'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?

Auteur Topic: 'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?  (gelezen 33027 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 30 april 2011, 11:34:57
Aghja, wat zal ik er van zeggen. Ben éénmaal uitgerukt voor een kat die tussen de spouwmuur van de buren vast zat en daar al 3 dagen lag te miauwen. Eigenaar dacht : door dit gat kwam hij er in, dus hij komt dan ook maar weer naar buiten, maar dat werkte dus niet. Eenmaal ter plaatse moest de muur er uit en we hebben overlegt met de eigenaar van de kat en huiseigenaar. Het baasje wilde dat we alles er maar voor deden, maar de huiseigenaar zag dat niet echt zitten , en als er dan toh gesloopt moest worden wilde hij liever dat er een bouwbedrijf kwam, dan dat wij de boel gingen slopen. Zo geschiedde, een bouwbedrijf kwam netjes een aantal tegels loshalen en heeft het weer netjes gemaakt, en het baasje heeft betaald voor die kosten.

Als het echt niet anders kan kom ik graag voor beesten, maar soms bellen mensen al als dat beestje er een half uur in de boom zit..
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #151 Gepost op: 30 april 2011, 11:57:10
Misschien een idee om gewoon een rekening te sturen voor geleverde diensten aan melder of eigenaar.

In de praktijk zal dat niet werken. Het is moeilijk om een melder helemaal te achterhalen. Ook als je melder bent en je wilt een dier helpen en je krijgt daarna een rekening thuisgestuurd. Dat zal niet in goede aarde vallen. Het baasje een rekening sturen zal ook niet in goede aarde vallen gezien het baasje het dier niet de boom etc. in stuurt. Wat misschien wel een oplossing is is dat de centralist de melder wat meer uitvraagt voordat hij 6 man er naartoe stuurt.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

sylvester1986

• Gast
Reactie #152 Gepost op: 10 mei 2011, 12:05:30
Misschien een idee om gewoon een rekening te sturen voor geleverde diensten aan melder of eigenaar.
Denk dat mensen dan zich 2 bedenken voordat ze de brandweer bellen voor kat/vogel op hoogte.
Een kat komt vanzelf naar beneden,en een vogel ook.
Doen ze in plattelandsgebieden ook,alleen zijn mensen daar gewend om dieren hun gang te laten gaan. 998765

Als ik weet dat ik als melder een rekening kan krijgen, zoeken ze het maar uit, tenslotte is het leven al duur genoeg.

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #153 Gepost op: 24 mei 2011, 07:31:55

De brandweer kan/mag geen rekeningen sturen. Dan moet eerst de wet worden aangepast.
Voor de liefhebbers die daar meer over willen weten Google eens op "Vlissingen Arrest".

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #154 Gepost op: 24 mei 2011, 11:32:57
Ik denk dat het vooral een keuze is van de centralist. Als iemand ons belt voor een kat in de boom, dan leg ik rustig uit dat een kat vanzelf naar beneden komt als ie honger krijgt. Ik zeg vervolgens wel dat we hem er uit halen als ie er over een x aantal uur nog steeds in de boom zit. 9 van de 10 keer hoor je er vervolgens niets meer over. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen kwa weer en de persoon die belt (oudere vrouw of een persoon met een fysieke beperking. Ik vind het dan een kleine moeite om zo'n persoon te helpen en de ernorme bezorgdheid weg te nemen)

sylvester1986

• Gast
Reactie #155 Gepost op: 6 november 2011, 20:55:54
p2kflex
11:44:20 06-11-11GROUP-1PRIO 2 MODELHELIKOPTER IN EEN BOOM : GROTESTRAAT : NIJVERDAL 5451NVD
0604472BRW Hellendoorn (Nijverdal) (Bemanning HW ploeg 2)
0604474BRW Hellendoorn (Nijverdal) (Bemanning HW ploeg 4)
0605152BRW Veiligheidsregio Twente (OvD West) (Infocode)
0605343BRW Hellendoorn (Nijverdal) (HW 5451)

Iets later....

p2kflex
11:45:42 06-11-11GROUP-1PRIO 2 Buitensluiting : GROTESTRAAT: NIJVERDAL
0604472BRW Hellendoorn (Nijverdal) (Bemanning HW ploeg 2)
0604474BRW Hellendoorn (Nijverdal) (Bemanning HW ploeg 4)
0605152BRW Veiligheidsregio Twente (OvD West) (Infocode)

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #156 Gepost op: 7 november 2011, 06:49:57
11:44:20 06-11-11   GROUP-1   PRIO 2 MODELHELIKOPTER IN EEN BOOM : GROTESTRAAT : NIJVERDAL 5451NVD
Iets later....
11:45:42 06-11-11   GROUP-1   PRIO 2 Buitensluiting : GROTESTRAAT: NIJVERDAL

Brandweer Nijverdal haalt helikopter uit boom
Video: HartVanHellendoorn

:P
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #157 Gepost op: 7 november 2011, 07:18:46
Was dit soms een helicopter om drugs op te sporen? Een zogenaamde snuffelaar?
Of gewoon een speeltje van een hobbyist?

In het laatste geval zal de gebruiker wel een rekening krijgen of niet?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 7 november 2011, 09:15:46

Je kunt natuurlijk ook stellen dat het object daar gevaarlijk hing en een potentieel gevaar vormde voor voorbijgangers die er onderdoor zouden lopen.

En het redden van goederen is toch ook een taak van de brandweer?

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #159 Gepost op: 7 november 2011, 12:16:59

Krijg jij dan ook de rekening als je je pannetje laat aanbranden? Gaat toch ook niet express?
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.