Mijn beide ouders wisten exact waar ik mij bevond, inclusief adres. Ook hebben ze gewoon mijn mobiele telefoonnummer. Als ik na bijv. een half uur mijn telefoon niet op neem zullen deze denk ik naar het betreffende adres gaan, een daar aan de hand van de situatie verder actie ondernemen, eg. het bellen van de politie.
Bedenk dat in een half uurtje veel kan gebeuren. Bovendien zal waarschijnlijk de eerste gedachte van je ouders zijn dat je nog bezig bent etcetera. Reken er maar op dat je zo meer dan een half uurtje bezig bent.
Ik had op dat moment dus die indicatie wel. Ik kan zelf reanimeren en ehbo verlenen, dus mocht er toch een reanimatie nodig zijn zou ik echt wat kunnen doen
Dus volgende keer dat er iemand overlijdt gaan we iedereen met een pager vervolgen omdat deze het had kunnen weten en niets gedaan heeft? Kom op zeg. Bovendien hoort er nog een stukje bij, namelijk dat je er getuige van moet zijn:
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Dit argument gaat niet echt op dus.
Nogmaals, in dit geval is het goed gegaan en daar baseer jij je blijkbaar op. Maar behalve wat iemand (letterlijk) zegt is er voor de centralisten nog een aantal aanwijzingen. Bepaalde antwoorden op vragen, onsamenhangende verhalen, geluiden op de achtergrond etcetera. Allemaal dingen die vastgelegd worden en bepalen wie er waarvoor ingeschakeld wordt. Deze aanwijzingen heb jij niet en de vraag is of jij ze kan herkennen. Zelfs als ze onder je neus geduwd worden.
Ik snap dat je graag goed wil doen en ik weet nog van toen ik 15 was dat ik dacht dat ik heel wat kon. Maar de vraag is of jij er tegen kan als jij iemand ziet hangen die blijkbaar een week eerder op het idee was gekomen dat hij het leven niet meer zag zitten. Dat is geen fraai gezicht kan ik je zeggen. Dat kan heel lang rondspoken in je hoofd.
Bovendien weten de meeste hulpverleners enigsinds wat ze moeten doen met sporen en welke aanwijzingen er kunnen zijn richting een misdrijf. Die trainingen of ervaring heb jij niet en als jij dan over mijn plaats delict gezwalkt bent ben ik niet zo'n aardige agent meer. Dan hebben jij en ik een probleem.
Ik vind het goed wat je wilt doen maar de vraag is of het wijs is. Zoals je hier ziet zijn de meningen nogal verdeeld en ik zie aan je dat jij het probleem zelf nog niet ziet. Ik hoop dat je het probleem ook nooit hoeft te zien.