112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 279544 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

SirMark

• HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
Reactie #1040 Gepost op: 7 april 2014, 20:28:39
Citaat van: peen van dienst link=msg=1255033 date=1396250302
Wat maken we ons druk om de PPK.

http://www.youtube.com/watch?v=QA7PG333n5M#ws
en dan rond 00:35 dat lijken wel Nederlandse PPK's (in de 2012 'blauw' kleur nog, dat wel) die je daar voor een paar euri's op straat kan bestellen....

Peen

Ik begrijp uberhaubt de hele commotie rondom de Politieperskaart niet. Ik werk voor een nieuwsmedium met redactioneel statuut. Mochten wij dat willen vragen wij zo een PPK aan, maar ik zie het nut er niet van in. Ik ben werkelijk nog nooit naar een PPK gevraagd. Nu scheelt het misschien ook dat ons werkgebied in Zeeland ligt dus er niet enorm veel fotografen op een melding af komen, maar de meeste incidenten heb ik binnen 10 minuten wel gezien en heb ik een prima plaatje van achter het lint kunnen maken. IK ben nog maar weinig incidenten tegengekomen waarbij ik de noodzaak voelde om onder allerlei lintjes door te kruipen om mijn werk te kunnen doen. Ik begrijp de "journalisten" ook nooit die bij ieder brandje tot de brandweerauto wegrijdt blijft staan. Volgens mij is je doel als journalist om zo snel en correct mogelijk nieuws te brengen. Je kunt je ter plaatse al heel snel een beeld vormen en met het aanspreken van wat mensen ter plaatse een prima bericht maken en de boel vervolgens via persvoorlichting op afstand volgen. Maar goed, misschien ben ik te boers.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1041 Gepost op: 7 april 2014, 21:05:24
Citaat van: SirMark link=msg=1256876 date=1396895319
Ik begrijp uberhaubt de hele commotie rondom de Politieperskaart niet. Ik werk voor een nieuwsmedium met redactioneel statuut. Mochten wij dat willen vragen wij zo een PPK aan, maar ik zie het nut er niet van in. Ik ben werkelijk nog nooit naar een PPK gevraagd. Nu scheelt het misschien ook dat ons werkgebied in Zeeland ligt dus er niet enorm veel fotografen op een melding af komen, maar de meeste incidenten heb ik binnen 10 minuten wel gezien en heb ik een prima plaatje van achter het lint kunnen maken. IK ben nog maar weinig incidenten tegengekomen waarbij ik de noodzaak voelde om onder allerlei lintjes door te kruipen om mijn werk te kunnen doen. Ik begrijp de "journalisten" ook nooit die bij ieder brandje tot de brandweerauto wegrijdt blijft staan. Volgens mij is je doel als journalist om zo snel en correct mogelijk nieuws te brengen. Je kunt je ter plaatse al heel snel een beeld vormen en met het aanspreken van wat mensen ter plaatse een prima bericht maken en de boel vervolgens via persvoorlichting op afstand volgen. Maar goed, misschien ben ik te boers.
Die commotie was er vroeger niet. Totdat de politie zelf begon te vragen naar de Politieperskaart ;-) En wat een redactioneel statuut met een PPK heeft te maken ontgaat mij.

En nee, je bent niet te boers, maar je hebt een bepaalde manier van werken in een bepaalde regio. Daar is niets op tegen. Maar dat kan je niet 1-op-1 vertalen naar andere regio's en andere media. Jij werkt voor een lokaal weekblad, ik werk voor regionale en landelijke media in een andere regio.

Nu heb ik die PKK ook niet zo veel nodig, meestal omdat ze m'n kop toch al kennen ;-), maar helemaal zonder kan niet. Zeker niet als ik op klus wordt gestuurd buiten mijn eigen regio. En zelfs bij een lokaal brandje wordt er soms om gevraagd.

En ja, binnen het lint is vaak noodzakelijk omdat je anders geen goed beeld krijgt (rekening houdend met de concurrentie), maar ook omdat je anders met je camera tussen het publiek staat zodat je geen stabiel beeld krijgt. Daar ben je vanaf als je 2-3 meter binnen het lint staat.

Daarnaast heb ik situaties meegemaakt waarbij het lint zo ver hangt dat je gewoon geen beeld krijgt. Dan is die PPK toch erg handig.

Verder is te vroeg weg gaan niet altijd handig. Ik kan me nog een brand herinneren waar de brandweer wilde inpakken toen het vuur er voor de tweede keer uitsloeg. En regionale voorlichters zitten vaak te ver weg voor gedetaileerde informatie. Bovendien duurt het soms te lang ten opzichte van eigen waarneming en je gaat ook geen voorlichter wakker bellen voor minder dan middelbrand/ongeval.

