Wanneer ik 112 bel, verwacht ik proffesionele hulp en geen fotograaf...
Dan kunnen we de EHBOers allemaal wel afschrijven, ook het Nederlandse Rode Kruis heeft dan zijn bestaansrecht verloren op het gebied van eerste hulpverlening.
Beetje domme opmerking dus, maar goed misschien ben ik hier wel de domste van het stel om deze ervaring te melden. Of misschien had ik moeten vertellen dat ik zelf verpleegkundige ben, niet ambu vpk maar in een instelling. Niet geschoold om onder "primitieve" omstandigheden hulp te verlenen als professional maar wel in staat "iets" te doen.
Wel eens gehoord van de regel dat de eerste 6 minuten na een hartstilstand crusiaal zijn?
In mijn post stond dat de aanrijtijd in het dorp 8 minuten is, dus ruim boven de eerste belangrijke 6 minuten.
In geval van een circulatiestilstand had ik misschien wel degelijk het verschil tussen leven en dood kunnen uitmaken, immers ik was er binnen een minuut of 2.
Overigens heb ik geen AED in mijn tas, maar kan ik wel reanimeren. Dat zal voor wel meer fotografen gelden, dus die kunnen wel degelijk iets betekenen voor de medemens in nood in afwachting van de ambu of andere hulp.
Ook voor de rest van de reageerders hier, wel even goed lezen wat ik in dit geval schreef:
Ik zag in het aanrijden/voorbij rijden, iemand op de grond zitten. Daarop heb ik mijn camera in de auto gelaten, dus GEEN camera om de nek, en mijn hulp aangeboden. Na aankomst van de Pro's ben ik meteen weer wegegaan. Dus geen sensationele beelden, maar wel een tevreden gevoel.
Soms denk ik wel eens dat een aantal pro's hier op het forum, bang zijn om hun "heldenpositie" te verliezen. In plaats van blij te zijn met de gestarte hulp, gaan ze diegene die dat doet, afzeiken.
Beetje jammer denk ik dan, het belang van het slachtoffer gaat toch voor, wie dan ook de hulp biedt of start
Gelukkig is dat hier in de regio niet het geval en wordt de hulp wel op prijs gesteld.
Ik weet dat ik met dit berciht een aantal mensen tegen het zere been zal schoppen, maar dat neem ik voor lief omdat ik volledig achter de post sta