112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 277555 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

absoluteleek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #790 Gepost op: 25 juli 2013, 01:21:40
Ik vergeet helemaal de nu al door de overheid aangeleverde persberichten! Geschreven vaak door die vakbekwame journalisten die nog op tijd bij de krant weg wisten te komen, nu in dienst bij de overheid. Het stukje dat de de dag er na geplakt en gekopieerd tegen komt in alle media. (Heeh, werk jij tegenwoordig bij voorlichting?)

Even voor de duidelijkheid, ik vind dat een zorgwekkende ontwikkeling.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #791 Gepost op: 25 juli 2013, 09:46:45
Citaat van: absoluteleek link=msg=1185898 date=1374708100
Ik vergeet helemaal de nu al door de overheid aangeleverde persberichten! Geschreven vaak door die vakbekwame journalisten die nog op tijd bij de krant weg wisten te komen, nu in dienst bij de overheid. Het stukje dat de de dag er na geplakt en gekopieerd tegen komt in alle media. (Heeh, werk jij tegenwoordig bij voorlichting?)

Even voor de duidelijkheid, ik vind dat een zorgwekkende ontwikkeling.
Eigenaren van media die geen geld in de redactie stoppen en dat dus de redactie maar persberichten gaat copy/pasten om de krant te vullen. Of 13 uit een dozijn anp/novumberichten plaatsen...


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #792 Gepost op: 25 juli 2013, 09:52:14
Waarschijnlijk zullen ze dit op de redactie wel willen maar is hier geen geld voor. Het zal dus alleen maar minder worden.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #793 Gepost op: 25 juli 2013, 10:22:43
Citaat van: absoluteleek link=msg=1185896 date=1374707180
Trek een lijn. Ga eens terug naar de tijd dat kranten nog toonaangevende media waren. Hoor en wederhoor werd toegepast, dat was een wet waar je je niet aan kon onttrekken. De lokale krant was instaat misstanden aan de kaak te stellen, een schandaal werd tot de bodem uitgezocht. Men durfde het op te nemen tegen de gevestigde orde en heilige huisjes werden niet ontzien. Journalisten hadden een kort lijntje naar "wat mensen op het bureau" de scanner stond dag en nacht aan, de fotograaf reed (soms samen met de journalist) rond in een klein autootje het nieuws achterna. Een stuk schrijven waarin als feiten gebrachte informatie later onwaar bleek kon het aanzien van de krant schade toebrenegen en een journalist hield zich dan ook aan de feiten.

Misschien de volgende keer als je door de geschiedenis- en/of plakboeken bladert, toch die roze leesbril even af zetten. ;)
Je "voorspelling" lijkt mij inderdaad niet een wenselijke situatie, maar vroeger was echt niet alles beter. Ook niet bij de journalistieke media. Dat is misschien een discussie die te veel off topic is.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #794 Gepost op: 25 juli 2013, 12:39:47
Uiteindelijk heeft de burger wel interesse in verslaglegging van 112-incidenten, dat zie je wel aan de views van artikelen, foto's en filmpjes. Echter heb je er rotte appels tussen zitten die het niet goed doen, slachtoffer volop in beeld brengen, de hulpdiensten in de weg lopen, copy-pasten etc. etc. Maar dit heb je toch in ieder vak: bouwvakkers die goed het werk uitvoeren, en beunhazen die de kantjes eraf lopen?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #795 Gepost op: 25 juli 2013, 13:06:15
Citaat van: absoluteleek link=msg=1185896 date=1374707180
Ko lees het nog een goed na, waarop baseer je dat ik iets vind. Ik zeg nergens dat ik iets vind. Ik doe een voorspelling, dat is heel wat anders als wat vinden. Het is bijna een vaststelling van zaken.
En zo breng je het ook. Er is geen enkele sprake van ironie of suggestie. Ik ken jouw niet en jij kent mij niet. dus we moeten het doen met wat er geschreven wordt. En dan kan ik het niet anders lezen dan dat jij een mening geeft. Dit te meer omdat hetgeen je schrijft wettelijk en etisch niet mogelijk is.

Citaat van: absoluteleek link=msg=1185896 date=1374707180
...
En de lijn volgend schets ik alleen een mogelijk (waarschijnlijk)vervolg.
...
En dat bleek dus nergens uit.

Nogmaals, na je toelichting begrijp ik wat je bedoeld, maar ik raad je aan om het dan toch anders te verwoorden.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #796 Gepost op: 25 juli 2013, 13:08:04
Citaat van: absoluteleek link=msg=1185898 date=1374708100
Ik vergeet helemaal de nu al door de overheid aangeleverde persberichten! Geschreven vaak door die vakbekwame journalisten die nog op tijd bij de krant weg wisten te komen, nu in dienst bij de overheid. Het stukje dat de de dag er na geplakt en gekopieerd tegen komt in alle media. (Heeh, werk jij tegenwoordig bij voorlichting?)

Even voor de duidelijkheid, ik vind dat een zorgwekkende ontwikkeling.
Dat is niet nieuw, dat bestond al voordat er iemand ooit van internet had gehoord. Vroeger had de krant daar een kopje voor: "Politieberichten". En vergeet niet dat veel 112-websites niets anders dan dit soort berichten gebruiken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #797 Gepost op: 25 juli 2013, 13:20:47
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1186005 date=1374750375
En zo breng je het ook. Er is geen enkele sprake van ironie of suggestie. Ik ken jouw niet en jij kent mij niet. dus we moeten het doen met wat er geschreven wordt. En dan kan ik het niet anders lezen dan dat jij een mening geeft. Dit te meer omdat hetgeen je schrijft wettelijk en etisch niet mogelijk is.
En dat bleek dus nergens uit.

Nogmaals, na je toelichting begrijp ik wat je bedoeld, maar ik raad je aan om het dan toch anders te verwoorden.

Als je de krant leest kom je er achter dat eerder deze week er ophef ontstond in de rechtbank, zo uit mijn hoofd in Den Haag. Een dag later heeft de rechtbank besloten dat "bepaalde" media niet toegelaten werden. De term bepaalde media kan beteken dat je SBS6 en RTL buiten spel zet en als rechtbank kan vertrouwen op verslaggeving van de objectieve NOS om burgers te voorzien van informatie.

Blijkbaar is er in Nederland behoorlijk veel wettelijk en etisch mogelijk op terrein van persvrijheid.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #798 Gepost op: 25 juli 2013, 13:50:13
Citaat van: 024 link=msg=1186010 date=1374751247
Als je de krant leest kom je er achter dat eerder deze week er ophef ontstond in de rechtbank, zo uit mijn hoofd in Den Haag. Een dag later heeft de rechtbank besloten dat "bepaalde" media niet toegelaten werden. De term bepaalde media kan beteken dat je SBS6 en RTL buiten spel zet en als rechtbank kan vertrouwen op verslaggeving van de objectieve NOS om burgers te voorzien van informatie.

Blijkbaar is er in Nederland behoorlijk veel wettelijk en etisch mogelijk op terrein van persvrijheid.
Een rechtzaak vindt binnen plaats in een gebouw. Dat is iets anders dan een ongeval op straat. Daarnaast is het altijd al zo geweest dat foto- en filmopnames bij rechtzaken niet zondermeer kunnen (uitzonderingen daargelaten). Dit in verband met de privacy. Maar de schrijvende/luisterende pers is wel welkom. Dat de rechtbank een verbod overweegt is een interessante casus want het is een beperking van de persvrijheid, aan de andere kant wist SBS dat het maken van beelden niet toegestaan was.
Maar ik denk dat we daar een apart topic voor nodig hebben omdat het weinig te maken heeft met 112-cowboys ;-)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #799 Gepost op: 25 juli 2013, 14:49:18
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1186006 date=1374750484
Dat is niet nieuw, dat bestond al voordat er iemand ooit van internet had gehoord.

Om van de direct overgetypte berichten van de telex van de diverse persbureaus maar te zwijgen.... ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten