@Tool, ik ben het absoluut niet met je eens dat dit een goed plan is.
Die waterleidingen liggen er, de brandkranen liggen er ook, en er wordt best nog wel eens een keer gebruik van gemaakt. Ik heb me laten vertellen (op het brw forum) dat een brandkraan in Hollands-midden € 25,- per jaar kost aan onderhoud etc. Het weghalen kost € 2.500,- per brandkraan. Dan ga ik dit nu even omzetten naar de 5.000 brandkranen die in Emmen liggen:
Onderhoud: € 125.000 per jaar.
Weghalen: € 12.500.000 eenmalig.
Let wel, hier wordt geen enkele rekening gehouden met de kosten van tankwagens die de brandkranen moeten vervangen.
Iedereen kan uitrekenen dat het veeeeeeeeeeeel goedkoper is om de brandkranen te laten liggen. Pas over 100 jaar
zou het weghalen van de brandkranen voordeliger uitpakken. Een compleet kansloze beslissing dus.
Een tankwagen zou tijdig voor voldoende bluswater moeten zorgen. Dat hangt er maar net vanaf in welk stadium die tankwagen wordt gealarmeerd, en hoeveel tijd er tussen zit qua opkomsttijd tankautospuit en tankwagen.
Een tankwagen is een leuke aanvulling op de brandkranen, maar niet meer dan dat. Lekker laten liggen die brandkranen, daar heeft men nog vaak genoeg plezier van 3hj