Leg eens uit, want ik zie het niet.
In mijn regio bestaat het fenomeen van enthousiaste hobbyfotografen niet echt, maar als ik hun oproep om nieuwe collega's lees, zie ik het probleem niet. Vooral de zin die jij als topic-titel gebruikt vind ik getuigen van een goed bewustzijn waarmee ze bezig zijn, namelijk foto's maken van ellende. En dat ze dan alvast de tip geven dat EHBO handig is, vind ik dus uitstekend.
Wat betreft EHBO, het heeft voors en tegens. Misschien keek ik er gisteravond erg zwart-wit tegen aan. Er komt een alarmering, een fotograaf pakt z'n spullen, komt ter plaatse en gaat meteen bij het slachtoffer kijken wat zijn/haar toestand is. Als hij wat kan betekenen voor het slachtoffer kan je zeggen dat dit alleen maar positief is. Maar kan je dit vragen/verwachten van een hobbyfotograaf die nog onder de 16 jaar is? Aan de andere kant zie ik nu ook in dat het 'handig' kan zijn als er nog geen hulpdiensten ter plaatse zijn, maar (weer de leeftijd) in hoeverre moet zo'n jong persoon zich met een slachtoffer bemoeien?
Om je een beeld te geven van de situatie hier: in 'mijn' regio (Utrecht, district Binnensticht-Lekstroom) gaat het fenomeen hobbyfotograaf al redelijk buiten zijn voegen. Op een zondagmiddag kunnen de hulpdiensten rekenen op ongeveer 6 hobbyfotografen, minimaal 2 beroepsfotografen (met politieperskaart), en dan hebben we nog een officiële brandweerfotograaf. Ik heb overigens niets tegen hobbyfotografen, ik behoor zelf ook tot die groep. Alleen kan ik niet ontkennen dat het aantal erg hoog oploopt, wat door de hulpdiensten niet altijd gewaardeerd wordt. Daarnaast betwijfel ik of de hv-ers er echt blij mee zijn als zij ter plaatse komen, en er zitten mensen met een camera om de nek naast een slachtoffer.
Ik denk er hardop over na. Het is niet goed van mij om er zo negatief in te stappen, maar ik heb wel mijn twijfels als ik op de betreffende website rond kijk. Misschien kan ik twijfels nog beter vervangen met vragen.