Politieman met opvallende tattoo. Kan dat?

Auteur Topic: Politieman met opvallende tattoo. Kan dat?  (gelezen 84413 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #110 Gepost op: 11 november 2012, 21:19:48
Ik bén de desbetreffende collega met de tatoeages waarover jullie het hebben. Vertel mij nou eens wat er mis is met dit "goedkeuren" en op TV showen? Ik kan mijzelf behoorlijk ergeren aan het feit dat er bepaalde collegae altijd maar lopen te zeuren over de tatoeages. Ik ben op deze manier aangenomen en werk al jaren met korte mouwen. De collegae waarmee ik werk en mijn chefs hebben het er nooit over. Zelfs de korpschef, waarmee ik al vaker aan 1 tafel heb gezeten, heeft er nooit één woord direct of indirect erover gezegd.  Wat zeg ik.. na een gesprek met onze nieuwe grote baas Gerard Bouwman zelf heb ik er niets over gehoord. En zoals deze man op mij overkwam zou hij zijn mening niet onder stoelen of banken steken.

Verder zijn de reacties van burgers altijd erg positief en maak ik met veel mensen makkelijk contact, juist door mijn zichtbare tatoeages.  Ik werk in de noodhulp en als biker en spreek dagelijks veel mensen. Het stelt mij dan ook erg teleur dat de enige negatieve reacties die ik ooit heb mogen horen (lezen) over mijn (zichtbare) tatoeages op internet staan.

Groeten Vincent.

Beste Vincent,

Welkom op dit forum en idd een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.
Ook de politie is een afspiegeling van de maatschappij.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #111 Gepost op: 11 november 2012, 21:29:25
Ik bén de desbetreffende collega met de tatoeages waarover jullie het hebben. Vertel mij nou eens wat er mis is met dit "goedkeuren" en op TV showen? Ik kan mijzelf behoorlijk ergeren aan het feit dat er bepaalde collegae altijd maar lopen te zeuren over de tatoeages. Ik ben op deze manier aangenomen en werk al jaren met korte mouwen. De collegae waarmee ik werk en mijn chefs hebben het er nooit over. Zelfs de korpschef, waarmee ik al vaker aan 1 tafel heb gezeten, heeft er nooit één woord direct of indirect erover gezegd.  Wat zeg ik.. na een gesprek met onze nieuwe grote baas Gerard Bouwman zelf heb ik er niets over gehoord. En zoals deze man op mij overkwam zou hij zijn mening niet onder stoelen of banken steken.
Allereerst welkom op het forum. ;) Even los van wat de anderen schrijven ben ik wel van mening dat het motto gelijke monniken gelijke kappen zou moeten gelden. Er worden namelijk sollicitanten afgewezen omdat ze tatoeages hebben. Ook ken ik diverse verhalen van collega's die verplicht lange mouwen moeten dragen... Zonder verder een oordeel over jou situatie te willen vellen vind ik wel dat iedere collega in dat opzicht gelijk behandeld zou moeten worden.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #112 Gepost op: 11 november 2012, 21:39:26
Ik bén de desbetreffende collega met de tatoeages waarover jullie het hebben.

Hallo Vincent,
Allereerst welkom én bedankt voor het delen van deze informatie.

Ik verbaas mij er over, in het basiskledingprotocol van de Nederlandse politie wordt er, heel kort gesproken over

''Geen zichtbare tattoeages''

In een korpsspecifieke uitvoering staat het iets langer omschreven:

''het zichtbaar dragen van een tatoeage heeft niet de representatieve uitstraling die het korps van haar medewerkers verwacht en is daarom niet toegestaan. Voor medewerkers die al een tatoeage hebben, geldt dat hieromtrent afspraken worden gemaakt met hun chef en dat de afspraken hieromtrent zich slechts beperken tot een zeer beperkt aantal uitzonderingsmomenten. Te denken valt dan aan het niet bedekken van de tatoeage bij zeer warm weer.''

In mijn regio en in diverse andere regio's waar ik bekend mee ben worden collega's verplicht om lange mouwen te dragen. Het gaat zelfs zover dat collega's pleisters plakken over tattoeages in de zomerperiode om alsnog met korte mouwen te kunnen lopen. Geen pleister = lange mouwen, geen pleister en tattoo zichtbaar is aangesproken worden door een leidinggevende en omkleden.
Mensen met zichtbare tattoeages op plaatsen waar het niet bedekt kan worden, worden bij sommige korpsen gewoonweg niet eens aan genomen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #113 Gepost op: 11 november 2012, 21:47:11
Gelijke monnikken gelijke kappen, zeker!  998765

Maar ik vind het echt uit de tijd om te zeggen dat zichtbare tattoo's niet kunnen. Ik overweeg zelf ook wel eens een heel kleintje op mijn duim (als duimring zeg maar) maar ben wel bang dat het consequenties kan hebben. Ik werk ook in de publieke sector (ook toevallig in Zeeland) en zie er daarom van af. Maar dat is puur en alleen omdat ik bang ben dat het invloed kan hebben op mijn toekomst (werk).

