Is het in dit land niet zo, dat je bij wet verplicht bent iemand te helpen?
Hulp kan uit vele dingen bestaan, en het is aan je zelf (opleiding, ervaring inzicht) waaruit de hulp die je kunt geven bestaat. Al is het maar het opvangen van de ambu, het kan net die paar seconden schelen toch?
Zelf ben ik fotograaf (hobby fotograaf om meteen maar helder te zijn) maar mijn camera blijft in de auto op het moment dat ik ergens eerder ben dan de hulpdiensten. Ik zal dan altijd mijn EHBO en proffesionele kennis aanbieden, zonder me als fotograaf bekend te maken. Pas als ik zeker weet dat er voldoende hulp is zal ik mijn camera er bij gaan halen. Daarbij zal ik geen foto's publiceren waarop slachtoffers herkenbaar in beeld staan, en hou ook rekening met de verdere privacy (kentekens afdekken enz.).
Door op die manier te werk te gaan bouw je een relatie op met de hulpverleners in de omgeving. Ze weten dat ze zich niet druk hoeven te maken om mij, dat ik geen confronterende foto's online zal zetten. Op die manier kunnen de hulpdiensten doen waar ze voor zijn: hulp verlenen.
Door op deze manier te werken krijg ik heel vaak de gelegenheid om foto's te maken van de situatie NADAT de slachtoffers zijn afgevoerd. Die geven nog een prima beeld van de situatie, zonder de privacy van betrokken slachtoffers in gevaar te brengen.
Maar zoals gezegd, als er geen hulpverleners tp zijn, blijft mijn camera in de auto. Kan ik dan geen foto's maken dan is het jammer, maar de hulpverlening aan de slachtoffers gaat voor.