Ja dan ook.
De zorg is wat dat betreft goed geregelt, de 112 diensten komen meteen met de juiste kennis en materialen.
Wanneer je echter als ehbo-er een ongeval ziet gebeuren of langs een ongeval komt verleen je natuurlijk eerste hulp, gewoon zoals ieder ander persoon hoort te doen. Maar ook de P2000 meldingen zijn niet de ehbo-ers.
Zorg als fotograaf voor een goede foto en juiste tekst, dat laat je ook niet aan de brandweer over toch
Blijf je reactie enigsinds kortzichtig vinden moet ik zeggen.
Als je weet dat een ambu er minimaal 8 minuten (na alarmering) over doet om bv bij mij in het dorp te komen, en je ziet dat dat het om een reanimatie gaat, dan weet je dat die ambu per saldo vaak te laat zal zijn.
Statistieken wijzen nl uit dat de overlevingskans met 6 minuten al dramatisch laag is.
Neem daarbij de tijd die zit tussen telefonische melding naar de CPA, en de daadwerkelijke uitrijden, dan zit je bij mij in het dorp al snel op een kleine 10 minuten voor "deskundige" hulp er is.
In een dergelijk geval zou ik blij zijn met hulp uit onverwachte hoek als een fotograaf die weet wat hij/zij doet. Dus niet uit sensatiezucht komen en niet weten wat ze moeten doen, maar daadwerkelijk kunnen beginnen met reanimeren. Bij aankomst van de deskundigen, kun je overdragen en hun het werk laten overnemen met meer en betere middelen.
Maar om nu hulp af te wijzen, en daarmee de overlevingskansen dramatisch doen verminderen, gaat wel heel ver.
Misschien ben je nog wel schuldig aan dood door schuld of nalatigheid (of een andere juridische benaming) als je aangeboden hulp afwijst op grond van het feit dat je die niet professioneel genoeg vind....
Door bij een reanimatie hulp te weigeren teken je nl in mijn dorp in ieder geval bijna zeker het doodsvonnis voor het slachtoffer. Immers de eerste hulp die je wel zou accepteren is pas na 8 minuten bij je.
Ja we hebben in Nederland nog zat gebieden die niet binnen 10 minuten bereikbaar zijn voor ambu's Misschien niet in de Randstad (al weet je het nooit met al die files die je daar weer parten kunnen spelen) maar wel op het platte land in het noorden en zuiden van het land. Daar zul je het wel van dergelijke "burenhulp" moeten hebben zolang er geen AED alert is.
Beetje meer genuanceerd denken en het komt allemaal goed