EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?

Auteur Topic: EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?  (gelezen 143316 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #260 Gepost op: 2 februari 2008, 22:30:01
ey delta,
stethoscoop echt erg he .... :P
lampje heb ik ook bij me, is wel handig, maar voor wondjes enzo.
afbindbandje, wat moet je ermee???
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #261 Gepost op: 2 februari 2008, 22:36:07
Ik zou voor sommige dingen andere keuzen maken, maar prima hij moet er mee werken...

Het enige wat ik echt fout vind in de tas zijn de opblaasspalken...  je kan je afvragen wat het nut is van spalken, in zijn setting, echter als je dan toch wilt spalken gebruik dan in nooit en te nimmier opblaasspalken.. Dat mensen die dingen nog kopen en gebruiken..
Dat is pas echt zeer slechte zorg..   Maar daar is deze heer niet de enige in.. Ik zie diverse EHBO clubjes deze dingen met droge ogen gebruiken.... En dat vind ik weer om te huilen....


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #262 Gepost op: 3 februari 2008, 00:26:09
Ik zou voor sommige dingen andere keuzen maken, maar prima hij moet er mee werken...

Het enige wat ik echt fout vind in de tas zijn de opblaasspalken...  je kan je afvragen wat het nut is van spalken, in zijn setting, echter als je dan toch wilt spalken gebruik dan in nooit en te nimmier opblaasspalken.. Dat mensen die dingen nog kopen en gebruiken..
Dat is pas echt zeer slechte zorg..   Maar daar is deze heer niet de enige in.. Ik zie diverse EHBO clubjes deze dingen met droge ogen gebruiken.... En dat vind ik weer om te huilen....



go SAM-spalk...

Ach ja, ik heb ook een heleboel zooi liggen, maar dat is omdat het me interesseert, niet dat ik het allemaal voor ehbo gebruik...
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


kamphuis

  • Gast
Reactie #263 Gepost op: 3 februari 2008, 00:58:54
go SAM-spalk...

Of de wat stabielere vacuümspalk. Overigens zijn voorgevormde spalken (waaronder de plastic opblaasspalken) prima te gebruiken bij stabiele breuken van extremiteiten met een natuurlijke stand.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #264 Gepost op: 3 februari 2008, 12:57:57
Wat ik kwalijker vind is dat deze spalken zonder pompje nog steeds in bedrijfsverbandtrommels zitten en mensen ongetraind zijn in een juist gebruik.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #265 Gepost op: 3 februari 2008, 13:59:54
Misschien een apart topic over Spalken die geschikt zijn voor de eerste hulp verlener..

Kort gezegd...

Opblaas spalken zetten uit, en geven directe druk op de wond c.q. Breuk gebied..

SamSplint is een geweldige tool, alleen vergt wel veel handson training en kost per keer spalken ongeveer 20 euro per keer.. uitermate geschikt voor buitensport, hiking.. Echter ook voor spalken in afwijkende standen...

Er zijn vele soorten klitteband spalken die alleen geschikt zijn voor stabiliseren van breuken die geen  grote afwijkende stand hebben...   Deze zijn zeer eenvoudig in gebruik en eenvoudig aan te leren aan eerste hulp verleners..
deze komen in enorm verschillende vormen maar ook enorm veel verschillende prijzen...
Een goede en relatief goedkoop waar we veel ervaring meehebben is de boscarol spalk,  Goed meerdere malen gebruiken, eenvoudig te reinigen en er kunnen bijna geen fouten mee gemaakt worden...




Vacuumspalken hebben een aantal voordelen en ook een paar nadelen..

Voordelen ;
  • Breuken in afwijkende standen kunnen worden geimmolbilseerd..
Nadelen
  • Vergt redelijk wat training en inzicht, omdat er eenvoudig fouten mee gemaakt worden, verder dergelijke breuken zijn iets meer dan het gewone EHBOwerk.. Dus onder "normale" condities is dat juist iets voor het ambu-team..
  • Duur.
.


kamphuis

  • Gast
Reactie #266 Gepost op: 3 februari 2008, 14:40:37
Wat ik kwalijker vind is dat deze spalken zonder pompje nog steeds in bedrijfsverbandtrommels zitten

Het met de mond opblazen van een opblaasspalk is onhandig maar even effectief als met een pompje. Het is idd wel nodig om ermee te oefenen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #267 Gepost op: 3 februari 2008, 15:40:00
Of de wat stabielere vacuümspalk. Overigens zijn voorgevormde spalken (waaronder de plastic opblaasspalken) prima te gebruiken bij stabiele breuken van extremiteiten met een natuurlijke stand.

Een gebroken arm kan in natuurlijke positie staan, terwijl een breuk toch niet netjes op elkaar zit.

Het belangrijkste nadeel van een plastic opblaasspalk is dat deze naar alle kanten uitzet,  In tegenstelling tot vacuum en andere voorgevormde spalken...

De opblaasspalk zet dus ook uit naar binnen, en geeft daarmee ook druk op de breuk en kan verplaatsing van de breuk veroorzaken en pijn bij slachtoffer vergroten.  Een opblaasspalk kan dus heel erg gauw verkeerd gebruikt worden..

Bij de meeste andere voorgevomde spalken ken je dit nadeel niet.. en die kan je ook gebruiken bij een open breuk..


Karim

  • Gast
Reactie #268 Gepost op: 3 februari 2008, 20:22:27

Ik vind het ONVOORSTELBAAR dat forumlezers zo'n heisa maken over de uitrusting van een ehbo-er. Get a life.

Als je 't topic een beetje gelezen had wist je dat "de heisa" gemaakt werd niet vanwege z'n uitrusting maar van alle leugels die betreffende persoon overal op internet zette, dingen als "ik ben trauma-arts" enzo, daar viel iedereen toen over.

Niet raar dus dat mensen nog steeds sceptisch tegenover dit figuur staan.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #269 Gepost op: 3 februari 2008, 20:55:48
Inderdaad een aantal discutabele artikelen in de trauma rugzak van een ehbo-er:
- pupillampje
- stethoscoop
- diverse tangen/instrumentarium
- opblaasspalken

bij onoordeelkundig ge(mis)bruik van deze artikelen kan inderdaad schade worden veroorzaakt en kan deskundigheid worden gesuggereerd die niet waar te maken is door deze persoon. Al kan het natuurlijk altijd zijn dat deze persoon zich beroept op; dan heb ik het toch mee voor de passerende deskundige....'' (tenslotte had de porsche groep van de KLPD voorheen ook een artsenkoffer in de auto zitten met voorgaand argument :-)  )

Om te voorkomen dat deze ehbo-er brokken maakt is het handiger om hem goed te begeleiden, misschien iets voor de plaatselijk huisartss/ ambulancedienst? ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod