Maar zie je elke indicatie wel? Is dat kind wel gevallen of misschien wel geduwd door een van de aanwezigen? Zou jij via het raam alle ins en outs van een melding kunnen opvangen zoals personeel van de politie, brandweer en ambulance wel van hun meldkamer krijgen?
Ik ga er van uit dat mij het zelfde wordt verteld als de meldkamer. Waarom zouden mensen mij andere informatie verschaffen als dan ze doen bij iemand aan de telefoon met de zelfde bedoeling? Het enige verschil is dat de hulpdiensten het al tijdens het aanrijden te horen krijgen, en ik pas als ik ter plaatse ben. Het lijkt mij dat als je ter plaatse nog informatie moet inwinnen, dit voorzichtiger gebeurt dan wanneer je via de porto te horen krijgt dat het om een gevallen kind gaat.
Dit is niet eens het grootste probleem. De grote vraag is of jij kan bepalen wat voor incident er gebeurd is? En weet iemand wel dat jij daar binnen bent (geweest?). Als jou iets overkomen was terwijl jij daar binnen was had het heel lang geduurd voordat iemand jou gemist had. Als ik ergens naar binnen stamp dan weet mijn meldkamer dat. Als de ambu ergens is weet hun meldkamer dat. Als het dan te lang duurt dan worden we opgeroepen. Of gebeld. Of komt de politie een kijkje nemen.
Mijn beide ouders wisten exact waar ik mij bevond, inclusief adres. Ook hebben ze gewoon mijn mobiele telefoonnummer. Als ik na bijv. een half uur mijn telefoon niet op neem zullen deze denk ik naar het betreffende adres gaan, een daar aan de hand van de situatie verder actie ondernemen, eg. het bellen van de politie.
Je bent alleen strafbaar indien iemand overlijdt. En zolang je niet de indicatie hebt dat je echt wat kan betekenen en of er gewoon tegenaanloopt ben ik het met CM eens dat het niet verstandig is om dit zomaar op te zoeken.
Ik had op dat moment dus die indicatie wel. Ik kan zelf reanimeren en ehbo verlenen, dus mocht er toch een reanimatie nodig zijn zou ik echt wat kunnen doen. Tevens arriveerde de ambulance pas na 6 minuten, waardoor de kans op overlijden na een reanimatie aanzienlijk groot is. Ondanks dat dat hier niet het geval was, heb ik toch het idee gehad dat ik heb geholpen. Ook ben ik gewoon vriendelijk bedankt; door de vrouw, het jongetje en het ambulancepersoneel.