112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 280302 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #360 Gepost op: 20 maart 2013, 19:51:24
Ik denk zeker dat de ontvangers van de foto's zich eens achter de oren moeten krabben...
Echter als ik hier kijk:
http://semvanderwal.nl/portfolio
onderaan, dan zie ik dat foto's van Sem zelfs door professionals worden gebruikt. Kennelijk kan het niemand ene worst schelen dat dit ernstige gevolgen kan hebben. Er is vraag dus Sem voelt zich geroepen. En misschien nog wel terecht ook.

Ik wil er wel voor waken dat hier geen hetze ontstaat tegen Sem, ik doel ook niet alleen op hem maar op alle minderjarige incidentfotografen, maar doordat hij hier als één van de weinige minderjarige fotografen actief is vormt hij een goed voorbeeld.

Ik denk dat sites die in de bovenstaande link staan zich eens moeten bezinnen van wie ze foto's accepteren. Maar ja. Ik vrees dat dit een kruistocht wordt die ik niet ga winnen!

We wandelen trouwens wel flink off-topic, misschien even alles over minderjarigen en incidentfotografie afsplitsen naar een ander topic? "Minderjarige incidentfotografen". Of misschien juist niet en hier het laatste woord mee zeggen om de hetze die ik wil voorkomen toch nog ontstaat...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #361 Gepost op: 21 maart 2013, 01:23:36
Niet om je standpunt te ontkrachten, want daar ben ik het mee eens, echter mogen 13-14 jarigen al wel een arbeidscontract aangaan. Als de ouders maar akkoord gaan:

13, 14 en 15 jarigen
Hier gaat het om handelingsonbekwame minderjarigen die voor het aangaan van een arbeidsovereenkomst de machtiging van een ouder (wettelijke vertegenwoordiger) nodig hebben. De machtiging kan de ouder mondeling of schriftelijk geven voor het aangaan van de arbeidsovereenkomst. De arbeidsovereenkomst wordt gesloten tussen de minderjarige en de werkgever en het is de minderjarige met wie de werkgever wilsovereenstemming moet bereiken (art 7:612-3 BW).

Bron: arbeidsrechter.nl

En dan zitten er met name restricties aan de arbeidstijden en het soort werk, maar deze specifieke groep wordt niet genoemd.
Hier zouden ouders hun kinderen in bescherming moeten nemen.

Klopt helemaal, echter kijkend na de ATW en de gevaarzetting van het werk kan dit hier niet voor bedoeld zijn.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #362 Gepost op: 21 maart 2013, 01:27:25
Ik denk zeker dat de ontvangers van de foto's zich eens achter de oren moeten krabben...
Echter als ik hier kijk:
http://semvanderwal.nl/portfolio
onderaan, dan zie ik dat foto's van Sem zelfs door professionals worden gebruikt. Kennelijk kan het niemand ene worst schelen dat dit ernstige gevolgen kan hebben. Er is vraag dus Sem voelt zich geroepen. En misschien nog wel terecht ook.

Ik wil er wel voor waken dat hier geen hetze ontstaat tegen Sem, ik doel ook niet alleen op hem maar op alle minderjarige incidentfotografen, maar doordat hij hier als één van de weinige minderjarige fotografen actief is vormt hij een goed voorbeeld.

Ik denk dat sites die in de bovenstaande link staan zich eens moeten bezinnen van wie ze foto's accepteren. Maar ja. Ik vrees dat dit een kruistocht wordt die ik niet ga winnen!

We wandelen trouwens wel flink off-topic, misschien even alles over minderjarigen en incidentfotografie afsplitsen naar een ander topic? "Minderjarige incidentfotografen". Of misschien juist niet en hier het laatste woord mee zeggen om de hetze die ik wil voorkomen toch nog ontstaat...

Laatste wat ik wil is een persoonlijke hetze tegen Sem beginnen. Hij vroeg echter zelf om een reactie.  Daarbij is het een steeds terug komend iets, waar menig hulpverlener, omstander en professionele pers zich achter de oren over krabt.

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #363 Gepost op: 21 maart 2013, 09:08:39
Ik heb geen probleem met reacties en opbouwende kritiek, daar kan ik alleen van leren.

Allereerst: incidentenfotografie is slechts een heel klein gedeelte van wat ik allemaal fotografeer. Ik ben veel vaker te vinden op een bouwterrein (met accreditatie én veiligheidshelm, laarzen, jas, etcetera). Ook fotografeer ik regelmatig feesten, concerten en evenementen.

