112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 277262 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #1050 Gepost op: 4 mei 2014, 00:23:57
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1264237 date=1399058924
Laat ik allereerst duidelijk zijn dat ik het zeker niet goed praat, wat hier gebeurd is absoluut krankzinnig en daar hoort een straf op te staan. Maar de opmerking dat pers en 112 fotografen maar weg moeten blijven bij ongevallen en branden slaat natuurlijk kant noch wal. We gaan toch ook niet zeggen dat heel politie Nederland haar wapens moet inleveren, omdat incidenteel een agent een dienstwapen misbruikt voor (zelf)moord? Zoiets heet: over een kam scheren. Helaas zorgen de rotte appels er telkens voor dat een (beroeps)groep waar 99% wel haar best doet om niet in de weg te lopen en zelfs behulpzaam te zijn, een slecht imago krijgt.

Was dit jaar de tiende keer dat ik bij een hulpverlening gehinderd werd door een persoon die zegde van de pers te zijn. Heb dan wel veel rotte appels.

De persoon is meegenomen voor het tonen van valse papieren. Dit is mijn vanmiddag verteld door een agent die mijn een vervangende EHBO-koffer kwam brengen. Er is een nieuwe besteld.

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1264217 date=1399047938
Dat is typisch een geval waarin je een fotograaf wél aanspreekt. Dit is hinderen van de hulpverlening en dan kan niet!
En dan later jouw nog lastig vallen is helemaal over de top.

Dat de politie zijn perskaarten in beslag neemt kan ik me in dit geval voorstellen, echter het kan niet bij gebrek aan wettelijke basis. De juiste route is om via de politievoorlichting een klacht neer te leggen bij de uitgever van de perskaart.

Maar waar was dit en voor wel medium werkt dit figuur?

Een figuur dat voor een wijkkrantje fotografeert. Met een perskaart die komt uit eigenmakerij of iets dergelijks.

Er zijn hier enkele kleine "cowboy" krantjes en websites die "nieuws" brengen over een straat of over een buurtje. Deze "uitgevers" denken nergens aan ook niet aan portret recht en bescherming privacy van slachtoffers. Helaas zijn er enkele zo in wat wij noemen oud Ginneken. Het zijn figuren die ruzie maken met fotograferen van gevestigde media.

Citaat van: Arie link=msg=1264261 date=1399063670
Je haalt de woorden uit mijn mond. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.....  ::)

Was het maar één persoon. Het was er nu één die mijn te veel is. Zeg meestal leven en laten leven. Weet dat er meer aanvaringen zijn geweest met hulpverleners (beroeps en hulpvaardige burgers) en politie.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1051 Gepost op: 4 mei 2014, 00:25:21
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1264453 date=1399155837
Een figuur dat voor een wijkkrantje fotografeert. Met een perskaart die komt uit eigenmakerij of iets dergelijks.

Wat is daar mis mee?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1052 Gepost op: 4 mei 2014, 01:14:24
Citaat van: Hunter link=msg=1264455 date=1399155921
Wat is daar mis mee?
Een nagemaakte perskaart kan natuurlijk niet maar een wijkkrant of zo maakt toch niet uit? Ik snap niet dat Dierentuin hier druk over maakt.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #1053 Gepost op: 4 mei 2014, 01:32:59
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1264453 date=1399155837
Was dit jaar de tiende keer dat ik bij een hulpverlening gehinderd werd door een persoon die zegde van de pers te zijn. Heb dan wel veel rotte appels.

In welke rol kom je zelf ter plaatse bij deze incidenten? Als hulpverlener?
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1054 Gepost op: 4 mei 2014, 01:37:43
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1264453 date=1399155837
Met een perskaart die komt uit eigenmakerij of iets dergelijks.
Niets mis met het maken van je eigen perskaart? Het toont immers alleen in 1 oogopslag wie je bent en wat je komt doen (bij een incident). Als jij of jouw medium dat wil, dan kan dat. Of dacht je dat de PolitiePersKaart de enige toegestane perskaart in Nederland is?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1055 Gepost op: 4 mei 2014, 01:44:15
Citaat van: Bert65 link=msg=1264458 date=1399158864
Een nagemaakte perskaart kan natuurlijk niet maar een wijkkrant of zo maakt toch niet uit? Ik snap niet dat Dierentuin hier druk over maakt.

