Politieman met opvallende tattoo. Kan dat?

Auteur Topic: Politieman met opvallende tattoo. Kan dat?  (gelezen 85981 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #150 Gepost op: 22 december 2012, 12:21:51
En elke vorm van uiting van een godsdienst mag niet binnen de politie.
Een agent dient in deze neutraal te zijn.

We weten nu wel wat de regels zijn binnen de politie. Maar juist die regels stellen we hier ter discussie. Als we met z'n allen maar blijven denken "regels zijn regels, punt uit" dan zouden we nu nog met wetten uit 1400 zitten...  >:D

Waarom moet een agent neutraal zijn? En wat is neutraal? Wat valt daar onder en wat niet????

Wie moet er dan nog meer neutraal zijn? En is dat geregeld, net als bij politie? Iedereen werkzaam in de publieke sector???
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #151 Gepost op: 23 december 2012, 09:57:42
We weten nu wel wat de regels zijn binnen de politie. Maar juist die regels stellen we hier ter discussie. Als we met z'n allen maar blijven denken "regels zijn regels, punt uit" dan zouden we nu nog met wetten uit 1400 zitten...  >:D

Waarom moet een agent neutraal zijn? En wat is neutraal? Wat valt daar onder en wat niet????

Wie moet er dan nog meer neutraal zijn? En is dat geregeld, net als bij politie? Iedereen werkzaam in de publieke sector???

De regels bepalen ook dat de kleding er representatief uit moet zien, dat de conditie voldoende moet zijn, ga zo maar door. En ik zie in de praktijk een hele hoop voorbeelden die daar niet aan voldoen  0098

En idd, de regels zijn erg ouderwets. Een tattooage is nu "normaal", dus moeten de regels in mijn ogen gemoderniseerd worden. Dat voorbeeld van die collega uit Australië vindt ik ook het uiterste maar ja, het mag wel of niet..... dus zeg ik wel. Simpel omdat de maatschappij het normaal vindt, en dus is het neutraal.

en Hoefhaan de mooiste uitleg vindt ik:
Een neutraal standpunt (in het Engels: Neutral point of view) houdt in dat men probeert ideeën en feiten op een zodanige wijze objectief te presenteren dat zowel voor- als tegenstanders ermee uit de voeten kunnen. (citaat uit wikipedia)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #152 Gepost op: 23 december 2012, 19:59:54
We weten nu wel wat de regels zijn binnen de politie. Maar juist die regels stellen we hier ter discussie. Als we met z'n allen maar blijven denken "regels zijn regels, punt uit" dan zouden we nu nog met wetten uit 1400 zitten...  >:D

Waarom moet een agent neutraal zijn? En wat is neutraal? Wat valt daar onder en wat niet????

Wie moet er dan nog meer neutraal zijn? En is dat geregeld, net als bij politie? Iedereen werkzaam in de publieke sector???

Waarom zo dik gedrukt. Ik geef alleen maar aan hoe de regels nu zijn.

Maar als je mijn mening wilt horen.

1. Een agent, net als een ieder ander binnen de publieke sector dient zich neutraal op te stellen ten opzichte van een godsdienst. Daarbij mogen geen uiterlijke kenmerken gedragen worden bij het uniform. Dus geen davidster, kruis, keppeltje of hoofddoek, etc. Persoonlijk vind ik namelijk dat elke uiting van een godsdienst bezwaren kunnen oproepen ten opzichten van een andere godsdienst.
Helaas ga je dan krijgen dat men de ander discrimineert omdat hij/zij een ander geloof uitdraagt. Verder vind ik het persoonlijk ook geen gezicht als een christen met een kruisje aan zijn ketting over zijn uniform heen loopt of een moslima een hoofddoek bij haar uniform draagt of een jood een keppeltje draagt. Als je in de publieke sector wilt werken, dan horen daar bepaalde normen en waarden bij. Dit zijn de normen en waarden die wij in de maatschappij hanteren. Op het moment dat je een uiting doet van je geloof, dan ondermijn je dit. Je laat dan namelijk zien dat je voor een bepaald geloof bent en dat je die normen en waarden hanteert.
 
2. Voor wat betreft tattoo's moet het kunnen, mits deze niet beledigend, danwel discriminerend zijn. Aanstootgevende tattoo's als doodskoppen en naakte mannen/vrouwen kunnen ook niet.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #153 Gepost op: 23 december 2012, 22:19:26
Op het moment dat er op basis van uiterlijk, geloof of welk verschil dan ook, bij geestelijke en fysieke geschiktheid, iemand word uitgesloten van een functie maakt degene die de beslissing neemt, zich schuldig aan het overtreden van artikel 1 van de Nederlandse Grondwet.

Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #154 Gepost op: 23 december 2012, 23:05:10
Wat een onzin. Je neemt "discriminatie" wel heel ruim en geen rechter zal daar in mee gaan. Zoek maar ff de definitie op.
Als een omaatje van 81 graag "firefighter" wil worden en fysiek en geestelijk nog prima in staat is om een brandweer spuit vast te houden dat moet die ook die baan kunnen krijgen? Anders is er sprake van discriminatie? haha laat me niet lachen.  ;D


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #155 Gepost op: 23 december 2012, 23:45:14
Op het moment dat er op basis van uiterlijk, geloof of welk verschil dan ook, bij geestelijke en fysieke geschiktheid, iemand word uitgesloten van een functie maakt degene die de beslissing neemt, zich schuldig aan het overtreden van artikel 1 van de Nederlandse Grondwet.

Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Het is niet de eerste keer dat je dit artikel naar voren haalt in de (deze) discussie, volgens mij is al eerder aangetoond dat er wel degelijk rechtmatig bepaalde eisen gesteld mogen worden aan het uiterlijk en voorkomen van mensen. Daar is in het verleden al over geprocedeerd en er is ook al regelmatig over gevonnist in het voordeel van degene die de eisen heeft gesteld. Het is dus leuk dat je koppig blijft en het nog een keer plaatst, maar zullen we het hier gewoon inhoudelijk houden?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #156 Gepost op: 23 december 2012, 23:50:25
Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Om je dan maar even meteen met een stuk jurisprudentie om de oren te slaan:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BO2066&u_ljn=BO2066

Een klein citaat:
Citaat
De kantonrechter oordeelt als volgt. Uitgangspunt is dat de werkgever gerechtigd is voorschriften te geven met betrekking tot de uiterlijke verzorging van het personeel en de door hen tijdens het werk te dragen kleding. Het is immers de werkgever die op het punt van de representativiteit naar buiten het beeld van zijn onderneming bepaalt. Deze bevoegdheid is wel aan grenzen gebonden, namelijk de eisen van redelijkheid en billijkheid.
En laten we daarom maar weer over gaan tot de inhoudelijke discussie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #157 Gepost op: 25 december 2012, 09:08:42
En wat zijn dan de eisen van redelijkheid en billijkheid?

(en oh ja, by the way: als ik iets dik gedrukt zet bedoel ik daar verder niets mee behalve dan de aandacht te vestigen op het belangrijkste in mijn reactie, vandaar, zal het meer doen, komt misschien wat schreeuwerig over.  98uiye )

Ik vind dat iemand in de publieke sector ook maar gewoon een mens is, hij of zij sch*t net zo bruin als een ieder ander dus mag hij of zij zich ook als mens gedragen. En daar kan in mijn ogen een uiting van wat dan ook (tot de grens van discriminatie) bij horen.

Ik heb net zoveel respect voor een agent met een keppeltje of een hoofdoekje als iemand die er "volgens onze norm" uit ziet. Alleen kun je je afvragen of een hoofdoekje veilig is, alleen uit dat oogpunt zou ik dat verbieden.
Het gaat in mijn ogen om het werk wat iemand uitvoert, en niet om hoe iemand er uit ziet.

In het citaat wat Red geeft wordt gesproken over uiterlijke verzorging. Valt een tattoo onder verzorging? Ik denk eerder dat verzorging inhoud hetgeen wat je aan "onderhoud" doet. Dus gewassen haren, schoon zijn, etc. Aan een tattoo is niets meer te verzorgen. Ik ga nu erg op de letter, dat realiseer ik me.

Ok, de kantonrechter geeft aan dat de werkgever grenzen mag stellen, maar de discussie is nu: waarom stelt deze werkgever de grenzen?

Besef wel dat iemand die dus in zijn jeugd een tattoo heeft laten zetten daar zijn leven lang problemen door ondervindt op deze manier.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #158 Gepost op: 25 december 2012, 12:29:24
En wat zijn dan de eisen van redelijkheid en billijkheid?

(en oh ja, by the way: als ik iets dik gedrukt zet bedoel ik daar verder niets mee behalve dan de aandacht te vestigen op het belangrijkste in mijn reactie, vandaar, zal het meer doen, komt misschien wat schreeuwerig over.  98uiye )

Ik vind dat iemand in de publieke sector ook maar gewoon een mens is, hij of zij sch*t net zo bruin als een ieder ander dus mag hij of zij zich ook als mens gedragen. En daar kan in mijn ogen een uiting van wat dan ook (tot de grens van discriminatie) bij horen.