Lintjes gespannen om het incident heen, da's eerder een uitzondering dan een regel hier in Haaksbergen. Regelmatig sta ik bij incidenten en dan vraag ik me af waarom er geen lintje gespannen is. Enkel bij industriebranden, uitslaande woningbranden en aanrijdingen met inzet van de brandweer worden er lintjes gespannen. Hierdoor is het voor mij als onofficiële pers al gauw mogelijk om van dichtbij plaatjes te schieten. Is er wel een lintje gespannen, dan is daar een reden voor en dan sta ik alleen binnen de lintjes als het veilig is. Zo stond laatst bij een industriebrand (topic) waar ik wél binnen de lintjes mocht en dat was alleen omdat de agenten (en de vrijwilligers natuurlijk) ter plaatse mij kennen. Zij hebben ook profijt van dat ik mooie foto's maak, aangezien ik de foto's allemaal doorstuur voor evalutaties etc.

Als ik als eerste ter plaatse kom bij een inzet (wat nog wel eens gebeurd hier) dan wacht ik eerst even vanaf een afstandje. Zeg maar een soort van zelfbescherming. Sowieso ga ik bij een aanrijding met letsel niet al te dichtbij staan met m'n camera. Ik kan ook prima beeld schieten van een afstandje. Bij een aanrijding staan waar de ledematen eruit liggen: kan, maar dan wordt ik echt wel op afstand gehouden of blijf ik zelf op afstand.  

Oftewel: ik weet prima wat ik doe. Landelijk wordt het dus schijnbaar niet gewaardeerd (aan de ene kant logisch) maar lokaal des te meer.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #364 Gepost op: 21 maart 2013, 10:16:50
Een minimum leeftijd is wat mij betreft niet nodig maar ik krab mij wel eens achter de oren bij het zien van zulke jonge incidentfotografen. En dat is dus niet naar Sem bedoelt maar in het algemeen.

Van de week nog als een van de eerste bij een auto te water geweest waarbij beide personen nog in het voertuig zaten. Deze zijn door de brandweer bevrijdt en gereanimeerd. Het spreekt voor zich dat dit een naar gezicht was. Dit gebeurde onder het oog van de aanwezige persfotografen die binnen de afzetting stonden. Je moet je afvragen of je als jongen van 14 dit voor je neus wilt zien.

Op het aanwezige viaduct stonden echter ook mensen te kijken met kleine kinderen die ook een niet zo heel fraai uitzicht hebben gehad. Ik vraag mij dan af wat ouders bezielt om met hun kinderen zo graag de 'actie' te willen zien.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #365 Gepost op: 21 maart 2013, 11:25:46

Oftewel: ik weet prima wat ik doe. Landelijk wordt het dus schijnbaar niet gewaardeerd (aan de ene kant logisch) maar lokaal des te meer.

Ik ben ambtenaar dus gooi er een mooi ambtelijk woord tegenaan :P : 'discrepantie'. Dat betekent zoiets als tegenstrijdigheid.

Die discrepantie zie ik zelf ook als redactielid (en heeel soms fotograaf. O nee, oeps  e050 , 'burger die wel eens foto's maakt'  ;D )

Enerzijds hier hele discussies over al die %*$%# fotografen die geen rekening houden met slachtoffers en die de 'echte' fotografen het brood uit de mond stoten.

Anderzijds een niet aflatende stroom van 'bedel'mails van agenten, ambulancemensen, brandweermensen, slachtoffers etc. die dolgraag een fotootje willen van het incident. Of agenten die op straat beslissen dat vrijheid van nieuwsgaring zelfs met een PPK niet gegarandeerd is (zonder aanwijsbare reden), terwijl de VOA van hetzelfde incident foto's van jou wilt omdat foto's niet gelukt zijn dan wel dingen over het hoofd zijn gezien.

Heb bij het redactiewerk 1 ding geleerd, namelijk 'niets is wat het lijkt'. Kwam ik o.a. achter toen ik een ambulance bij een tramhalte zag en dacht 'zal wel weer een passagier onwel zijn, ik rij door'. En bleek het om een dronken trambestuurder te gaan waarvan nieuwswebsites en kranten vol stonden de volgende dag maar waarvan geen foto's waren. En het blijkt dus ook bij de waardering voor degenen die foto's maken. De een kan ze schieten en de ander maakt er handig gebruik van :) Niets is zwart/wit is dus de andere les. :)

Wat jou betreft: goed om te zien dat er nog zat jonge mensen zijn met lef en doortastendheid en ondernemingszin. Maar kijk inderdaad uit met schokkende ervaringen. Goed om te lezen dat jij dat dus al doet.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #366 Gepost op: 21 maart 2013, 16:09:35
Ik heb geen probleem met reacties en opbouwende kritiek, daar kan ik alleen van leren.

Allereerst: incidentenfotografie is slechts een heel klein gedeelte van wat ik allemaal fotografeer. Ik ben veel vaker te vinden op een bouwterrein (met accreditatie én veiligheidshelm, laarzen, jas, etcetera). Ook fotografeer ik regelmatig feesten, concerten en evenementen.

Lintjes gespannen om het incident heen, da's eerder een uitzondering dan een regel hier in Haaksbergen. Regelmatig sta ik bij incidenten en dan vraag ik me af waarom er geen lintje gespannen is. Enkel bij industriebranden, uitslaande woningbranden en aanrijdingen met inzet van de brandweer worden er lintjes gespannen. Hierdoor is het voor mij als onofficiële pers al gauw mogelijk om van dichtbij plaatjes te schieten. Is er wel een lintje gespannen, dan is daar een reden voor en dan sta ik alleen binnen de lintjes als het veilig is. Zo stond laatst bij een industriebrand (topic) waar ik wél binnen de lintjes mocht en dat was alleen omdat de agenten (en de vrijwilligers natuurlijk) ter plaatse mij kennen. Zij hebben ook profijt van dat ik mooie foto's maak, aangezien ik de foto's allemaal doorstuur voor evalutaties etc.

Als ik als eerste ter plaatse kom bij een inzet (wat nog wel eens gebeurd hier) dan wacht ik eerst even vanaf een afstandje. Zeg maar een soort van zelfbescherming. Sowieso ga ik bij een aanrijding met letsel niet al te dichtbij staan met m'n camera. Ik kan ook prima beeld schieten van een afstandje. Bij een aanrijding staan waar de ledematen eruit liggen: kan, maar dan wordt ik echt wel op afstand gehouden of blijf ik zelf op afstand.  

Sem, Ik kan niet zeggen dat jij wat verkeerd doet. Mooi dat je een leuke hobby hebt wat waarschijnlijk later je beroep gaat worden! Toch blijf ik van mening dat de hulpverleners hier steken laten vallen. Ik vind het in ieder geval onverantwoord om jou op een incidentplek toe te laten. Ik hoop dat ze zich eens realiseren wat voor gevaren het met zich mee kan brengen.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #367 Gepost op: 21 maart 2013, 16:10:18
Ik ben ambtenaar dus gooi er een mooi ambtelijk woord tegenaan :P : 'discrepantie'. Dat betekent zoiets als tegenstrijdigheid.

Die discrepantie zie ik zelf ook als redactielid (en heeel soms fotograaf. O nee, oeps  e050 , 'burger die wel eens foto's maakt'  ;D )

Enerzijds hier hele discussies over al die %*$%# fotografen die geen rekening houden met slachtoffers en die de 'echte' fotografen het brood uit de mond stoten.

Anderzijds een niet aflatende stroom van 'bedel'mails van agenten, ambulancemensen, brandweermensen, slachtoffers etc. die dolgraag een fotootje willen van het incident. Of agenten die op straat beslissen dat vrijheid van nieuwsgaring zelfs met een PPK niet gegarandeerd is (zonder aanwijsbare reden), terwijl de VOA van hetzelfde incident foto's van jou wilt omdat foto's niet gelukt zijn dan wel dingen over het hoofd zijn gezien.

Niets tegen in te brengen! dat is meten met 2 maten. Het is alles of niets dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk!

SjoerdvR

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • Mijn fotografie site
Reactie #368 Gepost op: 21 maart 2013, 18:42:43
Sem, Ik kan niet zeggen dat jij wat verkeerd doet. Mooi dat je een leuke hobby hebt wat waarschijnlijk later je beroep gaat worden! Toch blijf ik van mening dat de hulpverleners hier steken laten vallen. Ik vind het in ieder geval onverantwoord om jou op een incidentplek toe te laten. Ik hoop dat ze zich eens realiseren wat voor gevaren het met zich mee kan brengen.

Hier ben ik het zeker mee eens. We hebben het ook niet over Sem in het bijzonder, maar over de minderjarige fotografen op zich. Het is naar mijn mening nog steds onverantwoord om iemand onder de 18 jaar toe te laten bij het incident. De vrijwilligers en politiemensen laten dat dan toe voor hun eigenbelang, zodat ZIJ foto's hebben waar ZIJ weer wat van kunnen leren. Als ze echt foto's daarvan zouden willen hebben, dan moeten ze maar een echte fotograaf inhuren, die op de uitruk zit en met een volledige uitrusting en bescherming voor hun foto's gaan maken. Maar nee, dat is het wegkapen van andermans brood en het kost geld, en dat is er niet.

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #369 Gepost op: 21 maart 2013, 19:13:38
Maar nee, dat is het wegkapen van andermans brood en het kost geld, en dat is er niet.

Grappig dat je dat zegt trouwens, in reactie op 90-8, die (volgens mij) werkt voor het officiele Foto- en Videoteam van brandweer Limburg. Maargoed, dat is weer een hele andere discussie..  ;)