'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?

Auteur Topic: 'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?  (gelezen 33217 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 4 januari 2009, 02:07:13
waarom krijg je dan wel een rekening voor een ambu? ??? ;)

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 4 januari 2009, 11:59:29
Ja, dan krijgen we straks mensen aan de post; daar ligt een auto in het water maar ik wilde niet 112 bellen omdat ik dan moet betalen, dus kunnen jullie even gaan kijken :-\

stln01

• chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 4 januari 2009, 12:44:16
Ja, dan krijgen we straks mensen aan de post; daar ligt een auto in het water maar ik wilde niet 112 bellen omdat ik dan moet betalen, dus kunnen jullie even gaan kijken :-\

Dat lijkt me vooralsnog geen discussie. Centralisten maken de inschatting of spoedeisende hulp nodig is. Het lijkt me niet dat hier verandering in komt.

Of je nu alleen van de ambulance de rekening voorbij ziet komen, welke betaald wordt door de zorgverzekeraar, maakt voor de kosten per saldo niets uit.
We draaien nu allemaal op voor de kosten van de overige diensten via de belastingen. De rekening wordt hoe dan ook betaald.

De kosten voor iemand door het ijs gezakt is voor de totale begroting een schijntje, maar voor de normale burger gelijk een schuld van duizenden euro's, dat wil je ook niet. Dan kun je gelijk de tientallen vuurwerkslachtoffers aanschrijven die het (in Nederland goedgekeurde) vuurwerk onjuist hebben afgestoken.

''Betalen? Ja maar, ik heb jullie niet laten komen! Ik had er zelf uiteindelijk heus wel uitgekomen, zo koud is het nou ook weer niet!''
"Die keukenbrand had ik zelf ook wel uitgemaakt" :)

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #73 Gepost op: 4 januari 2009, 14:50:33

We betalen allemaal gemeentelijke belasting. Daar zitten de kosten van de brw ook in. Apart betalen lijkt me volledig overbodig.
Ik wil het niet meemaken dat mensen eerst zelf zaken proberen op te lossen met alle gevolgen van dien.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 4 januari 2009, 16:16:29
Voorop gesteld dat Acute Noodhulp voor mensenlevens moet gratis blijven..   De kosten van iemand die door het ijszakt, zijn misschien wel groot, echter dat is een brand ook.
De brandweer moet ook rekening houden met hun indienen van de begroting dat je in sommige perioden extra bepaalde type inzetten hebben.

Echter wat dienstverlening, zoals een kelder leegpompmen, kat van het dak mag je rekening sturen..
De norm van verwijtbaarheid is voor dienstverlening prima crterium..

Crashtender

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 4 januari 2009, 17:10:32

;)

Grappige cartoon. Alleen is het jammer dat er staat Brandweer: schaatsers moeten redding zelf betalen. Het gaat hier om de mening van één (of misschien meerdere) commandant(en). Met deze cartoon wordt de indruk gewekt dat dat heel brandweer-nederland baalt van het redden van die idioten.

Over de haalbaarheid van het plan van Hans Zuidijk heb ik trouwens mijn twijfels. Ik ben het met Palmpie eens dat het wel erg lastig wordt om een hulpverlening "verwijtbaar" te ga noemen. Er zijn veel meer scenario's v.w.b. brand en hulpverlening die door dom gedrag worden veroorzaakt.

Ik denk persoonlijk dat het Hans daar ook niet om te doen is. Volgens mij wil hij meer de aandacht vragen voor die idioten die de laatste dagen alle waarschuwingen hebben genegeerd en toch het gevaarlijke ijs op zijn gegaan. Soms helpt een (felle) landelijke discussie bij de bewustwording van die mensen die "het allemaal wel geloven"en lekker doen waar ze op dat moment zin in hebben, ook al als er door overheid en andere professionals meerdere malen is gewaarschuwd voor de gevaren.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 4 januari 2009, 21:37:24
Grappige cartoon. Alleen is het jammer dat er staat Brandweer: schaatsers moeten redding zelf betalen. Het gaat hier om de mening van één (of misschien meerdere) commandant(en). Met deze cartoon wordt de indruk gewekt dat dat heel brandweer-nederland baalt van het redden van die idioten.

Over de haalbaarheid van het plan van Hans Zuidijk heb ik trouwens mijn twijfels. Ik ben het met Palmpie eens dat het wel erg lastig wordt om een hulpverlening "verwijtbaar" te ga noemen. Er zijn veel meer scenario's v.w.b. brand en hulpverlening die door dom gedrag worden veroorzaakt.

Ik denk persoonlijk dat het Hans daar ook niet om te doen is. Volgens mij wil hij meer de aandacht vragen voor die idioten die de laatste dagen alle waarschuwingen hebben genegeerd en toch het gevaarlijke ijs op zijn gegaan. Soms helpt een (felle) landelijke discussie bij de bewustwording van die mensen die "het allemaal wel geloven"en lekker doen waar ze op dat moment zin in hebben, ook al als er door overheid en andere professionals meerdere malen is gewaarschuwd voor de gevaren.

Ik weet waar meer problemen waar de brandweer veel vaker (voor niets) voor uitrukt... containerbrandjes bij oud/nieuw, OMS meldingen, bezopen bestuurders tegen een boom, jongelui in de kreukels...

Nu zijn er veel incidenten maar relatief gezien valt het wel mee. Een signaal afgeven kan ik dit niet meer noemen... Dan is de boodschap verkeerd... Als je iets zegt moet je het ook waar kunnen maken anders geloven de mensen het volgende keer niet meer als je wat zegt...

Moet je eens kijken hoeveel ongevallen er afgelopen dagen geweest zijn op de weg... Dat zijn er meer dan dat er mensen door het ijs gezakt zijn... http://news.google.nl/news?sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGGL_nlNL251NL251&um=1&tab=wn&scoring=n&hl=nl&q=ongeval+auto&btnG=Nieuws+zoeken

Crashtender

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 4 januari 2009, 21:53:06
Een signaal afgeven kan ik dit niet meer noemen... Dan is de boodschap verkeerd... Als je iets zegt moet je het ook waar kunnen maken anders geloven de mensen het volgende keer niet meer als je wat zegt...

Dit is, wat ze in de politiek wel vaker doen, een proefballonnetje oplaten: het doel wordt niet gehaald, maar de boodschap komt in meer of mindere mate wel over.

Mocht dit onverhoopt geen "proefballonetje" zijn geweest dan vrees ik dat dit inderdaad niet waargemaakt kan worden. Te meer omdat dit een actie is van een enkele gemeente/brandweer. Door de versnipperdheid van de Nederlandse brandweerorganisatie zal het, los van de juridische haalbaarheid, niet veel opleveren. De ene gemeente doet er wel iets mee en de andere weer niet......lekker eenduidig weer.....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 4 januari 2009, 22:02:15
Dit is, wat ze in de politiek wel vaker doen, een proefballonnetje oplaten: het doel wordt niet gehaald, maar de boodschap komt in meer of mindere mate wel over.

Mocht dit onverhoopt geen "proefballonetje" zijn geweest dan vrees ik dat dit inderdaad niet waargemaakt kan worden. Te meer omdat dit een actie is van een enkele gemeente/brandweer. Door de versnipperdheid van de Nederlandse brandweerorganisatie zal het, los van de juridische haalbaarheid, niet veel opleveren. De ene gemeente doet er wel iets mee en de andere weer niet......lekker eenduidig weer.....

Dit is juist de reden dat je dit via je vakorganisatie moet spelen en niet via een lokale brandweer. De NVBR is best wel instaat om, als het - echt - nodig is, snel een media reactie te geven op de acualiteit. Naar mijn mening is zoals het nu gebeurt is totaal overdone. Er zijn wel grotere risico's in onze samenleving. Dan zie ik liever proefballonnetjes voor rookmelders en kinderen. De afgelopen jaar zijn er, vind ik, te veel kinderen omgekomen bij brand die misschien met een rookmelder het wel gered hadden... Kinderen hebben geen keuze, mensen op het ijs wel.

Je moet gewoon blijven waarschuwen voor slecht ijs, de gemeente moet borden zetten en als er iemand doorheen zakt moet de brandweer die persoon gaan redden (en er veel media aandacht aangeven als voorbeeld voor de rest).

Crashtender

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 5 januari 2009, 20:33:32
Ik ben het helemaal met je eens.