Tijden veranderen. Natuurlijk zijn er nog mensen die zich er aan storen maar er zijn ook mensen die zich aan bepaald taalgebruik kunnen storen of aan het feit of iemand die een bepaalde haardracht heeft. Neem bv de subtiele hanenkam die weer een beetje in lijkt te raken....

En laten we dan niet focussen op een agent. Waarom zou een agent het niet mogen en een ambulancemedewerker wel?
Moeten we niet spreken over "mensen werkzaam in de publieke sector"?

Ringen, kettingen en oorbellen vind ik een iets ander verhaal, die kunnen inderdaad schade toebrengen aan jezelf maar ook aan een ander. Ik ken meerdere voorbeelden van mensen waarbij de vinger opgezocht moest worden omdat er een ring ergens achter bleef hangen. Maar ook verwondingen aan patienten door ringen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #114 Gepost op: 11 november 2012, 21:55:46
Gelijke monnikken gelijke kappen, zeker!  998765

Maar ik vind het echt uit de tijd om te zeggen dat zichtbare tattoo's niet kunnen. Ik overweeg zelf ook wel eens een heel kleintje op mijn duim (als duimring zeg maar) maar ben wel bang dat het consequenties kan hebben. Ik werk ook in de publieke sector (ook toevallig in Zeeland) en zie er daarom van af. Maar dat is puur en alleen omdat ik bang ben dat het invloed kan hebben op mijn toekomst (werk).
Alleen komen we dan weer bij het probleem dat we moeten gaan oordelen wat er wel kan en wat er niet kan...

Een agent met een naakte vrouw op zijn onderarm (geen idee of dat past) getatoeëerd... Dat lijkt me toch niet kunnen.
En dan kom je dus in een beleid dat er mensen worden aangesteld die gaan oordelen welke tatoo's er wel kunnen en welke niet....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Vincent82

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #115 Gepost op: 12 november 2012, 10:15:27
Allereerst welkom op het forum. ;) Even los van wat de anderen schrijven ben ik wel van mening dat het motto gelijke monniken gelijke kappen zou moeten gelden. Er worden namelijk sollicitanten afgewezen omdat ze tatoeages hebben. Ook ken ik diverse verhalen van collega's die verplicht lange mouwen moeten dragen... Zonder verder een oordeel over jou situatie te willen vellen vind ik wel dat iedere collega in dat opzicht gelijk behandeld zou moeten worden.  ;)

Een tijd geleden heb ik gesproken met een medewerkster van het korps die gaat over de werving en selectie van nieuwe politiemedewerkers. Was overigens gewoon een informeel gesprek. Tijdens dit gesprek heb ik het lifestyle neutrale protocol in relatie tot mijn eigen tatoeages ter sprake gebracht. Het is inderdaad zo dat bij nieuwe aanwas er word gezegd dat men lange mouwen moet dragen bij zichtbare tatoeages. Zij zei mij dat toen ik in dienst kwam dit protocol niet bestond en dus mét zichtbare tatoeages ben aangenomen, derhalve val ik wat betreft P&O onder de uitzonderingsregel. Wat dit betreft gaat de 'gelijke monniken, gelijke kappen dus niet op. Ik heb het 4 pagina tellende document 'Gedragscode lifestyle-neutraliteit' er gemakshalve nog even bijgepakt. Op pagina 3 in de derde voetnoot staat het volgende:

Citaat
Toelichting Ad 3: Tatoeages en piercings kunnen afbreuk doen aan gezaghebbend, neutraal en veilig overheidsoptreden.
Tatoeages en piercings dienen in principe niet zichtbaar te zijn. Voor de uitoefening van specifieke politiefuncties kan het bevoegd
gezag uitzonderingen op dit uitgangspunt bepalen. Omdat tatoeages moeilijk te verwijderen zijn kan het bevoegd gezag
in voorkomende gevallen uitzonderingen toestaan voor bestaande situaties
.

Dit is dus de uitzondering waar ik het zojuist over had.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben mijzelf wel degelijk bewust van het feit dat (helaas) de tatoeage blijkbaar nog niet is geaccepteerd bij de politie. Maar zoals ik jullie zojuist heb laten zien loop ik volkomen 'legaal' gewoon met korte mouwen. Ik word graag afgerekend op mijn functioneren, en blijkende uit het feit dat ik elk jaar weer een prima beoordeling krijg is dit dik in orde. Verder is het een constatering dat burgers louter positief reageren en ik terugkrijg dat veel van deze burgers het ervaren als 'goed' dat er ook eens een agent is die tatoeages heeft.

Het enige wat mij dan rest is de mening van andere collegae, want meer dan een mening is het voor mij ook niet. Smaken verschillen nu eenmaal. Op het gebied van kleding, sport, muziek, eten, sexuele voorkeur etc etc.. We zijn nou eenmaal niet hetzelfde, so be it. Als we dit accepteren en elkaar respecteren en ook nog eens beseffen dat we als dienders onderling elkaar nodig hebben zijn we al een heel eind, toch?


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #116 Gepost op: 12 november 2012, 19:36:43
Alleen komen we dan weer bij het probleem dat we moeten gaan oordelen wat er wel kan en wat er niet kan...

Een agent met een naakte vrouw op zijn onderarm (geen idee of dat past) getatoeëerd... Dat lijkt me toch niet kunnen.
En dan kom je dus in een beleid dat er mensen worden aangesteld die gaan oordelen welke tatoo's er wel kunnen en welke niet....

Ik denk dat men in dat oordelen heel simpel in kan zijn. Alles mag, behalve zaken die strijdig zijn met het functioneren als politie agent (en nogmaals: ik zou het liever breder trekken over de gehele publieke sector)

En dan doel ik bv op logo's van haatdragende organisaties (hakenkruis etc) of uitingen die strijdig zijn met de functie.
Een naakte vrouw valt daar niet onder, al ben ik me er natuurlijk van bewust dat hier meer mensen aanstoot aan nemen dan een wat neutralere afbeelding, maar waar moeten we anders de grens trekken?

totaal niet zichtbaar vind ik echt niet meer van deze tijd. Ik zie werkelijk het verschil niet tussen een tattoo of bv een bijzondere haardracht (man met lang haar, kaalgeschoren etc)

De publieke sector is een afspiegeling van de maatschappij, en de maatschappij dat ben jij! Dus iedereen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #117 Gepost op: 13 november 2012, 17:02:12
En dan doel ik bv op logo's van haatdragende organisaties (hakenkruis etc) of uitingen die strijdig zijn met de functie.
Een naakte vrouw valt daar niet onder......

Dat is jouw mening, maar daarom nog niet vanzelfsprekend.
De Politie hoort ook op te treden bij aangiften van vrouwenhandel, zeden delicten, discriminatie op grond van geslacht, etc. Dan kan een afbeelding van een naakte vrouw al snel een andere lading hebben.
Juist om dit soort discussie te voorkomen stelt men: "geen zichtbare Tattoo". Dat is niet anders dan in vele bedrijven en andere overheids instellingen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #118 Gepost op: 13 november 2012, 17:20:56
Op het gebied van kleding, sport, muziek, eten, sexuele voorkeur etc etc.. We zijn nou eenmaal niet hetzelfde, so be it. Als we dit accepteren en elkaar respecteren en ook nog eens beseffen dat we als dienders onderling elkaar nodig hebben zijn we al een heel eind, toch?

Het is bij mij geen kwestie van ''respect hebben voor elkaar'', maar een kwestie van wat is wenselijk....
Ík vind het onwenselijk, mede omdat je nergens een lijn kunt trekken... Mede daarom hebben de korpsen één vaste stelregel en dat is geen zichtbare tattoeages.

Vinden we geloofsovertuigingen of politieke ideeën wel kunnen? Ík vind dat je dit niet moet (willen) combineren met je werk!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #119 Gepost op: 13 november 2012, 19:25:49
Het is bij mij geen kwestie van ''respect hebben voor elkaar'', maar een kwestie van wat is wenselijk....
Ík vind het onwenselijk, mede omdat je nergens een lijn kunt trekken... Mede daarom hebben de korpsen één vaste stelregel en dat is geen zichtbare tattoeages.

Vinden we geloofsovertuigingen of politieke ideeën wel kunnen? Ík vind dat je dit niet moet (willen) combineren met je werk!

Als we artikel 1 van de grondwet toepassen is het geen kwestie van of we vinden dat het moet kunnen, maar moet het kunnen.

Want op basis van artikel 1 is discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook niet is toegestaan (discriminatieverbod).
Dus zolang je je maar aan de wet houd is mag je officieel voor geen functie worden geweigerd op basis van iets wat voor je functioneren er niet toe doet.
Dus het weigeren voor een functie, op basis van het enkele gegeven van een zichtbare tattoeage, is in principe in strijd met artikel 1 van de Nederlandse grondwet.

Want laten we eerlijk zijn het hebben van een zichtbare tattoeage zegt niets over het kunnen functioneren in een functie.
Ik word liever geholpen door iemand die er in mijn ogen niet uit ziet maar z'n werk perfect doet, als iemand die er perfect uitziet maar z'n niet goed doet.