112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 279683 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tomyboy

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #900 Gepost op: 4 november 2013, 22:30:13
Citaat van: ColinC link=msg=1217200 date=1383591062
Misschien een hele stomme vraag, maar hoe zit het met Jeugdbrandweerleden die zich bezig houden met 112-fotografie? Hoe wordt hier tegen aan gekeken?
Ik had begrepen uit onbevestigde bron dat dit voor bepaalde korpsen verboden is?

Bij sommige korpsen geld er inderdaad een verbod. Maar dat had, wat ik van connecties in die korpsen hoorde, meer te maken met dat er bij die korpsen soms meer jeugdbrandweerleden dan brandweerpersoneel bij een incident ter plaatse waren.

Zelf combineer ik ook beide, en het gaat goed samen. Ik zal mezelf nooit opstellen als jeugdbrandweerlid bij een incident, gewoon omdat ik er niet vanuit de jeugdbrandweer ter plaatse ben. Mochten mijn handjes ineens nodig zijn, dan help ik uiteraard. Maar ik profileer me niet als zijnde lid. Moet je ook niet willen denk ik. Daarnaast heeft het zijn van jeugdbrandweerlid ook wel voordelen. Stukje situatie-inschatting en de lijntjes zijn het korps zijn ook kort.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #901 Gepost op: 4 november 2013, 22:37:44
Citaat van: tomyboy link=msg=1217242 date=1383600613
Bij sommige korpsen geld er inderdaad een verbod. Maar dat had, wat ik van connecties in die korpsen hoorde, meer te maken met dat er bij die korpsen soms meer jeugdbrandweerleden dan brandweerpersoneel bij een incident ter plaatse waren.

Zelf combineer ik ook beide, en het gaat goed samen. Ik zal mezelf nooit opstellen als jeugdbrandweerlid bij een incident, gewoon omdat ik er niet vanuit de jeugdbrandweer ter plaatse ben. Mochten mijn handjes ineens nodig zijn, dan help ik uiteraard. Maar ik profileer me niet als zijnde lid. Moet je ook niet willen denk ik. Daarnaast heeft het zijn van jeugdbrandweerlid ook wel voordelen. Stukje situatie-inschatting en de lijntjes zijn het korps zijn ook kort.

Inderdaad een logische reden dat sommige (JBRW)korpsen niet willen dat JBRW-leden foto's maken bij incidenten, als ze dit bijv. in JBRW kleding doen, of zich bekend lopen te maken alszijnde jeugdbrandweerlid. "Overbevolking" is natuurlijk ook een reden, ik hoop dat er iemand (bijvoorbeeld leider JBRW) zich hier bereid voelt dit uit te leggen.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #902 Gepost op: 4 november 2013, 23:07:10
Citaat van: Haageneesch link=msg=1217247 date=1383601064
Inderdaad een logische reden dat sommige (JBRW)korpsen niet willen dat JBRW-leden foto's maken bij incidenten, als ze dit bijv. in JBRW kleding doen, of zich bekend lopen te maken alszijnde jeugdbrandweerlid. "Overbevolking" is natuurlijk ook een reden, ik hoop dat er iemand (bijvoorbeeld leider JBRW) zich hier bereid voelt dit uit te leggen.

In zuid limburg inderdaad niet toegestaan om de door jou aangevoerde redenen.  Al meerdere malen voorgekomen dat jeugdleden misbruik maken van hun positie en zich profileren als ''brandweer'' om zo foto's te kunnen maken binnen de afzetlinten. Net zoals altijd doen de slechte het weer verprutsen voor de goede!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

ColinC

• Forum gebruiker
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #903 Gepost op: 5 november 2013, 09:04:59
Aha. Dat "overbevolking" heb ik zelf nog niet gezien hier in Lelystad, ook niet dat ze voorbij het afzetlint gaan. (Hier geldt wel dat verbod meen ik)
Maar zie wel regelmatig een jeugdbrandweerlid met de auto gebracht worden (bij een melding, zulke ouders wil ik ook wel  ;D ) waar brandweer bordjes in hangen, weet niet of dit wel de bedoeling is?

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #904 Gepost op: 5 november 2013, 09:29:45
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1216183 date=1383330129
Dat is wel een heel erg kinderachtig verhaal. Ten eerste moet je bij dit soort zaken wel even de bron vermelden (http://www.nvj.nl/perskaarten/politieperskaart-rellenkaart/), ten tweede moet je er geen dingen uitlichten die een verkeerd beeld geven. Als je namelijk een paar regels hoger kijkt dan zie je: (foto) journalist  (toegevoegd JJ75 omdat citaat niet mee kwam)

En waar staat dat een persfotograaf geen journalist is?
Dat staat er niet. Maar een 112-fotograaf die niet als (foto)journalist werkzaam is heeft geen recht erop.

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #905 Gepost op: 5 november 2013, 19:23:41
Citaat van: ColinC link=msg=1217312 date=1383638699
Aha. Dat "overbevolking" heb ik zelf nog niet gezien hier in Lelystad, ook niet dat ze voorbij het afzetlint gaan. (Hier geldt wel dat verbod meen ik)
Maar zie wel regelmatig een jeugdbrandweerlid met de auto gebracht worden (bij een melding, zulke ouders wil ik ook wel  ;D ) waar brandweer bordjes in hangen, weet niet of dit wel de bedoeling is?
Dat moet je juist niet willen ;)

Die ouders moeten zich ff achter hun oren krabben war ze hun kind bij achter zetten. Leuk bijvoorbeeld zo'n beknelling met allemaal rode en witte en gele auto's er omheen met blauwe lichtjes, maar vangt datzelfde kind een beeld op van een zwaargewond slachtoffer, dan mogen zij 's nachts aan de rand van het bed van hun kind zitten omdat hij/zij niet kan slapen...
If you can dream it, you can do it.

ColinC

• Forum gebruiker
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #906 Gepost op: 5 november 2013, 21:37:08
Sorry, was sarcastisch bedoeld haha.

Mja, het is zelf een puber. Maar meer het feit dat zijn ouders dus met brandweerbordjes rijden. (En voor zover ik weet zitten die zelf niet bij de brandweer, of ik moet me ernstig vergissen)
Maar goed, zo kan je je wel om dingen druk blijven maken.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #907 Gepost op: 5 november 2013, 23:35:03
Citaat van: JJ75 link=msg=1217316 date=1383640185
Dat staat er niet. Maar een 112-fotograaf die niet als (foto)journalist werkzaam is heeft geen recht erop.
Een 112-fotograaf is fotojournalist. Dat wordt door de NVJ zelf ook aangegeven. Iedereen die regelmatig publiceert kan zich beroepen op de term journalist. Hoef je niet blij mee te zijn (ben ik ook niet), maar dat is wel een feit. De politieperskaart is in deze wel de enige door beide partijen geaccepteerde regulering die er is.

ColinC

• Forum gebruiker
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #908 Gepost op: 6 november 2013, 15:33:31
Kwam deze tegen, dit zijn volgens mij meer het type "hobby fotografen" maar ondanks toch een vrij net stukje, dat het niet gelijke "foute gasten" zijn.
http://www.almeredezeweek.nl/sport-eerste-nieuws-brengen.html

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #909 Gepost op: 6 november 2013, 17:15:00
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1217466 date=1383690903
Een 112-fotograaf is fotojournalist. Dat wordt door de NVJ zelf ook aangegeven. Iedereen die regelmatig publiceert kan zich beroepen op de term journalist. Hoef je niet blij mee te zijn (ben ik ook niet), maar dat is wel een feit. De politieperskaart is in deze wel de enige door beide partijen geaccepteerde regulering die er is.
Een 112-fotograaf die publiceert wel. Een 112-fotograaf die voor zijn eigen fotografeert niet. Mischien heb je door dat deze discussie eindeloos kan doorgaan omdat nergens hard is vastgelegd wanneer je iets bent of niet. Het zijn geen beschermde titels.  :D ;).