Almelo 2x, Twenterand 1x en Enschede 1x
Nieuwe Tankautospuiten
Voor sommigen was het al bekend en voor anderen weer niet, maar er komen in Almelo 2 nieuwe tankautospuiten. Voordat de auto’s besteld kunnen worden komt er nog heel wat kijken.
Er worden in totaal 4 tankautospuiten besteld 2 voor Almelo 1 voor Enschede en 1 voor Twenterand, de aanschaf gaat dan ook samen met deze korpsen.
Voor het aanschaffen van de tankautospuiten moet er Europees worden aanbesteed dat wil zeggen dat een melding wordt gemaakt in Brussel dat we 4 tankautospuiten willen bestellen en wat onze eisen en wensen zijn waar ze aan moeten voldoen. Daarop kunnen bedrijven reageren door hun offerte aan te bieden. Er zijn in totaal 3 bedrijven geweest die hebben gereageerd te weten H.D.S., Kenbri en Ziegler.
Nadat de sluitingsdatum voor bij was is er met 12 personen (2 van Enschede, 4 van Twenterand en 6 van Almelo) naar de gegevens gekeken, ze zijn vergeleken en beoordeeld en zijn na enkele dagen en discussies tot de conclusie gekomen dat Ziegler het beste voldoet aan onze wensen en eisen.
Wat is er te vertellen over de tankautospuiten?
Het chassis is de Altego 1426F van Mercedes –Benz.
Een aantal technische gegevens zijn:
Cilinderinhoud: 6374 cm3
Pk’s/kW: 256/188 bij 2200 omw/min
Koppel: 970 Nm bij 1200-100 omw /min
Transmissie: Automaat
Lengte: 7,382 m
Breedte: 2,478 m (excl. Spiegels)
Hoogte: 3,100 m (max)
Watertank: 2000 l
Svm tank: 100 l
Pomp: Centrifugaalpomp
Pompcapaciteit: 3000 l/min bij 10 bar (Lagedruk)
Pompcapaciteit: 250l/min bij 40 bar
De opbouw wordt gemaakt door Ziegler.
Aan de indeling van de cabine zal weinig veranderen wat manschappen betreft er komen 4 manschappen achterin en de bevelvoerder en de chauffeur komen voorin.
Het is de bedoeling dat de voertuigen er allemaal hetzelfde worden qua indeling maar natuurlijk kunnen we wel zelf bepalen over de inrichting.
Ziegler levert de tankautospuiten standaard af met CAN bus, dat wil zeggen dat er meerdere signalen door dezelfde kabel worden gestuurd, en zo minder stekkeraansluitingen heeft.
Ook voor de pompbediendes gaat er iets veranderen want het bedieningspaneel wordt digitaal.
Dat wil zeggen dat de meters digitaal gaan worden maar ook het aansturen van beveiligingen zal automatisch gebeuren.
Ook worden de tankautospuiten geleverd met een FireDos.
FireDos is een schuim bijmengsystemen dat traploos is in te stellen voor een bijmenging van 0.1 tot 1%. Dit systeem is volledig in- en uitschakelbaar en er dus geen enkele component actief is als het bijmengsysteem is uitgeschakeld.
Op beide tankautospuiten komt een M.D.T. (mobiele data terminaal) Met deze MDT kunnen bijvoorbeeld gegevens worden opgevraagd over het bij een ongeval betrokken voertuig.
In die informatie staat dan waar de airbags of accu’s zitten, waar niet geknipt mag worden i.v.m. de gaspatronen voor de airbags.
De aanrijdroute en bereikbaarheidskaarten kunnen ook gelijk worden meegestuurd door de alarmcentrale en zo kan er efficiënter informatie worden verkregen door het uit te rukken voertuig.
De levering van de tankautospuiten zal waarschijnlijk in oktober zijn.
Kijk ook eens op
http://www.azset.nl(Azset Comfort)
Aldus de website van Brandweer Almelo