Als je geen 'overéénkomst' heb met de hulpverleners om foto's ter lering te maken... en als je ze alleen publiceert op je website... dan doe je het toch alleen om bezoekers te trekken naar je website? Dus om het leed van de betrokkenen te exploiteren (en hopen op veel klikken op je advertenties op je site?)
Ook weer hele wijze woorden. Ik lees nu ineens "het in beeld willen brengen van het werk van de hulpdiensten". Dan vraag ik me meteen af, vanwaar die drang om hun werk in beeld te willen brengen? Waarom maak je dan geen site over de werkzaamheden van de lokale bakker of de islamitische slagerij? Ik denk dat die ins en outs bij velen onbekender zijn dan de werkzaamheden van de hulpdiensten waar het internet, de TV en de kranten bol van staan...
Eigenlijk is het gewoon een soort ongevraagde informatievoorziening. Is er nu vraag naar, dan kun je daarop inspringen, maar als het even kan zijn er 25 sites met foto's van dezelfde incidenten in plaatsvinden dezelfde omgeving. Het wordt dan meer een strijd "wie heeft het snelst de 'mooiste' foto's online staan".
Vroeger maakte ik ook regelmatig foto's, de mensen die dat weten kunnen het bovenstaand wellicht als schijnheilig opvatten, maar ik heb altijd mijn grenzen gekend. Ik sta liever niet in de kijker en word ook liever niet herkend als iemand die altijd het eerst ter plaatse wil(de) zijn. Vandaag besloot ik om toch maar weer eens een keer te gaan kijken (op veilige afstand) bij een melding van een binnenbrand alhier in Zoetermeer. De eerst ter plaatse zijnde fotograaf stond zo dicht op de uiteindelijke buitenbrand dat ik mij afvroeg of hij niet beter perslucht kan dragen. Vervolgens besloot hij pas een paar stappen opzij te doen toen de eerste straal HD enig gevaar vormde voor zowel hemzelf als zijn camera.
Dat noem ik pas onprofessioneel, met je neus overal bovenop gaan staan en pas opzij stappen als het je te heet (of te nat) wordt.
Misschien ga ik nu een hele andere kant op, maar dat van dat decoderen van P2000 is niet eens zo'n gek idee, ook al ben ik er als geen ander vrijwel dag en nacht mee bezig. Als bepaalde lieden niet beseffen wat voor rare capriolen ze uithalen dan is een versluiering misschien wel de enige optie..
Groeten, Peter.