Sinds de invoering van P2000 is 't aantal "fotografen" zeker verdrie- of vierdubbeld.
Toen we nog analoog werkten kregen we nooit zo'n grote opkomst bij incidenten, en zeker niet grote massa's kinderen met camera's.
Ik ben het in grote lijnen met jou eens Karim, ook al ben je -zoals reeds eerder opgemerkt- wel heel erg negatief. De overstap van analoog naar digitaal is tweeledig. Niet alleen qua communicatie, ook de fotografie is gedigitaliseerd. Vroeger moest je rennen en vliegen om de foto's zo snel mogelijk klaar te hebben, vervolgens inscannen en/of naar de plaatselijke krant vliegen. Tegenwoordig 'knip' je zoveel als je wilt en thuis kies je de mooiste(n) uit en als ze nog niet mooi genoeg zijn dan biedt een programma als Photoshop legio mogelijkheden om ze iets op te poetsen. Terwijl de brandweer de container nog staat af te blussen of de patient nog onderweg is naar het ziekenhuis staan de foto's al online.
Die enorm verlaagde drempel (geen fotorolletjes/ontwikkelkosten meer) veroorzaakt mijner inziens ook extra ramptoerisme. Daarnaast zijn de berichten door P2000 veel bereikbaarder geworden, het is in feite een soort 'gemeengoed'. Het gaat door de lucht, het is door iedereen te ontvangen, dus het
is ook van iedereen. Althans, zo doen bepaalde lieden het overkomen. Daarnaast heb je ook een groep (mezelf incluis) die sinds het wegvallen van de communicatie (C2000) nauwelijks meer gaat kijken. Jawel, ik ging vaak kijken, maar de communicatie interesseerde mij eigenlijk meer. Ook om tijdens het aanrijden meer informatie te kunnen krijgen. Is het een echte binnenbrand, of staat er gewoon een scooter tegen de gevel in de brand? Dat hoor je allemaal niet meer...
De mens verandert simpelweg met de tijd mee, de (algehele) digitalisering heeft naar mijn idee een grote schuld aan het toenemende ramptoerisme. Men zou maximaal gebruik moeten maken van de digitale mogelijkheden. P2000 biedt
standaard de mogelijkheid om de berichten te coderen. De pagers weliswaar niet, maar als ze er vantevoren even goed over na hadden gedacht (maar binnen dit project is helaas over teveel zaken niet goed nagedacht) dan hadden de hulpdiensten nu pagers gehad die wel gecodeerde berichten konden ontvangen.
Kan natuurlijk alsnog bij de eerstvolgende omwisseling. Die apparaten hebben over het algemeen een technische levensduur van slechts enkele jaren. Wissel ze na een paar jaar om door encryptie pagers en zo kan regio voor regio versluierd worden.
Niet dat ik dat zo graag wil, ik weet dat het raar klinkt uit mijn mond, maar de "mede" gebruikers vragen er op deze manier natuurlijk wel om. Enige vorm van discretie is ver te zoeken...
Groeten, Peter.