Ergo, ieder zijn eigen manier van werken, maar andermans manier van werken baggetalliseren is niet handig....

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #1042 Gepost op: 29 april 2014, 16:36:22
Volgens mij spreken wij mensen onderling elkaar te weinig aan. Hoe vaker dit gedaan wordt, hoe meer invloed het zal hebben op de gedragingen. Mensen zijn tegenwoordig bang voor een grote bek. Het gaat er vooral om hoe je het zelf brengt aan de persoon in kwestie; bijvoorbeeld: "Hé gast, doe eens normaal en ga ergens anders foto's staan maken" of "Neem mij niet kwalijk maar naar mijn mening loop je met je gedrag hulpverleners in de weg/ toon je geen respect voor het slachtoffer".

Vertel bijvoorbeeld ook dat je zelf al jaren fotografeert en hem gerust wil laten zien hoe je op minder hinderlijke wijze goede foto's kan maken (zonder meteen je geheime recept te verklappen).

Desnoods doe je dat bij het maken van een praatje. Er zijn tal van mogelijkheden, om zonder al teveel emotie op normale wijze elkaar te wijzen op normen.

We kunnen wel weer roepen om regeltjes voor gekleurde hesjes, een hele bureaucratie voor de PPK op plaats van incident, maar dat lost niets op.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1043 Gepost op: 29 april 2014, 17:21:55
Citaat van: SniperEye link=msg=1263410 date=1398782182
Volgens mij spreken wij mensen onderling elkaar te weinig aan.
...
Op welke van de 1041 voorgaande berichten reageer je nu op?

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #1044 Gepost op: 1 mei 2014, 16:59:34
Het was een algemene reactie, niet zozeer gericht op één persoon. Meestal gebruik ik dan het @-teken.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1045 Gepost op: 1 mei 2014, 20:09:28
Citaat van: SniperEye link=msg=1263976 date=1398956374
Het was een algemene reactie, niet zozeer gericht op één persoon. Meestal gebruik ik dan het @-teken.
Dank voor de gebruiksaanwijzing ;-)

Citaat van: SniperEye link=msg=1263410 date=1398782182
Volgens mij spreken wij mensen onderling elkaar te weinig aan. Hoe vaker dit gedaan wordt, hoe meer invloed het zal hebben op de gedragingen. Mensen zijn tegenwoordig bang voor een grote bek. Het gaat er vooral om hoe je het zelf brengt aan de persoon in kwestie; bijvoorbeeld: "Hé gast, doe eens normaal en ga ergens anders foto's staan maken" of "Neem mij niet kwalijk maar naar mijn mening loop je met je gedrag hulpverleners in de weg/ toon je geen respect voor het slachtoffer".

Vertel bijvoorbeeld ook dat je zelf al jaren fotografeert en hem gerust wil laten zien hoe je op minder hinderlijke wijze goede foto's kan maken (zonder meteen je geheime recept te verklappen).

Desnoods doe je dat bij het maken van een praatje. Er zijn tal van mogelijkheden, om zonder al teveel emotie op normale wijze elkaar te wijzen op normen.

We kunnen wel weer roepen om regeltjes voor gekleurde hesjes, een hele bureaucratie voor de PPK op plaats van incident, maar dat lost niets op.

En in welke functie zeg jij dat?

Als mensen echt verkeerd bezig zijn is er wat voor te zeggen.

Maar in z'n algemeenheid kan dat niet. Iedereen heeft zijn eigen manier van werken en 'normaal' doen. Dat is hún geheime recept. En als je goed hebt opgelet is het niet aan een ander om te bepalen wat wel en niet te fotograferen. Niet aan de hulpverleners en dus ook niet aan jou (in onbekende functie).

En mensen die mij gaan vertellen dat ze al jaren fotograferen luister ik niet naar. Dat wil ik niet horen als ik aan het werk ben. Nog even en je gaat mij vertellen wat voor camera je hebt... gruwelijk :-( :-(

Daarnaast heeft de manier van fotograferen weinig te maken met welk hesje men aan heeft.

Dierentuinen

• Senior gebruiker
  • FIA Safety officer
Reactie #1046 Gepost op: 2 mei 2014, 17:59:36
Hoop dat de fotograaf van gisterenavond zijn les geleerd heeft. Bij een ongeluk was ik hulp aan het verlenen. Gaat meneer met zijn **** voeten in mijn EHBO-koffer staan. (Vind het gek dat een omstander die afstand hield en ik boos werden). Politie die ter plaatse kwam heeft meneer zijn perskaarten in beslag genomen (waarom weet ik niet meneer was nog al brutaal).

Politieagente heeft uit hun wagen de door mijn gevraagde verbanddoos gepakt. Na dat de verpleegkundige het slachtoffer overnam begon meneer mijn lastig te vallen. Heb hem vriendelijk verzocht te verdwijnen deed hij niet politie heeft hem meegenomen naar het bureau. Mijn EHBO-koffer is afgeschreven krijg via winkeliersvereniging een nieuwe koffer komende week.

Verleende hulp bij een aanrijding bij het winkelcentrum. Op deze manier zakt mijn ergernis over pers en 112 fotografen natuurlijk niet. Was van mening en blijf van mening ieder zijn vak. Alleen pers en 112 fotografen moeten bij een ongeluk of een brand thuis blijven. Was vroeger van leven en laten leven, maar dit jaar is dat snel en hard veranderd.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1047 Gepost op: 2 mei 2014, 18:25:38
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1264214 date=1399046376
Hoop dat de fotograaf van gisterenavond zijn les geleerd heeft. Bij een ongeluk was ik hulp aan het verlenen. Gaat meneer met zijn **** voeten in mijn EHBO-koffer staan. (Vind het gek dat een omstander die afstand hield en ik boos werden). Politie die ter plaatse kwam heeft meneer zijn perskaarten in beslag genomen (waarom weet ik niet meneer was nog al brutaal).

Politieagente heeft uit hun wagen de door mijn gevraagde verbanddoos gepakt. Na dat de verpleegkundige het slachtoffer overnam begon meneer mijn lastig te vallen. Heb hem vriendelijk verzocht te verdwijnen deed hij niet politie heeft hem meegenomen naar het bureau. Mijn EHBO-koffer is afgeschreven krijg via winkeliersvereniging een nieuwe koffer komende week.

Verleende hulp bij een aanrijding bij het winkelcentrum. Op deze manier zakt mijn ergernis over pers en 112 fotografen natuurlijk niet. Was van mening en blijf van mening ieder zijn vak. Alleen pers en 112 fotografen moeten bij een ongeluk of een brand thuis blijven. Was vroeger van leven en laten leven, maar dit jaar is dat snel en hard veranderd.
Dat is typisch een geval waarin je een fotograaf wél aanspreekt. Dit is hinderen van de hulpverlening en dan kan niet!
En dan later jouw nog lastig vallen is helemaal over de top.

Dat de politie zijn perskaarten in beslag neemt kan ik me in dit geval voorstellen, echter het kan niet bij gebrek aan wettelijke basis. De juiste route is om via de politievoorlichting een klacht neer te leggen bij de uitgever van de perskaart.

Maar waar was dit en voor wel medium werkt dit figuur?

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1048 Gepost op: 2 mei 2014, 21:28:44
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1264214 date=1399046376
Op deze manier zakt mijn ergernis over pers en 112 fotografen natuurlijk niet. Was van mening en blijf van mening ieder zijn vak. Alleen pers en 112 fotografen moeten bij een ongeluk of een brand thuis blijven. Was vroeger van leven en laten leven, maar dit jaar is dat snel en hard veranderd.
Laat ik allereerst duidelijk zijn dat ik het zeker niet goed praat, wat hier gebeurd is absoluut krankzinnig en daar hoort een straf op te staan. Maar de opmerking dat pers en 112 fotografen maar weg moeten blijven bij ongevallen en branden slaat natuurlijk kant noch wal. We gaan toch ook niet zeggen dat heel politie Nederland haar wapens moet inleveren, omdat incidenteel een agent een dienstwapen misbruikt voor (zelf)moord? Zoiets heet: over een kam scheren. Helaas zorgen de rotte appels er telkens voor dat een (beroeps)groep waar 99% wel haar best doet om niet in de weg te lopen en zelfs behulpzaam te zijn, een slecht imago krijgt.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #1049 Gepost op: 2 mei 2014, 22:47:50
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1264237 date=1399058924
Laat ik allereerst duidelijk zijn dat ik het zeker niet goed praat, wat hier gebeurd is absoluut krankzinnig en daar hoort een straf op te staan. Maar de opmerking dat pers en 112 fotografen maar weg moeten blijven bij ongevallen en branden slaat natuurlijk kant noch wal. We gaan toch ook niet zeggen dat heel politie Nederland haar wapens moet inleveren, omdat incidenteel een agent een dienstwapen misbruikt voor (zelf)moord? Zoiets heet: over een kam scheren. Helaas zorgen de rotte appels er telkens voor dat een (beroeps)groep waar 99% wel haar best doet om niet in de weg te lopen en zelfs behulpzaam te zijn, een slecht imago krijgt.

Je haalt de woorden uit mijn mond. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.....  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)