112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 280515 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #880 Gepost op: 1 november 2013, 10:28:28
Citaat van: Arie link=msg=1216064 date=1383297057
Heb het over diegene die vindt dat je pas fotograaf mag heten als je papieren en diploma's hebt.

Overigens vatte ik die reactie op dat hij vond dat het je hoofdberoep moet zijn. Als ie echt alleen doelt op de opleiding/papieren dan blijft mijn mening dat dat onzin is. Lopen heel goede fotografen rond die volkomen autodidact zijn.
En "diegene" heet gewoon NikonDirk.  ;)

Ik ben van mening dat je de vereiste papieren en kennis moet hebben om een titel te kunnen voeren. Iemand die thuis 4x in de week brood bakt is ook geen bakker en een IT-er die in zijn vrije tijd kozijnen verft is in mijn ogen ook geen schilder. Dat jij dat een "bezopen achterhaald" standpunt is jou visie hierop. Respectvolle woordkeuze ook...

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #881 Gepost op: 1 november 2013, 11:04:12
Mr., prof., dr., ing., ds., bc. etc. dat zijn titels.

En ja, daar moet je idd heel hard voor studeren!

Barones, graaf, etc. dat zijn titels die je gewoon door je afkomst krijgt.

Iemand die in zijn tuintje met een bal tegen de muur schopt is geen voetballer, iemand die in FC Balophetdak 10 speelt is daarentegen wel een voetballer.

Het valt of staat met interpretatie. Alleen fotograaf kunnen zijn als je een opleiding daarvoor hebt gevolgd is onzin. Als er van ons twee mensen bij een brandend pand staan en foto's staan te maken, staan er gewoon twee fotografen van Regio15. Heb nog nooit iemand gehoord die daar iets tegenin gebracht heeft. Gewoon, omdat het zo vanzelfsprekend is.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #882 Gepost op: 1 november 2013, 11:12:53
Er zijn ook nog vele typen fotografen:
beroeps fotograaf
hobby fotograaf
natuur fotograaf
pers fotograaf
kunstenaars
vieze mannetjes
112 fotograaf
paparazzo
...
...

Deze typen kunnen overlap met elkaar hebben.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #883 Gepost op: 1 november 2013, 11:22:48
Het gaat mij idd om het 'simpele' woord 'fotograaf'.

Iemand die hele dagen spendeert aan het fotograferen van groeiende bloemen of rennende schildpadden is een 'hobbyfotograaf'.

Iemand die dag en nacht foto's staat te maken voor 112-Surhuisterveen is een 112-fotograaf. Buiten dat, 112-persoondiefoto'smaakt klinkt ook niet.  ;D

Laat ik het dan nog netter stellen: de stelling dat de toevoeging 'fotograaf' alleen gebezigd mag worden ten aanzien van die personen die een (vak)opleiding tot fotograaf gevolgd hebben is niet vanzelfsprekend.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #884 Gepost op: 1 november 2013, 11:32:49
Citaat van: Arie link=msg=1216084 date=1383301368

......................................
.............................: de stelling dat de toevoeging 'fotograaf' alleen gebezigd mag worden ten aanzien van die personen die een (vak)opleiding tot fotograaf gevolgd hebben is niet vanzelfsprekend.
Kijk, zo kun je een normale discussie voeren.   :)

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #885 Gepost op: 1 november 2013, 16:27:36
Citaat van: NikonDirk link=msg=1215808 date=1383215856
Zelf fotografeer ik al járen politievoertuigen maar ben geen fotograaf want daar heb ik geen opleiding voor gevolgd.

Aan de hand van de vele berichten hier boven zou ik jou dus ook fotograaf noemen. Afhankelijk van waarvoor je het doet (af en toe in opdracht, of enkel voor jezelf) zou ik jou dus hobbyfotograaf of semiprofessionele fotograaf noemen  ;)

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #886 Gepost op: 1 november 2013, 19:22:09
Citaat van: JJ75 link=msg=1216056 date=1383295044
En het aller grappigste vind ik dat je als fotograaf helemaal geen gebruik mag maken van de pas:
    De aanvrager is journalist van hoofdberoep. Leden van de organisaties die de landelijke politieperskaart in het leven hebben geroepen, worden geacht aan deze voorwaarde te voldoen. Wie geen lid is van een van deze organisaties, zal door een verklaring van werkgever of opdrachtgever(s) moeten aantonen dat hij journalist van hoofdberoep is.
    De aanvrager werkt mee aan de redactionele inhoud van een massamedium.
    De aanvrager heeft de politieperskaart voor zijn werk nodig. Het secretariaat van de landelijke politieperskaart beoordeelt dit aan de hand van een verklaring van werkgever of opdrachtgever en/of gepubliceerd journalistiek werk waaruit blijkt dat de journalist een politieperskaart nodig heeft.
Je moet een journalist zijn :).

Dat is wel een heel erg kinderachtig verhaal. Ten eerste moet je bij dit soort zaken wel even de bron vermelden (http://www.nvj.nl/perskaarten/politieperskaart-rellenkaart/), ten tweede moet je er geen dingen uitlichten die een verkeerd beeld geven. Als je namelijk een paar regels hoger kijkt dan zie je:

Citaat
De politieperskaart met de bijbehorende rellenkaart en het calamiteitenhesje dient ter identificatie van (foto)journalisten die in door de politie afgezette gebieden hun werk uitoefenen voor de verslaglegging van bijvoorbeeld demonstraties, rellen of calamiteiten.

En waar staat dat een persfotograaf geen journalist is?

Berger

• Forum gebruiker
Reactie #887 Gepost op: 2 november 2013, 22:02:18
Het lijkt mij toch vrij simpel, je kan een cursus fotografie volgen, alle technieken leren en beheersen, en toch nooit die ene pakkende foto maken, simpelweg omdat talent en gevoel ook zwaar meetellen in dit soort creatieve beroepen.
Sommige van de grootste kunstenaars hebben nooit een opleiding gevolgt voor wat ze doen, maar hebben wel talent, en dat is wat tlet, niet die domme papiertjes die kan iedereen halen.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #888 Gepost op: 3 november 2013, 12:31:34
En gooi dan ook eens een balletje op over het tweede discutabele punt in die definitie: meewerken aan de inhoud van een massamedium. Dat kan je ook op allerlei manieren uitleggen.

Is 112zuidbrugleuningerveen.nl een massamedium, met 1000 unieke bezoekers per maand ? Is regio15.nl dat, met 1 miljoen unieke bezoekers per maand ? En waar op die lijn ligt die grens dan exact ? Of gaat het dan om advertentie omzet, en de omvang van de jaarlijkse begroting ?

Feit is dat de traditionele media steeds minder belangrijk worden voor de nieuwsvoorziening. Dan doel ik in onze regio op Omroep West, Algemeen Dagblad en noem maar op. De mensen kijken steeds meer nieuws 'on demand' via computers en tablets, ten koste van papieren verschijningsvormen en traditionele TV. Wij bij regio15 vullen dat gat op v.w.b. 112 nieuws, en dat slaat dus best wel aan.

Maar als er maar 1000 mensen in Zuid Brugleuningerveen wonen, heeft die site met 1000 bezoekers dus ook een marktaandeel van 100%. Je zou kunnen beargumenteren dat hun medewerkers dus net zo goed 'de massa' in hun werkgebied bedienen, maar door hun geografische locatie is die massa daar gewoon wat kleiner.

Er zijn sowieso nog weinig fotografen met een PPK die voor hun inkomen 100% drijven op 112 fotografie. Sterker nog: zelfs in dit drukke deel van het land (waar toch echt veel gebeurt) ken ik er heel weinig; laat staan als je in een landelijke uithoek woont waar het ontsnappen van Bertha34 uit de wei al groot nieuws is, en er de rest van het jaar helemaal niets meer gebeurt. Een massamedium op het platteland is iets anders dan een massamedium in de Randstad bedoel ik te zeggen, en een beroeps persfotograaf daar ook.

De definities 'massamedium' en 'beroepsfotograaf' in die PPK eisen zullen op een zeker moment wel eens aan de moderne tijd aangepast moeten gaan worden. Ik denk dat je meer naar een 'marktaandeel' model toe moet: media die een groot deel van hun potentiële publiek ook daadwerkelijk aan zich weten te binden. Dan zit je ook meer in de hoek van 'vrije marktwerking', en dat is toch één van de fundamenten van onze westerse maatschappij. Als ik zie hoeveel moeite we jaren geleden hebben moeten doen om de eerste PPK's voor regio15 te krijgen, zou ik dat achteraf toch meer willen omschrijven als 'marktbescherming' of een 'cordon sanitaire' van de toen heersende traditionele media.

Peen
Redacteur van

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #889 Gepost op: 3 november 2013, 17:51:30
Citaat van: peen van dienst link=msg=1216670 date=1383478294
En gooi dan ook eens een balletje op over het tweede discutabele punt in die definitie: meewerken aan de inhoud van een massamedium. Dat kan je ook op allerlei manieren uitleggen.

Is 112zuidbrugleuningerveen.nl een massamedium, met 1000 unieke bezoekers per maand ? Is regio15.nl dat, met 1 miljoen unieke bezoekers per maand ? En waar op die lijn ligt die grens dan exact ? Of gaat het dan om advertentie omzet, en de omvang van de jaarlijkse begroting ?

Feit is dat de traditionele media steeds minder belangrijk worden voor de nieuwsvoorziening. Dan doel ik in onze regio op Omroep West, Algemeen Dagblad en noem maar op. De mensen kijken steeds meer nieuws 'on demand' via computers en tablets, ten koste van papieren verschijningsvormen en traditionele TV. Wij bij regio15 vullen dat gat op v.w.b. 112 nieuws, en dat slaat dus best wel aan.

Maar als er maar 1000 mensen in Zuid Brugleuningerveen wonen, heeft die site met 1000 bezoekers dus ook een marktaandeel van 100%. Je zou kunnen beargumenteren dat hun medewerkers dus net zo goed 'de massa' in hun werkgebied bedienen, maar door hun geografische locatie is die massa daar gewoon wat kleiner.

Er zijn sowieso nog weinig fotografen met een PPK die voor hun inkomen 100% drijven op 112 fotografie. Sterker nog: zelfs in dit drukke deel van het land (waar toch echt veel gebeurt) ken ik er heel weinig; laat staan als je in een landelijke uithoek woont waar het ontsnappen van Bertha34 uit de wei al groot nieuws is, en er de rest van het jaar helemaal niets meer gebeurt. Een massamedium op het platteland is iets anders dan een massamedium in de Randstad bedoel ik te zeggen, en een beroeps persfotograaf daar ook.

De definities 'massamedium' en 'beroepsfotograaf' in die PPK eisen zullen op een zeker moment wel eens aan de moderne tijd aangepast moeten gaan worden. Ik denk dat je meer naar een 'marktaandeel' model toe moet: media die een groot deel van hun potentiële publiek ook daadwerkelijk aan zich weten te binden. Dan zit je ook meer in de hoek van 'vrije marktwerking', en dat is toch één van de fundamenten van onze westerse maatschappij. Als ik zie hoeveel moeite we jaren geleden hebben moeten doen om de eerste PPK's voor regio15 te krijgen, zou ik dat achteraf toch meer willen omschrijven als 'marktbescherming' of een 'cordon sanitaire' van de toen heersende traditionele media.

Peen
 O0 Niks meer aan toe te voegen....interessante discussie.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge