'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'

Auteur Topic: 'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'  (gelezen 52691 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 23 mei 2011, 19:48:16
Nu ik mijn hele verhaal terug lees klinkt het inderdaad iets wat aan de arrogante kant, mijn excuses hiervoor  e050
De reden dat ik beweer mentaal sterk te zijn, komt misschien door de vergelijking met andere leeftijdsgenoten. Zelf zie ik dat ik serieuzer ben en beter weet te handelen in acute situaties. Of dit ook in situaties geld die zich voor kunnen doen n.a.v. afgaan op een P2000 melding weet ik niet, want ik ben nog nooit in een (potentieel) gevaarlijke situatie terecht gekomen bij het aanbieden van mijn hulp.

Wel ben ik nog steeds van mening dat ik in dit geval na een korte waarneming genoeg informatie tot mijn beschikking had om een goede en veilige beslissing te kunnen nemen. Ik snap dat het uitermate lastig is voor jullie om de werkelijke situatie in te schatten, puur en alleen door mijn berichtgeving via dit forum, echter weet ik zeer zeker dat ik geen groot risico nam. Natuurlijk kunnen zich gevaarlijke situaties voordoen, maar ik ben niet iemand die graag risico neemt. Ik zal alleen actie ondernemen als ik weet dat iets veilig genoeg is, en dat was in dit scenario dus het geval.

pavdhu

• Gast
Reactie #151 Gepost op: 23 mei 2011, 19:50:24
Om even terug te komen op het begin,
Gister kwamen er op mijn pager de volgende meldingen binnen:

p2kflex
19:24:07 20-05-11GROUP-113-341 A1 PURMEREND MILONGASTRAAT 9 RIT:337
0120341Rapid Responder 13-341 (VZA Zaanstad)
p2kflex
19:22:22 20-05-11GROUP-113-195 A1 PURMEREND MILONGASTRAAT 9 RIT:336
0120195Ambu 13-195 (VZA Purmerend)

Omdat dit mogelijk een reanimatie zou kunnen zijn, en de locatie 3 straten bij mij vandaan was, ben ik er naartoe gefietst.
Op het bewuste adres zag ik al een vrouw door het raam kijken, dus door het raam gevraagd of zij een ambulance had gebeld.
Na hier een positief antwoord op te hebben gekregen, samen met de vraag hoe ik dat wist, heb ik gevraagd of mevrouw de deur open wou doen. Daar heb ik gezegd dat ik eerste hulp kan verlenen en hier een apparaatje voor heb. Gevolgd door de vraag of ik kon helpen. Haar kind van een jaar of 7 bleek van de trap gevallen te zijn, dus ben mee naar binnen gelopen en heb vervolgens het kind vragen gesteld en zijn nek gestabiliseerd. Ongeveer 4 minuten later was de ambu ter plaatse, welke het overnam. Ikzelf ben 15 jaar oud.

heb je toevallig een link hoe je een nek moet stabiliseren?? ben hier al een tijdje naar opzoek namelijk.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #152 Gepost op: 23 mei 2011, 19:53:28
heb je toevallig een link hoe je een nek moet stabiliseren?? ben hier al een tijdje naar opzoek namelijk.

Deze site: http://www.wervelletsel.nl/ geeft daar wel wat informatie over. Realiseer je echter dat je immobilisatie niet van een plaatje leert en dat het een vaardigheid is die je goed aangeleerd moet krijgen en moet blijven oefenen. Als je er geen les in gehad hebt, doe het dan niet.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #153 Gepost op: 23 mei 2011, 22:22:11

Daar krijg je en goed beeld van hoe wij erover denken dat je dit soort acties uitvoert.

Je zag een melding waarop er 2 eenheden naartoe uitrukte en je dacht meteen een reanimatie | vechtpartij | geweldsmisdrijf |doorgedraaide psychiatrische patient met een mes in zijn hand. Ja, dat kan, het is mij een aantal maanden geleden namelijk overkomen. Het kan jou dus ook overkomen als je dit soort fratsen uithaalt. NOOIT MEER DOEN!!!!!!

Ach man, klets geen onzin!

Dion heeft de vrouw aangesproken en naar binnen gekeken en is met toestemming van de vrouw eerste hulp gaan verlenen. Voor hetzelfde geld ging het wel om een reanimatie, waarbij hij wellicht adequaat BLS had kunnen opstarten / overnemen of erbij had kunnen assisteren. Of iemand had zich verslikt kunnen hebben en daardoor niet meer kunnen ademen. Of een hele lelijke bloedende verwonding kunnen hebben. Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarbij de snelle interventie van iemand die terzake kundig is, dus ook een EHBO"er, het verschil zou kunnen maken.

