Beroepshalve heb ik situaties meegemaakt waarin kinderen van 10-11 jaar zeer adequaat op wisten te treden. Ik heb kinderen van 12 gezien die goed in staat waren een adequate melding bij 112 te doen. Kinderen van 14 die adequaat eerste hulp wisten te verlenen. Het is allemaal niet zo zwart/wit. Want ik zie ook genoeg incidenten waarbij volwassenen volkomen de weg kwijt zijn en zelfs vergeten 112 te bellen in de paniek en de stress.
Misschien is het allerbelangrijkste deel van een EHBO-cursus wel, ongeacht de leeftijd, dat je ook leert hoe dan ook iets te ondernemen en dat je snel hulp moet inroepen.
Geweldig dat zij het goed deden en de goede keuzes maakten. Maar wat doet het met een kind van 12 als hij een slachtoffer gaat reanimeren? Dat kan je op voorhand moeilijk zeggen, maar een kind van 12 kan op die leeftijd niet zeggen wat het in de toekomst met hem doet. Hetzelfde geldt voor een volwassen persoon, maar ik denk dat we het erover eens zijn dat je als kind kwetsbaarder bent (zowel psychisch als fysiek).
Dat de leeftijd een rol speelt bij een EHBO-cursus? Ja ik denk het wel. Een volwassen persoon kan over het algemeen risico's beter inschatten en een betere inschatting maken of hij een bepaalde situatie, psychisch wel of niet aan kan. Vooral het laatste kan je van een kind niet verlangen.
Ik heb het overigens niet over kinderen als omstanders, maar kinderen die onder de noemer fotograaf naar een incident gaan. En daarin zit naar mijn mening wel een verschil.