Ko lees het nog een goed na, waarop baseer je dat ik iets vind. Ik zeg nergens dat ik iets vind. Ik doe een voorspelling, dat is heel wat anders als wat vinden. Het is bijna een vaststelling van zaken.
Trek een lijn. Ga eens terug naar de tijd dat kranten nog toonaangevende media waren. Hoor en wederhoor werd toegepast, dat was een wet waar je je niet aan kon onttrekken. De lokale krant was instaat misstanden aan de kaak te stellen, een schandaal werd tot de bodem uitgezocht. Men durfde het op te nemen tegen de gevestigde orde en heilige huisjes werden niet ontzien. Journalisten hadden een kort lijntje naar "wat mensen op het bureau" de scanner stond dag en nacht aan, de fotograaf reed (soms samen met de journalist) rond in een klein autootje het nieuws achterna. Een stuk schrijven waarin als feiten gebrachte informatie later onwaar bleek kon het aanzien van de krant schade toebrenegen en een journalist hield zich dan ook aan de feiten.
Journalisten waren mensen die hoog opgeleid waren en woordtovenaars, spellingsfouten maakte je niet. Als ik zie wie van de rond de 100 man die de regionale krant hier telde is over gebleven (een tiental, snel tanende), buiten de kwantiteit is ook kwaliteit ver te zoeken. En als er een gat valt (kranten worden steeds dunner, aantal abonnees slinkt verontrustend, advertenties staan er nauwelijks meer in, overnames (ontslagen) zijn aan de orde van de dag, freelancers worden niet meer ingeschakeld of krijgen een wurgcontract aangeboden) dan duikt iemand anders er in, dat is een economische wet. Een freelancer, ook geen fotograaf in vaste dienst die zijn foto's niet meer geplaatst krijg, rijdt allang niet meer naar ieder aanrijdsel of brandje. We horen het wel van voorlichting. De jochies wel. En laat nu het publiek daar hevig geïnteresseerd zijn! Er zijn 112 nieuwssites met meer volgers, als de plaatselijke krant abonnees heeft. En het publiek (de klant) heeft altijd gelijk. En de lijn volgend schets ik alleen een mogelijk (waarschijnlijk)vervolg. De macht van voorlichters is al enorm. De overheid levert al foto's aan. Je hoeft geen Einstein te zijn om te kunnen begrijpen dat de logische stap volgend op het afschermen van de alarmering van de hulpdiensten, gecombineerd met een falend persalarm en een slapende NVJ, het (geleidelijk) volledig onder regie nemen van de informatie voorziening door de overheid is.