit allemaal gelaten, op zich kan hij de humor van de valpartij wel inzien en wordt dan ook al redelijk geplaagd door zijn groepsgenoten en begeleiders. Op het moment dat de pols echt bewogen wordt merk je wel aan hem dat je hem pijn doet.


Disclaimer
Voordat nu weer iedereen over me heen valt dat dit niet hoort bij EHBO, ik schrijf dit nu op speciaal verzoek van Jacques zo uitgebreid op. Zelf zal ik (uiteraard ;)) ook zo uitgebreid kijken. Echter wanneer je niet weet waar je mee bezig bent beperk dan manipulatie van aan aangedaan arm/been zoveel mogelijk en kijk wat diegene zelf aan beweging kan doen voordat jij eraan begint. Iemand voelt zelf nl zeer goed hoe ver hij/zij kan gaan...
Capillary refill/pulsaties en gevoel zou ik als EHBO-er nu juist wél testen. Op het moment dat dit normaal is is er bij verdenking op de kleinere breuken (handen/voeten/pols) voor mij geen reden om haast te maken en kan in geval van twijfel prima even afgewacht worden of de pijn snel weer afzakt, mocht er nu toch een breuk zijn dan is deze na een paar uur inderdaad nog steeds wel aanwezig.

De capillary refill test je door stevig op een nagel te drukken totdat deze wit ziet en dan los te laten, deze hoort nu binnen 2 seconden weer mooi roze/rood te kleuren. (Natuurlijk moet je voorbij het letsel de CR testen, testen aan de hand terwijl de voet aangedaan is heeft geen zin) eventueel kan je ook voelen of de pulsaties van de slagaders nog voelbaar zijn (denk bij een onderarmsbreuk aan de polsslagaders, deze is aan twee kanten te voelen). Met deze twee methodes controleer je of een eventuele breuk de bloedtoevoer niet belemmert, mocht dit wel het geval zijn is dat een reden om direct een arts te raadplegen

Het gevoel test je simpelweg door te controleren of iemand aanraking voorbij het letsel nog voelt, van belang hierbij is dat je dit niet op één enkele plaats test maar aan beide zijden controleert. Sommige breuken kunnen ook zenuwen beknellen/beschadigen en ook hierbij geldt dat je dan direct een arts dient te raadplegen.

Bij twijfel roep altijd de hulp in van een deskundige


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #95 Gepost op: 10 juli 2007, 12:53:07
Ik houd op basis van het bovenstaande een breuk zeker niet voor uitgesloten, zelfs voor waarschijnlijk, met name de beweging van de hand naar radaial zijde en pijn op het scaphoïd in combinatie met de aanwezige asdrukpijn zou heel goed kunnen duiden op een fractuur aldaar.
Op de SEH zal naar mijn inschatting zeker een foto worden gemaakt (eigenlijk wel twee denk ik).

De twijfel is alleen of het direct ter plaatse insturen noodzakelijk is, een echte dringende reden daarvoor zie ik (maar wie ben ik) niet, wanneer de pijn onder controlle is door stabilisatie en verder de bloedvoorziening en zenuwen zoals aangegeven intact zijn kan het m.i. wel even wachten.
Twijfel, dus zal ik overleggen met de dichtsbijzinde SEH en de wens van de jongen en zo mogelijk die van zijn ouders daar zeker in mee laten wegen.
Mocht de SEH met bovenstaande gegevens de patient toch op korte termijn willen zien, dan kunnen de bussen naar huis, de patient en een begeleider gaan dan met een rolstoeltaxi naar de SEH en evt ook weer naar huis. Rekening CZ (reisverzekering of normale ziektekosten verzekering).

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #96 Gepost op: 10 juli 2007, 14:01:55
Vragen
-Wat ga je doen met de hand van de jongen?
Vragen of hij zijn vingers, en pols kan bewegen,  in welke mate, en of het pijnlijk is?? heeft hij asdrukpijn?? en kan hij nog in mijn hand knijpen??

-Heb je nog vragen aan de verpleegkundige? (die zoals al eerder aangegeven is, ervaren is in omgaan met handicaps echter geen ervaring heeft in de EHBO)
Wat vind de vpk van de hand/pols, en wat denkt hij/zij er over??

-Wat geef je door aan de organisatie?
Ik geef aan de organisatie door dat de hulpverlening nog in volle gang is, en nog niet bekend is hoelang het gaat duren, en of er extra hulp nodig is. daarnaast adviseer ik de de ene touringcar die niet geschikt is voor rolstoelvervoer weg kan zodat die mensen niet hoeven te wachten. de andere 'rolstoelbus'waar deze jongen in zat die zal toch moeten wachten tot we een definitief besluit hebben gevormd.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #97 Gepost op: 10 juli 2007, 15:21:14
Na alle andere reacties gelezen te hebben denk ik dat ik zou kiezen voor eerst even volgens protocol 10 tot 20 minuten koelen, en dan kijken hoe het met de pijn is, en of er verbetering optreed zoniet toch maar even naar de seh toe.

nou ben ik nieuwsgierig geworden de capillary refil, wat het is heb ik gelezen, maar waarvoor kun je deze informatie gebruiken?? wat kun je daaruit opmaken??  :o :o


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #98 Gepost op: 10 juli 2007, 15:37:17
nou ben ik nieuwsgierig geworden de capillary refil, wat het is heb ik gelezen, maar waarvoor kun je deze informatie gebruiken?? wat kun je daaruit opmaken??  :o :o

De capillary refill test je door stevig op een nagel te drukken totdat deze wit ziet en dan los te laten, deze hoort nu binnen 2 seconden weer mooi roze/rood te kleuren. (Natuurlijk moet je voorbij het letsel de CR testen, testen aan de hand terwijl de voet aangedaan is heeft geen zin) eventueel kan je ook voelen of de pulsaties van de slagaders nog voelbaar zijn (denk bij een onderarmsbreuk aan de polsslagaders, deze is aan twee kanten te voelen). Met deze twee methodes controleer je of een eventuele breuk de bloedtoevoer niet belemmert, mocht dit wel het geval zijn is dat een reden om direct een arts te raadplegen

Bij twijfel roep altijd de hulp in van een deskundige

Het is een maat voor de doorbloeding van met name de perifere vaten/haarvaten, dus ook bij lage bloeddruk, e.d. kan de CR verlaagd zijn


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #99 Gepost op: 10 juli 2007, 16:33:26
hmm oke dankjewel...