Een perskaart stelt niks voor. Je kunt als het ware van de achterkant van een viltje een eigen perskaart maken en deze laten zien aan de persoon die erom vraagt.
Wél heb je de specifieke perskaarten, bijvoorbeeld de Politieperskaart verstrekt door de NVJ, erkend door het ministerie van Justitie en Veiligheid & het ministerie van Binnenlandse Zaken. (meer info hier)
Hiermee mag je rondlopen binnen de door de politie afgezette gebieden om verslag te leggen. (Tenzij de politie meldt dat je buiten het afgezette gebied moet blijven).

Ik snap niet helemaal waarom de persoon is meegenomen voor het tonen van valse papieren: Een perskaart is niets officieels, en Journalist/Fotograaf is geen beschermde titel.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1056 Gepost op: 4 mei 2014, 10:47:14
Citaat van: Bert65 link=msg=1264458 date=1399158864
Een nagemaakte perskaart kan natuurlijk niet

Waarop baseer je dat het om een "nagemaakte" kaart gaat? Er is gezegd een zelfgemaakte kaart. Heb ik zelf ook jaren mee gelopen, gewoon een soort visitekaartje (dit ben ik, dit doe ik). Nooit problemen mee gehad, maar als zoiets op een forum wordt geroepen dan is het blijkbaar ineens een probleem, grappig...


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #1057 Gepost op: 6 mei 2014, 14:03:11
Mee eens: een zelfgemaakt iets kan een soort visitekaartje zijn. En omdat je vaak op straat staat is dat dan iets op een plastic kaart of een gelamineerd iets.

Zo'n stukje huisvlijt geeft alleen geen voorrechten. Maar verder is er dus niets mis mee.

Maar om dan maar te zeggen dat journalisten weg moeten blijven, omdat 1 simpele ziel zich misdraagt ? Pfff wat een kortzichtigheid. Neem dan ook maar alle rijbewijzen in, want er zitten er een aantal mensen tussen die aanrijdingen veroorzaken. Zet alle schoorsteenvegers en alle klusjesmannen het land uit, want er zitten beunhazen en oplichters tussen. Zet alle beveiligingsmensen in de cel, want er zitten erbij die spullen jatten.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1058 Gepost op: 8 mei 2014, 14:09:13
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1264214 date=1399046376
...
Gaat meneer met zijn **** voeten in mijn EHBO-koffer staan.
...
@Dierentuinen, mijn vraag om welk ongeval en welk medium het is nog steeds niet beantwoord??


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #1059 Gepost op: 9 mei 2014, 00:58:55
@peen van dienst Was het er maar één. Het is hier door de wildgroei van figuren die denken dat ze alles mogen omdat ze een perskaart hebben.  

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1265818 date=1399550953
@Dierentuinen, mijn vraag om welk ongeval en welk medium het is nog steeds niet beantwoord??

Het ongeval was twee personen aangereden door een auto. De twee personen met veel snijwonden afgevoerd naar het ziekenhuis.

Welk buurt/wijkkrantje weet ik niet we hebben in dat gebied meerdere van dat soort krantjes. Het is niet mijn werk om bij te houden wie voor welk medium werkt. Enkele weet ik wel waar voor ze werken.

Citaat van: Hunter link=msg=1264455 date=1399155921
Wat is daar mis mee?

Veel als blijkt dat de kaart uit eigenmakerij een kopie is van de NVJ politieperskaart. (weet dit niet zeker. Ga niet vragen wat er precies is). Het helpen van slachtoffers vond en vind ik belangrijker dan daar meer info over te krijgen.

Citaat van: Bert65 link=msg=1264458 date=1399158864
Een nagemaakte perskaart kan natuurlijk niet maar een wijkkrant of zo maakt toch niet uit? Ik snap niet dat Dierentuin hier druk over maakt.


Maak me vooral druk dat ze mensen hinderen die hulpverlenen (beroeps en hulpvaardige burgers). Daarbij spullen kapot maken die gebruikt worden voor de hulpverlening.

Sorry door werk en andere activiteiten geen tijd om te lezen en reageren op het forum.