Ik neem aan dat als Dion 1 van de zaken gezien zou hebben waar jij aan refereert, hij wel zo verstandig zou zijn geweest om op afstand te blijven. En al blijft hij niet op afstand: hij kiest er zelf voor om het zo te doen, dus het is ook zijn eigen risico. Maar hou nou toch eens op met dat wijzen met dat vingertje naar iemand die net iets anders doet dan in de belevingswereld van CM gewenst is......

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #154 Gepost op: 23 mei 2011, 22:27:51
Graag discussie over zaken en niet op de man spelen

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #155 Gepost op: 23 mei 2011, 22:28:12
Mijn belevingswereld? Ik heb één ding voor ogen, dat Dion zich niet in de nesten werkt door op meldingen af te gaan van P2000.

Ben ik nou an t'kletsen?

Over belevingswerelden gesproken.........
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 23 mei 2011, 22:30:33
Ach man, klets geen onzin!
Jammer dat jij die hier altijd predikt zuiver te willen discussieren hier de discussie platslaat door het onzin te noemen. Niet echt sterk.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #157 Gepost op: 23 mei 2011, 22:40:18
Mijn beide ouders wisten exact waar ik mij bevond, inclusief adres. Ook hebben ze gewoon mijn mobiele telefoonnummer. Als ik na bijv. een half uur mijn telefoon niet op neem zullen deze denk ik naar het betreffende adres gaan, een daar aan de hand van de situatie verder actie ondernemen, eg. het bellen van de politie.

Bedenk dat in een half uurtje veel kan gebeuren. Bovendien zal waarschijnlijk de eerste gedachte van je ouders zijn dat je nog bezig bent etcetera. Reken er maar op dat je zo meer dan een half uurtje bezig bent.

Citaat
Ik had op dat moment dus die indicatie wel. Ik kan zelf reanimeren en ehbo verlenen, dus mocht er toch een reanimatie nodig zijn zou ik echt wat kunnen doen

Dus volgende keer dat er iemand overlijdt gaan we iedereen met een pager vervolgen omdat deze het had kunnen weten en niets gedaan heeft? Kom op zeg. Bovendien hoort er nog een stukje bij, namelijk dat je er getuige van moet zijn:
Citaat
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Dit argument gaat niet echt op dus.

Nogmaals, in dit geval is het goed gegaan en daar baseer jij je blijkbaar op. Maar behalve wat iemand (letterlijk) zegt is er voor de centralisten nog een aantal aanwijzingen. Bepaalde antwoorden op vragen, onsamenhangende verhalen, geluiden op de achtergrond etcetera. Allemaal dingen die vastgelegd worden en bepalen wie er waarvoor ingeschakeld wordt. Deze aanwijzingen heb jij niet en de vraag is of jij ze kan herkennen. Zelfs als ze onder je neus geduwd worden.
Ik snap dat je graag goed wil doen en ik weet nog van toen ik 15 was dat ik dacht dat ik heel wat kon. Maar de vraag is of jij er tegen kan als jij iemand ziet hangen die blijkbaar een week eerder op het idee was gekomen dat hij het leven niet meer zag zitten. Dat is geen fraai gezicht kan ik je zeggen. Dat kan heel lang rondspoken in je hoofd.

Bovendien weten de meeste hulpverleners enigsinds wat ze moeten doen met sporen en welke aanwijzingen er kunnen zijn richting een misdrijf. Die trainingen of ervaring heb jij niet en als jij dan over mijn plaats delict gezwalkt bent ben ik niet zo'n aardige agent meer. Dan hebben jij en ik een probleem.

Ik vind het goed wat je wilt doen maar de vraag is of het wijs is. Zoals je hier ziet zijn de meningen nogal verdeeld en ik zie aan je dat jij het probleem zelf nog niet ziet. Ik hoop dat je het probleem ook nooit hoeft te zien.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Jim1

• Forum gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 24 mei 2011, 17:59:12
Je kan je ook voorstellen dat als je dit vaker doet, bepaalde hulpverleners er klaar mee zijn dat er steeds een wanne-be bij staat/zit.
Dat je wilt helpen is prima maar zoek het niet op. Ik ga in m'n vrije tijd ook niet de deur uit als ik een P2000 melding zie die in de buurt is.

leo A

• Forum gebruiker
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #159 Gepost op: 24 mei 2011, 22:01:45
Waar staat dat hierbij gebruik gemaakt is van P2000? Misschien was het een AED-alert. Netjes dat die jongen in het zonnetje gezet wordt. Ik zie alleen niet de relevantie voor deze discussie.

Hier in H-I-Ambacht hebben we inderdaad geen AED alert.
Degene die hier is gaan reanimeren heeft dat gedaan nav een P2000 bericht.

Leo
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-