Wij hebben vorig jaar wel 0 keer gebruik hoeven te maken. maar wel de kosten
Dat is inderdaad niet rendabel, maar als je dit jaar geen brand hebt gehad, hef je de brandweer volgend jaar toch ook niet op? Ik heb afgelopen jaar veel van mijn verzekeringen ook niet gebruikt, maar blijf voor volgend jaar wel weer gewoon premie betalen.
Als ik repressief kijk kun je heel veel binnenbranden makkelijk met de tank van een TS (1500) blussen. Onder deze voorwaarde: een
snelle melding, een
gegarandeerde opkomsstijd binnen 8 min, een
goed opgeleide en ervaren en
complete bemanning met de
nieuwste technieken( 3D/LD/One Seven/repressieve ventieatie) is een "normale"
woningbrand met de hoeveelheid water uit een TS blussen. Wanneer één van de onderstreepte factoren niet zo is valt het vaak te bezien of het lukt met de watertank en is het vaak ook nog maar de vraag of het met extra 15.000 liter(Vlissingen/iddelburg) gaat lukken.
Rekenvoorbeeld, brand in een winkelpand, oude binnenstad. Brandkranen leveren daar vaak nog 60 kub, is 1000 lp/m. Betekent dat een TS bijvoorbeeld 2-3 stralen LD kan inzetten. De 2e TS kan eventueel een torenstraal (1000) voeden vanaf een brandkraan. Zo gebruik je de maximale waterlevering van de brandkranen.
Bij gebruik van een watertankwagen is men na 7,5min. leeg.(15000:2) Gaat heel veel oefening kosten en extra open water om een GWT 1000 binnen 10 min werkend te hebben. Zeker wanneer je weet dat de regio's waar men deze maatregelen wil nemen geplaagd worden door onderbezette TS'n, SIV voertuigen inzetten, en met lange aanrijtijden te maken hebben voor derde en vierde bluseenheden.
De keten is zo sterk als de zwakste schakel is mij wel eens verteld.