Wat een leuk topic! Ook omdat ik mezelf aangesproken voel als 'Minderjarige fotograaf.'
Ik ben op dit moment 16 jaar. De hulpverlening is mij met de paplepel in gegoten. Zo zit mijn vader bij de brandweer. Zo begon mijn, toen nog hobby, met brandweerdagen en af en toe een kijkje nemen in de ,,Grote rode auto met zwaailampen'' In 2010 ben ik voor het eerst meldingen gaan bezoeken. Toen sprong ik inderdaad op mijn fietsje om bij een incident te gaan kijken.
In de drie jaar dat ik meeloop heb ik veel geleerd. Zo heb ik een goede band met hulpdiensten in het gebied waar ik fotografeer, krijg ik een steeds groter netwerk van afnemers en heb ik al aardig wat meegemaakt. Al heel lang wil ik op de ambulance werken als verpleegkundige. Ben nu nog bezig met de HAVO waarop ik HBO-V ga doen. Verpleegkundige wil ik worden omdat ik altijd op zoek ben naar uitdaging en spanning, iets wat ik nu goed kan combineren met fotograferen.
Ik ga wat verder in op dingen wat ik heb meegemaakt. Bijvoorbeeld vorige maand, bij aankomst van een incident met als melding beknelling bleek er een man uit zijn auto te zijn geslingerd en lag in het gras. Hier stonden mensen omheen die in paniek waren. Fotocamera in mijn scooterbuddy laten liggen en naar het slachtoffer toe gelopen. Nek gestabiliseerd en gecontroleerd en man was nog bij bewustzijn. Verder gerustgesteld en meer kon ik niet voor hem betekenen. Bij aankomst van de hulpdiensten bijzonderheden verteld aan de pleeg en mijn camera gepakt. Foto's gemaakt, welke ik later nog aan de moeder van het slachtoffer heb overhandigd op een CD'tje. Zij was oa mij heel dankbaar.
Gister een ambulancemelding gereden. Bij aankomst stond er een vrouw naar buiten te schreeuwen help help, dochter is dood. Toevallig was ik met mijn broer. Gevraagd was er aan de hand was, en bleek een onprettig verhaal. Meisje was gelukkig nog bij kennis en mijn broer is binnengebleven. Ik ging terug naar de vrouw welke riep, deze had de AC nog aan de lijn. Ik de telefoon overgepakt en rustig nadere info gemeld. Bij aankomst van de politie en ambulance terug naar huis gegaan.
Dit is maar een fractie van incidenten wat ik meegemaakt heb. Ik kan hier gelukkig heel goed mee omgaan. Hiermee bedoel ik dat je als fotograaf wel degelijk kans heb om met nare dingen in aanraking te komen, en je goed moet weten wat je kan doen. Tuurlijk, ik heb ook heel veel geleerd in de afgelopen drie jaar. En heb ik ook weleens mijn neus gestoten (Geen ernstige dingen). Gelukkig leer je daar weer van.
Wat betreft de veiligheid van de jonge fotografen; kan bij een fotograaf boven de magische leeftijdsgrens geen dakpan op zijn hoofd vallen? Sterker nog, ik denk dat het bij hen eerder gebeurd. Jonge mensen zijn afstandelijker dan de mensen die daar puur voor de centen lopen. Natuurlijk, de jongelingen zien gevaren minder snel in.
Als ik naar Sem zijn portfolio kijken zitten hier zeker goede foto's bij! En ik denk zeker dat naar het geval apart moet worden gekeken. Waarom zou je de hobby van vele fotografen moeten verpesten door de leeftijd? Er zitten echt wel goede tussen welke weten wat ze doen hoor! Zoals het bij alles is, er zitten altijd personen tussen die het voor andere moeilijk maken, door bijvoorbeeld verkeerde beslissingen te nemen. Maar als je dit tussen de volwassen fotografen doet, is dat zeker ook een topic waard!
Groeten Man112