Eerste vraag voor het of je je zelf fotograaf mag noemen. Is het een beschermd beroep? Antwoord ja, dan moet je voldoen aan bepaalde eisen. Antwoord nee: Dan mag ieder zich fotograaf noemen. Al ben je een graaf zonder fototoestel die op een foto staat.
Dan zijn er restricties: Plekken waar het verboden is te fotograferen en plekken waar het verboden is om te zijn. Een door de brandweer en politie afgezet gebied valt onder de tweede denk ik. Daar mag je dan alleen komen met PPK. Er wordt daar een privilege gegeven aan een beperkte groep om toch in het gebied te komen. Ik vraag mij af of er eenrechtsgrond is om een onderscheid te maken tussen PPK houdende fotografen en fotografen niet werkend voor een masamedium.
En het aller grappigste vind ik dat je als fotograaf helemaal geen gebruik mag maken van de pas:
De aanvrager is
journalist van hoofdberoep. Leden van de organisaties die de landelijke politieperskaart in het leven hebben geroepen, worden geacht aan deze voorwaarde te voldoen. Wie geen lid is van een van deze organisaties, zal door een verklaring van werkgever of opdrachtgever(s) moeten aantonen dat hij journalist van hoofdberoep is.
De aanvrager werkt mee aan de redactionele inhoud van een massamedium.
De aanvrager heeft de politieperskaart voor zijn werk nodig. Het secretariaat van de landelijke politieperskaart beoordeelt dit aan de hand van een verklaring van werkgever of opdrachtgever en/of gepubliceerd journalistiek werk waaruit blijkt dat de journalist een politieperskaart nodig heeft.
Je moet een journalist zijn
.