gevolg nieuwe richtlijnen: onnodig reanimeren?

Auteur Topic: gevolg nieuwe richtlijnen: onnodig reanimeren?  (gelezen 10901 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 3 juli 2007, 11:29:50
goed voor de "statistieken". :(

http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/17964/Meisje_krijgt_hartaanval_in_Veenwouden.html

Meisje krijgt hartaanval in Veenwouden
maandag 02 juli 2007 Veenwouden
De zeventienjarige Berber van der Veer kan het gelukkig na vertellen. Ze kreeg maandagochtend in haar woonplaats Veenwouden een hartaanval. Een toevallige passant reageerde kordaat en heeft haar ter plaatse gereanimeerd. In plaats van een ambulance te bellen, bracht hij haar direct naar het MCL in Leeuwarden.
Berber had de laatste dagen al vaker last van haar hart en ze was maandag net op weg naar de dokter. Op de Hoofdstraat werd ze getroffen door de hartaanval en kwam ze met haar fiets ten val. Gelukkig heeft de onbekend gebleven passant meteen actie ondernomen waardoor ze hem nu - langs deze weg - hartelijk kan bedanken. De hartklachten zullen nog medisch onderzocht worden.




vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2007, 12:13:25
Sorry maar snap je punt niet?

Welk gevolg van welke richtlijnen?

Ik lees hier alleen een nieuwsbericht van iemand die duidelijk geen verstand heeft van medische zaken...


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2007, 12:26:44
zijn er nieuwe richtlijnen dan??


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2007, 12:28:13
is het niet geweldig dat het meisje het overleeft heeft de rest is dan toch maar bij zaak
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2007, 12:33:40
goed voor de "statistieken". :(

Welke statistieken en waarom ?

heb je het over de leeftijd van deze patient of over het zelf vervoeren of ??

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 3 juli 2007, 12:35:32
Ik lees hier alleen een nieuwsbericht van iemand die duidelijk geen verstand heeft van medische zaken...

Maar wel iemand die vermoedelijk naar beste eer en geweten hulp geboden heeft.
En misschien was hij ook iemand die weldegelijk terzake deskundig is. Die, na een grondig onderzoek, tot de conclusie is gekomen dat zelf vervoeren de beste optie was. Zeker als je bedenkt dat het maar een kwartiertje rijden is.

Kortom, voor mij is dit artikel een onbetrouwbare bron op basis waarvan ik geen uitspraken, over het handelen van de betrokkenen, kan en wil doen.

Wat ik wel weet is dat de passant begonnen is en dat is iets wat we sterk benadrukken.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 3 juli 2007, 15:57:20
Wat ik me afvraag: hoe breng je iemand al reanimerend naar het ziekenhuis zonder ambulance?
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 3 juli 2007, 16:17:27
Tja wellicht was er geen sprake van een circulatiestilstand en is de patient door de reanimatie bijgekomen.
Er is dan tijdens het vervoer niet gereanimeerd,misschien is een AED succesvol gebruikt waardoor ritme en circulatie terugkeerde ?

Het blijft een beetje vaag verhaal, maar ja dat is typisch iets voor journalisten die letten niet zo op de feiten, hoe het er uit ziet en klinkt is belangrijker

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 3 juli 2007, 18:07:03
Maar wel iemand die vermoedelijk naar beste eer en geweten hulp geboden heeft.
En misschien was hij ook iemand die weldegelijk terzake deskundig is. Die, na een grondig onderzoek, tot de conclusie is gekomen dat zelf vervoeren de beste optie was. Zeker als je bedenkt dat het maar een kwartiertje rijden is.

Kortom, voor mij is dit artikel een onbetrouwbare bron op basis waarvan ik geen uitspraken, over het handelen van de betrokkenen, kan en wil doen.

Wat ik wel weet is dat de passant begonnen is en dat is iets wat we sterk benadrukken.
  
 

Ik doel dan ook op de journalist  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 3 juli 2007, 23:57:26
Wat ik me afvraag: hoe breng je iemand al reanimerend naar het ziekenhuis zonder ambulance?

Ik zag vanavond bij trauma.nl dat een melding "s.o. met een hand bekneld tussen de brug" bij aankomst een "beknelde vinger tussen de mast en een touw van het zeil" blreek te zijn en het s.o. de ambulance (A1) lopend tegemoet kwam.

Kortom oordeel niet over mensen op basis van krantenartikelen