112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 279684 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #890 Gepost op: 3 november 2013, 19:24:57
Enkele berichten zijn verwijderd omdat deze niet strookten met de forumregels. Back on topic.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #891 Gepost op: 4 november 2013, 15:15:59
Citaat van: peen van dienst link=msg=1216670 date=1383478294
En gooi dan ook eens een balletje op over het tweede discutabele punt in die definitie: meewerken aan de inhoud van een massamedium. Dat kan je ook op allerlei manieren uitleggen.

Is 112zuidbrugleuningerveen.nl een massamedium, met 1000 unieke bezoekers per maand ? Is regio15.nl dat, met 1 miljoen unieke bezoekers per maand ? En waar op die lijn ligt die grens dan exact ? Of gaat het dan om advertentie omzet, en de omvang van de jaarlijkse begroting ?

Feit is dat de traditionele media steeds minder belangrijk worden voor de nieuwsvoorziening. Dan doel ik in onze regio op Omroep West, Algemeen Dagblad en noem maar op. De mensen kijken steeds meer nieuws 'on demand' via computers en tablets, ten koste van papieren verschijningsvormen en traditionele TV. Wij bij regio15 vullen dat gat op v.w.b. 112 nieuws, en dat slaat dus best wel aan.

Maar als er maar 1000 mensen in Zuid Brugleuningerveen wonen, heeft die site met 1000 bezoekers dus ook een marktaandeel van 100%. Je zou kunnen beargumenteren dat hun medewerkers dus net zo goed 'de massa' in hun werkgebied bedienen, maar door hun geografische locatie is die massa daar gewoon wat kleiner.

Er zijn sowieso nog weinig fotografen met een PPK die voor hun inkomen 100% drijven op 112 fotografie. Sterker nog: zelfs in dit drukke deel van het land (waar toch echt veel gebeurt) ken ik er heel weinig; laat staan als je in een landelijke uithoek woont waar het ontsnappen van Bertha34 uit de wei al groot nieuws is, en er de rest van het jaar helemaal niets meer gebeurt. Een massamedium op het platteland is iets anders dan een massamedium in de Randstad bedoel ik te zeggen, en een beroeps persfotograaf daar ook.

De definities 'massamedium' en 'beroepsfotograaf' in die PPK eisen zullen op een zeker moment wel eens aan de moderne tijd aangepast moeten gaan worden. Ik denk dat je meer naar een 'marktaandeel' model toe moet: media die een groot deel van hun potentiële publiek ook daadwerkelijk aan zich weten te binden. Dan zit je ook meer in de hoek van 'vrije marktwerking', en dat is toch één van de fundamenten van onze westerse maatschappij. Als ik zie hoeveel moeite we jaren geleden hebben moeten doen om de eerste PPK's voor regio15 te krijgen, zou ik dat achteraf toch meer willen omschrijven als 'marktbescherming' of een 'cordon sanitaire' van de toen heersende traditionele media.

Peen
Ik sluit ook geheel bij je aan. Zelfs het lid worden van de NVJ en een perspas daar aanvragen is voorbehouden aan degene die fulltime voor een door hun erkend nieuwsmedia fotograferen/schrijven.. Klinkt als marktbescherming, want je sluit deeltidjers en enthousiaste burgerjournalisten uit..

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #892 Gepost op: 4 november 2013, 15:32:31
Citaat van: petre link=msg=1217078 date=1383574559
Klinkt als marktbescherming, want je sluit (...) enthousiaste burgerjournalisten uit..
Burgerjournalisten? De "voorbijganger" die een fototje maakt, op twitter zet, op (bijv.) nos.nl verschijnt die dan een LPP kan aanvragen?

jeugdbrandweer131

• Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #893 Gepost op: 4 november 2013, 17:13:03
nee. de persoon die fotografie/journalistiek niet als hoofdberoep (wil) hebben maar het leuk vinden om dat te doen als ze er de tijd voor hebben. om daar toch een (klein) zakcentje uit de halen.

want die mensen worden buitenspel gezet. waaronder ik :-\
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #894 Gepost op: 4 november 2013, 17:48:50
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1217132 date=1383581583
nee. de persoon die fotografie/journalistiek niet als hoofdberoep (wil) hebben maar het leuk vinden om dat te doen als ze er de tijd voor hebben. om daar toch een (klein) zakcentje uit de halen.

want die mensen worden buitenspel gezet. waaronder ik :-\
Dat is dus het stukje marktbescherming waar het over gaat. Met alle respect; ook LPP houders hebben het zonder kaart kunnen overleven, foto's (/video) geleverd en uiteindelijk 'uitgegroeid' tot een serieuze leverancier waardoor de LPP kon worden aangeschaft. Nog even doorwerken op dat gebied en als je dat serieus doet en aan de LPP voorwaarden voldoet kan je hem eventueel aanvragen.

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #895 Gepost op: 4 november 2013, 17:56:35
Ach, en zo erg is achter een lintje staan toch ook niet? Ik heb er nog nooit een probleem van gemaakt. (al wordt het tegendeel door 'concurrenten' nog wel eens gezegd, maar dat even terzijde). Ook achter een lintje kun je mooie foto's maken en daar heb je vaak nog meer bewegingsvrijheid ook...

jeugdbrandweer131

• Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #896 Gepost op: 4 november 2013, 18:00:35
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1217149 date=1383584195
Ach, en zo erg is achter een lintje staan toch ook niet? Ik heb er nog nooit een probleem van gemaakt. (al wordt het tegendeel door 'concurrenten' nog wel eens gezegd, maar dat even terzijde). Ook achter een lintje kun je mooie foto's maken en daar heb je vaak nog meer bewegingsvrijheid ook...
en dat ligt weer totaal aan het incident waarbij je staat. soms kan ik inderdaad prima foto's maken achter het lint en soms ook gewoon totaal niet.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #897 Gepost op: 4 november 2013, 19:28:32
Citaat van: petre link=msg=1217078 date=1383574559
Ik sluit ook geheel bij je aan. Zelfs het lid worden van de NVJ en een perspas daar aanvragen is voorbehouden aan degene die fulltime voor een door hun erkend nieuwsmedia fotograferen/schrijven.. Klinkt als marktbescherming, want je sluit deeltidjers en enthousiaste burgerjournalisten uit..
Tja. Stel: je begint een blog over je stad. Noem maar wat: Almelo. Zou nog te behappen moeten zijn, qua grootte, bedoel ik.

Je gaat daar nieuwsfeiten verzamelen. 112-nieuws, maar desnoods ook over Oma Annie die 100 wordt. Nieuws is nieuws. Je weet in ieder geval de bevolking te interesseren, want na 3 jaar hard dag-en-nacht bikkelen koopt niemand meer de (hoe heet'ie daar) de Tubantia want iedereen leest het nieuws wel op jouw blog.

Dan heb ik zoiets van 'dan verzamel jij dus inmiddels het nieuws voor Almelo' en zou jij die PPK moeten krijgen; en niet meer het mannetje van de Tubantia.

Maar dan moet je dus wel een zeker marktaandeel hebben. Als je deeltijder bent, of burgerjournalist die af en toe in zijn vrije tijd wat doet, ga jij de Tubantia niet voorbijstreven - simpelweg omdat je dan teveel nieuws 'mist'. Je krijgt alleen marktaandeel als je minstens net zo compleet bent als je concurrent, en daar bovenop nog een belangrijk pluspunt hebt - snelheid, video, slimme Aaipet apps, weet ik veel. Zonder meerwaarde blijven de mensen gewoon hun Tubantia lezen. Als je uiteindelijk blijft steken op 'rommelen in de marge' qua marktaandeel zou je dus volgens 'methode Peen' ook geen PPK krijgen...

Wat Hageneesch zegt: je moet eerst gewoon beelden gaan maken en die op de markt brengen. Dus: aantoonbaar veel verkopen aan traditionele media; of ze zelf publiceren en (veel) publiek aan je weten te binden. Als je voldoende op dat gebied geproduceerd hebt (en daarmee hetzij afnemers of marktaandeel veroverd hebt), kan je pas stellen dat je in aanmerking komt voor die PPK. En dus niet al na 1 foto in de Tubantia, of 10 items over OMS meldingen (met een foto erbij van een rode auto voor een gebouw - spannend !) op je 112 website.

Citaat
nee. de persoon die fotografie/journalistiek niet als hoofdberoep (wil) hebben maar het leuk vinden om dat te doen als ze er de tijd voor hebben. om daar toch een (klein) zakcentje uit de halen. want die mensen worden buitenspel gezet. waaronder ik

Dan ben je dus hobbymatig bezig. Prima, maar dan ook geen PPK. Ik heb ook wel eens geen tijd, maar als er wat gebeurt schiet ik toch de deur uit. Want het is werk. Ik heb serieuze investeringen die afbetaald moeten worden. Ik heb afnemers die erop rekenen dat we van elk nieuwswaardig feit beelden kunnen leveren, en die er daarom geen eigen ploegen meer op afsturen. Als ik 5 keer roep 'sorry ik heb het beeld niet want ik had geen tijd, en het is toch maar een zakcentje' bellen ze de 6e keer toch echt een ander (ik denk na de 3de keer al).

Waar ik me in bovenstaande post tegen afzette, is dat er nieuwe media en initiatieven zijn die qua bezoekersaantallen en waardering vanuit het publiek de traditionele media links en rechts voorbijstreven. Maar: omdat het geen bekende (lees: oude) naam is wordt je niet als serieus medium gezien en is het moeilijker (haast onmogelijk) om een PPK te krijgen. Als ik als puistige puber van de School voor de Journalistiek kom vallen en stage ga lopen bij een krant of regionale omroep is het veel makkelijker, want dan gaat het via je werkgever/stagebedrijf. Dus: alleen omdat er dan een 'oude naam' op de aanvraag staat.

Peen
Redacteur van

ColinC

• Forum gebruiker
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #898 Gepost op: 4 november 2013, 19:51:02
Misschien een hele stomme vraag, maar hoe zit het met Jeugdbrandweerleden die zich bezig houden met 112-fotografie? Hoe wordt hier tegen aan gekeken?
Ik had begrepen uit onbevestigde bron dat dit voor bepaalde korpsen verboden is?

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #899 Gepost op: 4 november 2013, 22:22:35
Citaat van: ColinC link=msg=1217200 date=1383591062
Misschien een hele stomme vraag, maar hoe zit het met Jeugdbrandweerleden die zich bezig houden met 112-fotografie? Hoe wordt hier tegen aan gekeken?
Ik had begrepen uit onbevestigde bron dat dit voor bepaalde korpsen verboden is?
Kinderen hebben niks te zoeken bij incidenten. Volkomen terecht dus.
Hobby Bobby eenheid Den Haag