Ik heb net zoveel respect voor een agent met een keppeltje of een hoofdoekje als iemand die er "volgens onze norm" uit ziet. Alleen kun je je afvragen of een hoofdoekje veilig is, alleen uit dat oogpunt zou ik dat verbieden.
Het gaat in mijn ogen om het werk wat iemand uitvoert, en niet om hoe iemand er uit ziet.

In het citaat wat Red geeft wordt gesproken over uiterlijke verzorging. Valt een tattoo onder verzorging? Ik denk eerder dat verzorging inhoud hetgeen wat je aan "onderhoud" doet. Dus gewassen haren, schoon zijn, etc. Aan een tattoo is niets meer te verzorgen. Ik ga nu erg op de letter, dat realiseer ik me.

Ok, de kantonrechter geeft aan dat de werkgever grenzen mag stellen, maar de discussie is nu: waarom stelt deze werkgever de grenzen?

Besef wel dat iemand die dus in zijn jeugd een tattoo heeft laten zetten daar zijn leven lang problemen door ondervindt op deze manier.

Ik hoop ook dat iemand die een tattoo laat zetten op langere termijn heeft nagedacht, dan i.p.v. ach leuk ik neem een tattoo!

De werkgever stelt grenzen om bovenstaande Wellus-Niettus discussie te voorkomen, en terecht. Ik heb zelf geen tattoo maar waarom zou de een zijn tattoo wel zichtbaar mogen dragen en de andere niet. Je kan niet zeggen: "Jouw tattoo kan wel, die van hem/haar niet!". Dit simpelweg omdat het allemaal smaak en referentiekader gebonden is. Om 'gelijkheid'  te waarborgen worden er dus grenzen gesteld, namelijk: Politieagenten met tattoo's mogen deze niet zichtbaar dragen!

En wil je zo graag wilt dat Jan en alleman je tattoo's kunnen zien, ga dan lekker als klusjesman op een nudistencamping werken of als saunameester in wellness centre! Of start lekker je eigen bedrijfje op zodat je zelf kan bepalen wat wel en wat niet. Zolang je in loondienst werkt van een bedrijf heb je je in sommige gevallen nou eenmaal te schikken naar de regels van het bedrijf.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #159 Gepost op: 30 december 2012, 09:00:39
Ik hoop ook dat iemand die een tattoo laat zetten op langere termijn heeft nagedacht, dan i.p.v. ach leuk ik neem een tattoo!

De werkgever stelt grenzen om bovenstaande Wellus-Niettus discussie te voorkomen, en terecht. Ik heb zelf geen tattoo maar waarom zou de een zijn tattoo wel zichtbaar mogen dragen en de andere niet. Je kan niet zeggen: "Jouw tattoo kan wel, die van hem/haar niet!". Dit simpelweg omdat het allemaal smaak en referentiekader gebonden is. Om 'gelijkheid'  te waarborgen worden er dus grenzen gesteld, namelijk: Politieagenten met tattoo's mogen deze niet zichtbaar dragen!

En wil je zo graag wilt dat Jan en alleman je tattoo's kunnen zien, ga dan lekker als klusjesman op een nudistencamping werken of als saunameester in wellness centre! Of start lekker je eigen bedrijfje op zodat je zelf kan bepalen wat wel en wat niet. Zolang je in loondienst werkt van een bedrijf heb je je in sommige gevallen nou eenmaal te schikken naar de regels van het bedrijf.

dammmmm is dat altijd jouw manier van discuseren?  :o
Ooit gehoord van open minded? Of verandering? Of een andere mening hebben? Als ieder diender voor een tattoo of "het zelf willen bepalen wat wel of niet kan" (en ik ga er voor het gemak maar vanuit dat al het andere dat afwijkt ook niet goed is) maar ander werk moet gaan doen dan blijf jij alleen over met 1 of 2 andere eencelligen. Om een leegloop bij de korpsen te voorkomen lijkt het mij een beter idee dat jij maar naar een of ander dictoriaal land gaat verhuizen.

Als ik naar jouw reactie kijk dan snap je helemaal niks van deze discussie en kan je dat zelfs niet. Misschien aspiraties om hoger op te komen? Want dat zou je niet mistaan 98uiye
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens