112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 280282 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jarco_B

• jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #380 Gepost op: 22 maart 2013, 21:10:20

Je weet totaal niet (op basis van de gegevens op een pager of p2000 app oid) waar je naartoe gaat. Zelf ik als ambulanceverpleegkundige sta soms voor enorme verassingen wat uit het verhaal van de melding totaal niet naar voren kwam! Dus in geen geval weet je wat je gaat aantreffen.

Ben ik me van bewust hoewel er bij de brandweer vaak wel toevoegingen staan in de melding of het een OMS, gebouwbrand of een ongeval is.

En het feit dat je niet buiten het dorp komt is absoluut geen garantie dat je niets ernstigs aantreft. Ik denk zelfs dat binnen de bebouwde kom de kans groter is op schokkende beelden aangezien je daar vaak minder goed afstand kunt houden.

Met het niet naar meldingen buiten het dorp gaan doel ik meer op het niet opzoeken van de grote meldingen met veel slachtoffers.
Uiteraard kan zoiets overal gebeuren en ook bij mij in het dorp.

Prima dat je dat op die leeftijd leert!
Maar dat leer je niet om vervolgens op alle reanimatiemeldingen af te gaan. Dit leer je om te kunnen handelen als je er onverwachts voor staat.

Mede om de reden dat je niet uit een melding weet wat er is ga ik ook niet naar ambu meldingen toe (over een aantal jaar wel mijn doel maar dan als ambulance verpleegkundige O0).

De reden waarom ik dan wel naar brandweer meldingen ga heb ik hierboven al genoemd.
Ook kan het daar gebeuren dat je daar slachtoffers tegen komt natuurlijk, maar in de 2/3 jaar dat ik naar brandweer meldingen ga heb ik het niet meegemaakt dat ik ernstig gewonden van heel dicht bij heb gezien.
Zelf let ik er ook wel op om gepaste afstand te houden bij meldingen.
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #381 Gepost op: 23 maart 2013, 06:23:36
Leuke discussie.

Echter kun je eindeloos doorgaan met het afvragen of een persoon nu wel of niet geschikt is om te gaan fotograferen binnen de linten.
Dat is denk ik niet de discussie. Het gaat om het überhaupt fotograferen door jongeren, binnen of buiten de linten.
Linten worden naar mijn idee zeldzaam gebruikt.

Ik zie ook niet in waarom er een minimumleeftijd voor hobby fotografen moet komen. Waarom zou iemand van 14/15 niet aan media mogen leveren als hij gewoon kwaliteit levert en zich ter plaatse normaal gedraagt. Ook hier geld dat ouderen (18+) zich ook niet altijd normaal gedragen bij een incident.
Het gaat hier ook niet om het gedrag, dat wordt al in twee andere topics besproken, het gaat om het feit dat een minderjarige meer kans heeft om bv PTSS op te lopen door schokkende ervaringen. En zolang de media alles gewoon aanpakken worden minderjarigen gestimuleerd in hun "werk".
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #382 Gepost op: 23 maart 2013, 12:11:29
Dat is denk ik niet de discussie. Het gaat om het überhaupt fotograferen door jongeren, binnen of buiten de linten.
Het gaat hier ook niet om het gedrag, dat wordt al in twee andere topics besproken, het gaat om het feit dat een minderjarige meer kans heeft om bv PTSS op te lopen door schokkende ervaringen. En zolang de media alles gewoon aanpakken worden minderjarigen gestimuleerd in hun "werk".

En toch nog even inhakend over verantwoording bij eventuele ongevallen. Zoals ik al eerder aangaf  hebben we het bij een incident vaak over een gevaarlijke situatie. Een muurtje valt om, een dakpan valt omlaag of de jonge fotograaf raakt op een andere manier gewond. Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de verzekering niet uitbetaald aangezien een minderjarige (en ook meerderjarige hobbyfotografen) geen functie en dus niets te zoeken hebben tussen de lintjes. Bij wie zou de verantwoording neergelegd worden? Heb deze vraag al eerder gesteld en deze werd niet beantwoord. Zou graag jullie ideeën / meningen willen weten?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #383 Gepost op: 23 maart 2013, 14:02:11
En toch nog even inhakend over verantwoording bij eventuele ongevallen. Zoals ik al eerder aangaf  hebben we het bij een incident vaak over een gevaarlijke situatie. Een muurtje valt om, een dakpan valt omlaag of de jonge fotograaf raakt op een andere manier gewond. Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de verzekering niet uitbetaald aangezien een minderjarige (en ook meerderjarige hobbyfotografen) geen functie en dus niets te zoeken hebben tussen de lintjes. Bij wie zou de verantwoording neergelegd worden? Heb deze vraag al eerder gesteld en deze werd niet beantwoord. Zou graag jullie ideeën / meningen willen weten?
Naar mijn idee zou de politie hiervoor verantwoordelijk zijn. Immers zei laten deze personen binnen de afzetting.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #384 Gepost op: 23 maart 2013, 14:06:30
Dus met andere woorden.... Minderjarige hebben eerder de kans moeite te krijgen met beelden om te verwerken, dus mogen zei zich niet meer begeven als fotograaf bij hulpverlenings inzetten? Dan benadeel je een grote groep die de beelden wel kunnen verwerken en er dus totaal geen moeite mee heeft.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

lennard

• Forum gebruiker
Reactie #385 Gepost op: 23 maart 2013, 15:02:36
Ik vind het ook gedeeltelijk vals dat ze naar de "jonge" fotografen kijken, de meeste weten heuselijk wel wat ze doen. En In elk geval ik, als ik denk dat het te ernstig is. Ga ik gewoon niet. En van dat hinderen, dat zijn over het algemeen geen jonge fotografen, maar oudere die geld willen verdienen, en de toevallige passanten.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #386 Gepost op: 23 maart 2013, 17:13:49
Lennard en noordernieuws, lees mijn reactie eens grondig door. Wellicht dat je begrijpt wat de anderen hier proberen duidelijk te maken. Juist het inzicht wat je in je tienerjaren nog niet hebt, komt pas naar voren op het moment dat je ouder wordt.

En de dooddoener "Als ik denk dat het te ernstig is, ga ik niet". Zelfs de meest simpele melding kan schokkende beelden opleveren. Een melding auto<>fietser (wat voor de meeste fotografen weinig interessants is) kan nog een (theoretisch gezien) fietser zijn die in 1001 stukjes over het wegdek ligt. Zoiets kun je van te voren niet voorspellen.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #387 Gepost op: 23 maart 2013, 17:53:03
Lennard en noordernieuws, lees mijn reactie eens grondig door. Wellicht dat je begrijpt wat de anderen hier proberen duidelijk te maken. Juist het inzicht wat je in je tienerjaren nog niet hebt, komt pas naar voren op het moment dat je ouder wordt.

En de dooddoener "Als ik denk dat het te ernstig is, ga ik niet". Zelfs de meest simpele melding kan schokkende beelden opleveren. Een melding auto<>fietser (wat voor de meeste fotografen weinig interessants is) kan nog een (theoretisch gezien) fietser zijn die in 1001 stukjes over het wegdek ligt. Zoiets kun je van te voren niet voorspellen.

Maar zoiets kun je ter plaatse van een afstand al wel aan zien komen. Dan kun je alsnog de keuze maken om retour te gaan of om een grote afstand te houden  ;)

SjoerdvR

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • Mijn fotografie site
Reactie #388 Gepost op: 23 maart 2013, 22:06:45
Maar zoiets kun je ter plaatse van een afstand al wel aan zien komen. Dan kun je alsnog de keuze maken om retour te gaan of om een grote afstand te houden  ;)

zeg eens eerlijk....in hoeveel procent van de gevallen gebeurt dit? Oh het is best ernstig, ik ga maar weer snel terug naar huis, veilig achter de kachel zitten?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #389 Gepost op: 23 maart 2013, 22:25:54
En als je er dan toch staat word je ook wel weer een beetje nieuwsgierig.

Je merkt altijd achteraf pas of iets traumatisch is. Op het moment dat je adrenaline een beetje zakt, of je niet meer kunt slapen, of je gedrag veranderd, of...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein