gevolg nieuwe richtlijnen: onnodig reanimeren?

Auteur Topic: gevolg nieuwe richtlijnen: onnodig reanimeren?  (gelezen 10752 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #20 Gepost op: 6 juli 2007, 07:15:54
Naar mijn idee worden die statistieken nog altijd ingevuld door mensen met enig verstand van zaken en die zullen zo iemand heus niet zo snel in de statistiek opnemen  ;)

OK, journalisten zullen leuke verhaaltjes schrijven... So what.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 6 juli 2007, 10:08:33
Of zorgt voor voldoende bloeddruk om de collaps te bestrijden :)

Nou, of 3 compressies daarvoor voldoende zijn betwijfel ik ;). Laten we het er maar op houden dat de pijnprikkel het sterkste effect had, samen met de liggende houding na de collaps :).


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #22 Gepost op: 6 juli 2007, 14:29:13
Ach, als er meer mensen weglopen na een reanimatie door een foute start, so be it. Voor onderzoeken zullen deze patienten wsl. ge-excluseerd worden (zou ik als onderzoeker iig wel doen). Mensen beginnen in ieder geval snel en vroegtijdig te reanimeren, en daar gaat het om. Dat er een paar mensen onnodig gepijnprikkeld worden: whatever ;)
Arts  www.alphalog.nl


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #23 Gepost op: 6 juli 2007, 14:37:41
Idd Delta, liever een keer onterecht wel reanimeren dan een keer niet reanimeren terwijl het wel noodzakelijk is. Als het een reanimatie niet nodig is zal het slachtoffer van een flauwte vanzelf wel gaan tegensputteren.
Hoe je dat in de statistieken gaat verantwoorden is weer een ander verhaal, maar wat reanimaties betreft wordt er m.i. deels uit onzekerheid vaak te lang gewacht voor een er gestart wordt, zelfs in ziekenhuizen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 6 juli 2007, 14:48:33
Door het wegvallen van de pijnprikkel, uit het protocol, krijg je geen reactie..

Nu pleit ik nu niet voor het terug zetten van de pijnprikkel, maar een tussen weg tussen pijnprikkel en "shake and shout",  dus word het "tap and shout"..  Tikken op het sleutelbeen, is niet echt pijnlijk, maar wel een enorme prikkeling voor de hersenen.  

Iemand die ff weg is, komt dat sneller bij, plus je beweegt de wervelkolom aanzienlijk minder dan bij shake and shout..


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #25 Gepost op: 6 juli 2007, 15:21:54
Pffffhieuw... Wat was dat? Dat was de sleutelbeen-fractuur die de rechter long lekprikte...  O0
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 6 juli 2007, 16:42:44
Pffffhieuw... Wat was dat? Dat was de sleutelbeen-fractuur die de rechter long lekprikte...  O0

Een sleutelnbeen factuur een long lek prikken is kolder, Misschien als je er hard op slaat.. Het is ook "tap and shout".  Tikken dus.. Gemeen genoeg om iemand die bewusteloos een prikkel tegeven en zelfs in sommige gevallen bij de laten komen.. echter je beweegt de wervelkolom dus niet, zoals je wel doet bij Shake and Shout..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #27 Gepost op: 6 juli 2007, 17:48:26
Nou tappen op het sleutelbeen is voor mij geen echte pijnprikkel hoor, sta me rot te tappen, maar om nu te zeggen dat het pijn veroorzaakt ??
Ikkan er in de literatuur ook niets over vinden (wat uiteraard niet wil zeggen dathet er niet is)
het wordt wel beschreven maar dan als een soort therapie binnen de EFT (Emotional Freedom Technique) een vorm van energy psychology.
Maar zoek je op "tapping the clavicula" of 'tapping the collor bone" dan vindt ik weinig wat met een medisch onderzoek te maken heeft.

Waar komt die techniek vandaan Peter ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 6 juli 2007, 17:56:16
Nou tappen op het sleutelbeen is voor mij geen echte pijnprikkel hoor, sta me rot te tappen, maar om nu te zeggen dat het pijn veroorzaakt ??

Jacques

Het veroorzaakt geen pijn, maar een goede irritante prikkel naar de hersenen..


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #29 Gepost op: 10 juli 2007, 14:09:34
Tap and shout een iritante prikkel naar de hersenen? Prikkelen onder de voetzool is pas een irritante prikkel..

Los of iets zinvol is of niet: het is goed als de drempel tot reanimeren zo laag mogelijk gehouden wordt. Of er nu meer ongewenste reanimaties plaats vinden dan vroeger betwijfel ik. Er zijn geen harde cijfers over te vinden.
Voorheen werd er ook vaak onterecht gereanimeerd. Met een bepaalde regelmaat word je geconfronteerd met de mededeling van de eerste hulpverlener: “de patiënt is even gereanimeerd geweest en toen kwam hij bij”. Natuurlijk kan het een Adam Stokes geweest zijn, maar dat verklaard slechts 1% van de gevallen. Maar voor hetzelfde geld iemand die een collaps heeft gehad. Of reanimaties bij iemand met hypoglycemie of epilepsie.

Het is moeilijk om in sommige gevallen vast te stellen of er inderdaad spraken geweest is van een cardiac arrest. Misschien dat de statistieken er straks wel heel anders gaan uitzien met al de data die nu verzameld kan worden van de behandeling ter plaatse (memocard uit defi apparatuur).
VSAZ ambulancezorg