En wat voort soort regelgeving zou er moeten komen? Ik denk dat zelfs een 12 jarige met een 112 website waar 3 bezoekers per jaar komen een succes vol beroep kan doen op vrije nieuwsgaring. En regelgeving moet ook gehandhaafd worden. Soms is het leuk bepaalde wetgeving in te voeren maar er moet ook wel capaciteit zijn om het te handhaven. Ik denk dt dit "probleem"niet zo 1,2,3 is op te lossen.
Dat is ook zo. Kijk, dat men strenger wordt op wie men tussen de linten toelaat daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Maar men kan moeilijk gaan verbieden dat men in de openbare ruimte, van achter de linten, foto's maakt. Wat is de volgende stap? Voetgangers verbieden stil te staan als men langs een incident wandelt? Nieuwsgierigen/geïnteresseerden hou je immers altijd.
(alhoewel ik mij aan de andere kant goed kan voorstellen dat politiemensen wat anders te doen hebben op plaats incident dan continu pubertjes op hun nummer te zetten).
Het gaat toch niet om het verbieden van fotografie? Natuurlijk mag iedereen buiten het lint zijn gang gaan. Maar waar het om gaat is dat er in Oegstgeest veel fotografen
tussen de hulpverleners liepen. Daar verbaasd de burgemeester zich over.
En in de eerste 5-10 minuten is er inderdaad weinig tijd om op dit soort zaken te handhaven (maar dan help ik desnoods ook even mee in plaats van foto's maken). Maar later beslist wel. Dat maak ik vaak genoeg mee. En of je wilt of niet, het afzetten van het incidentgebied is onderdeel van de politietaak. Vervolgens zijn de bestaande regels vrij simpel: Politieperskaart? Dan toegang geven mits de hulpverlening niet wordt gehinderd.
En als de politie geen tijd heeft, waarom worden er dan politieperskaarten vervalst?
En lees ook nog even het artikel van het Leids Dagblad: Hielco Kuipers wordt zelfs met PPK niet toegelaten "omdat er al iemand van het Leidsch Dagblad rondloopt".
Men hoeft dan ook geen nieuwe regelgeving te maken als men bepaalde 'uitwassen' (lees: hordes twaalfjarigen die plaats incident overspoelen, in de weg lopen, sporen vernielen en beelden van slachtoffers op internet knallen) wil bestrijden. Slechts de bestaande verordeningen goed handhaven
...
En wellicht de regels voor het verkrijgen van een perskaart aanscherpen.
De regels zijn scherp, maar worden zowel door de politie als de Stichting Politieperskaart niet goed gehanteerd. Ik denk dat het beter is dat de regels aan de moderne tijd worden aangepast. En een babbeltje met die "12-jarigen" wil ook nog wel eens helpen. Ook daar heb ik ervaring mee.
Gisteren maakte je de opmerkingen:
- Broodroof t.a.v. andere fotografen?
...
Denk dat hier geen invalshoeken zijn te bespeuren die niet reeds in andere topics in deze rubriek al zeer uitgebreid besproken zijn....
In dat kader vraag ik mij af of onderstaande opmerking uit eigen belang wordt gemaakt. Het heeft er veel weg van dat je deze discussie niet wilt?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat hulpverleners of beroepsfotografen zich nu al rijk moeten rekenen. Sorry, het is niet anders.