Ik begrijp uberhaubt de hele commotie rondom de Politieperskaart niet. Ik werk voor een nieuwsmedium met redactioneel statuut. Mochten wij dat willen vragen wij zo een PPK aan, maar ik zie het nut er niet van in. Ik ben werkelijk nog nooit naar een PPK gevraagd. Nu scheelt het misschien ook dat ons werkgebied in Zeeland ligt dus er niet enorm veel fotografen op een melding af komen, maar de meeste incidenten heb ik binnen 10 minuten wel gezien en heb ik een prima plaatje van achter het lint kunnen maken. IK ben nog maar weinig incidenten tegengekomen waarbij ik de noodzaak voelde om onder allerlei lintjes door te kruipen om mijn werk te kunnen doen. Ik begrijp de "journalisten" ook nooit die bij ieder brandje tot de brandweerauto wegrijdt blijft staan. Volgens mij is je doel als journalist om zo snel en correct mogelijk nieuws te brengen. Je kunt je ter plaatse al heel snel een beeld vormen en met het aanspreken van wat mensen ter plaatse een prima bericht maken en de boel vervolgens via persvoorlichting op afstand volgen. Maar goed, misschien ben ik te boers.
Die commotie was er vroeger niet. Totdat de politie zelf begon te vragen naar de Politieperskaart ;-) En wat een redactioneel statuut met een PPK heeft te maken ontgaat mij.
En nee, je bent niet te boers, maar je hebt een bepaalde manier van werken in een bepaalde regio. Daar is niets op tegen. Maar dat kan je niet 1-op-1 vertalen naar andere regio's en andere media. Jij werkt voor een lokaal weekblad, ik werk voor regionale en landelijke media in een andere regio.
Nu heb ik die PKK ook niet zo veel nodig, meestal omdat ze m'n kop toch al kennen ;-), maar helemaal zonder kan niet. Zeker niet als ik op klus wordt gestuurd buiten mijn eigen regio. En zelfs bij een lokaal brandje wordt er soms om gevraagd.
En ja, binnen het lint is vaak noodzakelijk omdat je anders geen goed beeld krijgt (rekening houdend met de concurrentie), maar ook omdat je anders met je camera tussen het publiek staat zodat je geen stabiel beeld krijgt. Daar ben je vanaf als je 2-3 meter binnen het lint staat.
Daarnaast heb ik situaties meegemaakt waarbij het lint zo ver hangt dat je gewoon
geen beeld krijgt. Dan is die PPK toch erg handig.
Verder is te vroeg weg gaan niet altijd handig. Ik kan me nog een brand herinneren waar de brandweer wilde inpakken toen het vuur er voor de tweede keer uitsloeg. En regionale voorlichters zitten vaak te ver weg voor gedetaileerde informatie. Bovendien duurt het soms te lang ten opzichte van eigen waarneming en je gaat ook geen voorlichter wakker bellen voor minder dan middelbrand/ongeval.
Ergo, ieder zijn eigen manier van werken, maar andermans manier van werken baggetalliseren is niet handig....