112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 277552 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #830 Gepost op: 23 oktober 2013, 17:32:19
Ik probeer ook niet duidelijk te maken dat je moet stoppen met spotten, maar ik probeer dennis-trim duidelijk te maken dat zij misschien wel denken te weten wat ze doen bij het spotten, maar niet kunnen voorspellen wat een prio 1 voertuig plotseling kan doen.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #831 Gepost op: 23 oktober 2013, 19:21:52
Citaat van: dennis-trim link=msg=1212759 date=1382490914
Het filmpje wat je trouwens ziet (stukje terug) langs de snelweg was zodanig geregeld dat we niet zichtbaar waren voor het verkeer (op de snelweg) totdat we sirenes hoorde of blauw zagen we stonden dusdanig dat we verderop door bosjes konden kijken in de bocht van de snelweg. Hierdoor is niet mogelijk geweest om ons vanaf de snelweg te zien tijdens het wachten op het voertuig, de korte tijd dat het filmpje duurde is tevens ongeveer de tijd geweest dat wij zichtbaar waren voor het verkeer op de snelweg.
Buitenom de locatie van de filmers die 'niet echt handig is'.

Uit het citaat leid ik af dat jullie 'verscholen' zaten/stonden. Vervolgens kwam de prio 1 rit voorbij en kwamen jullie plotsklaps tevoorschijn. Als je daar dan als automobilist rijdt is de kans op een (schrik)reactie zeker aanwezig. Het wordt er m.i. zeker niet veiliger op door je ineens zichtbaar te maken voor het verkeer.

Volgende keer dus beter een locatie uitzoeken die ver buiten de snelwegzone ligt.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #832 Gepost op: 23 oktober 2013, 19:38:19
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1212980 date=1382548912
Volgende keer dus beter een locatie uitzoeken die ver buiten de snelwegzone ligt.

Tip van mij als student verkeerskunde: als je graag wilt spotten, kies dan de wegen binnen de bebouwde kom. Automobilisten kunnen hier voetgangers verwachten, dus moeten ze alerter rijden. Daarnaast ligt de snelheid lager. Ga dan wel op de plaatsen staan waar ook voetgangers mogen komen en verwacht kunnen worden, maar niet in bermen, vluchtheuvels of middengeleiders waar automobilisten kunnen schrikken van afwijkende locaties. Op provinciale wegen en autosnelwegen verwacht men absoluut geen voetgangers of personen langs de weg. Mochten die er wel zijn, zoals al eerder gezegd hier, kunnen schrikreacties ontstaan die grote gevolgen kunnen hebben. Dus beschouw dat gebied als 'not done'.

Samengevat: als je toch graag wilt spotten, kies dan een locatie binnen de bebouwde kom waar voetgangers mogen komen en probeer zo onopvallend te werk te gaan om schrikreacties te voorkomen.


dennis-trim

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #833 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:12:43
Citaat van: HJ94 link=msg=1212985 date=1382549899
Tip van mij als student verkeerskunde: als je graag wilt spotten, kies dan de wegen binnen de bebouwde kom. Automobilisten kunnen hier voetgangers verwachten, dus moeten ze alerter rijden. Daarnaast ligt de snelheid lager. Ga dan wel op de plaatsen staan waar ook voetgangers mogen komen en verwacht kunnen worden, maar niet in bermen, vluchtheuvels of middengeleiders waar automobilisten kunnen schrikken van afwijkende locaties. Op provinciale wegen en autosnelwegen verwacht men absoluut geen voetgangers of personen langs de weg. Mochten die er wel zijn, zoals al eerder gezegd hier, kunnen schrikreacties ontstaan die grote gevolgen kunnen hebben. Dus beschouw dat gebied als 'not done'.

Samengevat: als je toch graag wilt spotten, kies dan een locatie binnen de bebouwde kom waar voetgangers mogen komen en probeer zo onopvallend te werk te gaan om schrikreacties te voorkomen.

Normalerwijs sta ik en mijn vrienden ook daadwerkelijk in de bebouwde kom of dermate van straat verwijderd dat dit het zelfde zou zijn als voetgangers. Dit is het enige filmpje op mijn gehele youtube kanaal waar je mij langs een snelweg zult zien staan. Nooit heb ik dit eerder gedaan! Ik ben het ook niet van plan om ooit nog eens te doen. Zoals ik eerder vermelde wij leren hier daadwerkelijk van fouten. Ik gooi dit in de groep en we gaan elkaar hier zeker op attenderen. Het gebeurd niet meer. Zelf had ik mijn bedenkingen ook voordat we dit deden ik wist dat je niet zomaar op de snelweg mocht staan maar dat je zelfs strafbaar bent buiten de vangrails was ik mij niet van bewust. Een beetje bestuurder let ook niet op mensen langs de snelweg maar hopelijk op mede weggebruikers wat er buiten de vangrails gebeurd is niet voor hem/ haar van toepassing en vindt het naar mijn PERSOONLIJKE mening zeer apart dat je je weggedrag laat beïnvloeden als je mensen langs de snelweg ziet staan welke toch bij voorbij rijden meer dan 4 tot 5 meter van je vandaan zijn. (maar zoals voorgaand al vermeld is, kan ik me hierin vergissen). Wij stonden daar niet met kwade opzet, en je zult ons ook zo niet meer aantreffen. wij vonden dit zelf geen fout (misschien kwestie van erbij geweest zijn) maar aangezien de meerderheid hier wel kwaad in ziet zul je ons het nooit meer zien doen!

Wat wel veel mensen nog steeds verkeerd blijven begrijpen is dat hoe je jezelf ook positioneert het kan altijd gevaarlijk zijn. Of je nou vanaf je woonkamer een spoed ambulance filmt. Hij bots en komt ineens je kamer binnen rijden. Of de bestuurder raakt de controle kwijt en komt de stoep oprijden precies waar jij staat, er zijn allerlei mogelijkheden welke ook voor de normale mens net zo goed gelden als voor de gene die langs de weg staat om een video te maken. Dingen die spotters kan gebeuren, kan net zo goed ook bij andere personen gebeuren. Het is zelfs zo dat wij ze eerder aan zullen zien komen (de botsing of i.o.d.) en daardoor zelfs beter kunnen reageren op zon situatie. Als ik hier in mijn gemeente met de brandweer praat (ik zit ook bij de jeugdbrandweer dus heb goede contacten) dan wordt er positiever over spotters gepraat dan over de (pers)fotografen. Het snelweg incident en N-weg incident zijn 2 omstandigheden die inderdaad fout waren, maar een fietser die verkeerd de weg oversteekt daar wordt er niet raar op aan gekeken maar personen die op de weg staan op een gedeelte waar nooit verkeer komt (behalve in bijzondere omstandigheden) worden zelfs onderwerp van een forum. Hmmmm waar ging dat fout? Het was niet goed wat wij deden maar op die exacte plek gebeurd nooit wat (kun je ook goed zien op google maps dat er geen bandensporen staan en het er vol met steentjes en glas ligt (geeft toch wel aan dat het niet gebruikt wordt). Ook het snelweg gedoe was verkeerd maar dit zul je ons ook nooit meer zien doen, dit ga ik ook niet verder proberen te verdedigen....


dennis-trim

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #834 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:15:40
Citaat van: Sylvester link=msg=1212928 date=1382540708
Prima, maar weten jullie ook wat bijvoorbeeld een ambulancechauffeur kan doen als jullie er staan?
Denk aan onderstaande video's of zien jullie dit dan al ruimschoots aankomen?
http://www.youtube.com/watch?v=wpmZnv_ZNzk#
112velserbroek
of
http://www.youtube.com/watch?v=25dad1vyMFE#
stevendegrote

Daarnaast zou ik adviseren om je taalgebruik aan te passen of hebben jullie samen geknikkerd?


Lijkt mij dat een voetganger dit ook niet aan kon zien komen! het gevaar schuilt overal!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #835 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:22:26
Citaat van: dennis-trim link=msg=1212996 date=1382551963
dit is het enige filmpje op mijn gehele youtube kanaal waar je mij langs een snelweg zult zien staan. Nooit heb ik dit eerder gedaan!
Dit lijkt wel langs de snelweg anders.
https://www.youtube.com/watch?v=z3s3lhSab4c
112tilburg

Hier lijk je zelfs voor de vangrail te staan.
https://www.youtube.com/watch?v=IYAXI0UUP7w
112tilburg


dennis-trim

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #836 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:32:48
Citaat van: Sylvester link=msg=1212998 date=1382552546
Dit lijkt wel langs de snelweg anders.
http://www.youtube.com/watch?v=z3s3lhSab4c
112tilburg

Hier lijk je zelfs voor de vangrail te staan.
http://www.youtube.com/watch?v=IYAXI0UUP7w
112tilburg

Ik ben [112Dongen] op youtube ik was toevallig samen met 112Tilburg aan het spotten in dordrecht te tijde van het filmpje van de COH.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #837 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:47:43
Ok, dan zit ik fout. O0
Maar voor of op een vangrail deed je helaas wel vaker.
A1 22-805 persoon te water sluis 11 Asten
*PRIMEUR* A1/prio1 20-135 20-344 *0446* Industriestraat Dongen
112dongen

Terugkomend op het filmpje ( Reactie #671 ), waardoor de discussie is ontstaan, de reactie van 112tilburg is voor mij een - punt
Citaat van: 112tilburg
punt 1 wij mogen komen waar wij willen niks is verboden


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #838 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:50:14
Citaat van: dennis-trim link=msg=1212996 date=1382551963
Normalerwijs sta ik en mijn vrienden ook daadwerkelijk in de bebouwde kom of dermate van straat verwijderd dat dit het zelfde zou zijn als voetgangers. Dit is het enige filmpje op mijn gehele youtube kanaal waar je mij langs een snelweg zult zien staan. Nooit heb ik dit eerder gedaan! Ik ben het ook niet van plan om ooit nog eens te doen. Zoals ik eerder vermelde wij leren hier daadwerkelijk van fouten. Ik gooi dit in de groep en we gaan elkaar hier zeker op attenderen. Het gebeurd niet meer. Zelf had ik mijn bedenkingen ook voordat we dit deden ik wist dat je niet zomaar op de snelweg mocht staan maar dat je zelfs strafbaar bent buiten de vangrails was ik mij niet van bewust.

Top, je moet geen groot ongeval willen veroorzaken of nog erger, je leven geven, voor die ene ambulance of brandweerwagen O0

Citaat
Een beetje bestuurder let ook niet op mensen langs de snelweg maar hopelijk op mede weggebruikers
Voetgangers behoren gewoon tot de categorie weggebruikers. Een ''beetje'' bestuurder anticipeert op alles, dus ook op mensen die vanuit de bosjes springen langs de vangrail..

Citaat
Wat wel veel mensen nog steeds verkeerd blijven begrijpen is dat hoe je jezelf ook positioneert het kan altijd gevaarlijk zijn. Of je nou vanaf je woonkamer een spoed ambulance filmt. Hij bots en komt ineens je kamer binnen rijden.
Graag reële voorbeelden aandragen.. ::)

Citaat
Of de bestuurder raakt de controle kwijt en komt de stoep oprijden precies waar jij staat, er zijn allerlei mogelijkheden welke ook voor de normale mens net zo goed gelden als voor de gene die langs de weg staat om een video te maken. Dingen die spotters kan gebeuren, kan net zo goed ook bij andere personen gebeuren.

Nee, een ''normaal mens'' staat niet langs de snelweg te filmen. Vergelijkbaar voorbeeld: ''Een agent heeft evenveel kans om neergeschoten te worden als iedere andere burger''. Oneens. Je zoekt het gevaar op, waar normale mensen wegrennen of niet willen zijn, daar moet je heen. Net als jullie. Als je langs de kant van de (snel)weg gaat filmen, zoek je het op. Hoe je het ook went of keert met voor- en tegenargumenten...

Citaat
Het is zelfs zo dat wij ze eerder aan zullen zien komen (de botsing of i.o.d.) en daardoor zelfs beter kunnen reageren op zon situatie. Als ik hier in mijn gemeente met de brandweer praat (ik zit ook bij de jeugdbrandweer dus heb goede contacten) dan wordt er positiever over spotters gepraat dan over de (pers)fotografen. Het snelweg incident en N-weg incident zijn 2 omstandigheden die inderdaad fout waren, maar een fietser die verkeerd de weg oversteekt daar wordt er niet raar op aan gekeken maar personen die op de weg staan op een gedeelte waar nooit verkeer komt (behalve in bijzondere omstandigheden) worden zelfs onderwerp van een forum. Hmmmm waar ging dat fout? Het was niet goed wat wij deden maar op die exacte plek gebeurd nooit wat (kun je ook goed zien op google maps dat er geen bandensporen staan en het er vol met steentjes en glas ligt (geeft toch wel aan dat het niet gebruikt wordt). Ook het snelweg gedoe was verkeerd maar dit zul je ons ook nooit meer zien doen, dit ga ik ook niet verder proberen te verdedigen....
''Op die plek gebeurd nooit wat''. Nee, totdat...........

Hopelijk besef je, door de reacties van andere forumleden, dat dit gevaarlijk is. Je kan met een kleine onbedoelde actie een erg groot gevolg geven aan iets.... Het ene moment gaat alles goed, het andere moment kunnen collega's aan de deur gaan bellen bij nabestaanden dat er een ongeval is gebeurd door toedoen van een ander omdat hij een filmpje van een brandweerwagen wilde maken.......  ::)

Hopelijk krijg je voldoende inzichten hier op het forum.
If you can dream it, you can do it.


dennis-trim

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #839 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:54:39
Citaat van: Sylvester link=msg=1213006 date=1382554063
Ok, dan zit ik fout. O0
Maar voor of op een vangrail deed je helaas wel vaker.
A1 22-805 persoon te water sluis 11 Asten
*PRIMEUR* A1/prio1 20-135 20-344 *0446* Industriestraat Dongen
112dongen

Terugkomend op het filmpje ( Reactie #671 ), waardoor de discussie is ontstaan, de reactie van 112tilburg is voor mij een - punt


Deze filmpjes zijn beide niet op een snelweg. waar ik netjes op het fietspad sta (ook al verboden???) bij 1 van de 2 filmpjes staat het verkeer zelfs stil.....