EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?

Auteur Topic: EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?  (gelezen 143325 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

kamphuis

  • Gast
Reactie #270 Gepost op: 3 februari 2008, 21:22:26
Als je 't topic een beetje gelezen had wist je dat "de heisa" gemaakt werd niet vanwege z'n uitrusting maar van alle leugels die betreffende persoon overal op internet zette, dingen als "ik ben trauma-arts" enzo, daar viel iedereen toen over.

Karim, als JIJ het topic goed gelezen had, dan had je twee dingen geweten:
1- de discussie over de "leugens" is allang gestopt (verstomd na de tv-uitzending)
2- er is een discussie ontstaan over de uitrusting.

Ik heb geschreven: "Ik vind het ONVOORSTELBAAR dat forumlezers zo'n heisa maken over de uitrusting van een ehbo-er."

Wil je in het vervolg zorgvuldiger zijn met het reageren op mijn postings?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #271 Gepost op: 3 februari 2008, 21:40:50
Om te voorkomen dat deze ehbo-er brokken maakt is het handiger om hem goed te begeleiden, misschien iets voor de plaatselijk huisartss/ ambulancedienst? ;-)

Dit is constructief werken aan het ombuigen van een ongewenst gedrag....


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #272 Gepost op: 3 februari 2008, 22:03:30
Dit is constructief werken aan het ombuigen van een ongewenst gedrag....

Daar ben ik het dus mee eens. Ik vind hem nou niet echt het voorbeeld van een EHBO'er die 100% weet waar hij mee bezig is.



Verder is het dus WEL normaal dat we discussieren over de uitrusting van een EHBO'er. Dit is namelijk een hulpverleningsforum, en hier moet dat toch kunnen. Deze meneer heeft namelijk een aantal spulletjes in z'n tassen zitten (stuwband, spalken, etc.) die gewoon niet gebruikt zouden moeten worden, zonder dat je hier voldoende bekwaam en bevoegd voor bent.

En aangezien dit niet blijkt uit de site, of zijn eerdere reacties/ verhalen/ praktijken op andere internetsites, vind ik persoonlijk dus niet dat hij deze spullen moet gaan gebruiken of in z'n tas moet hebben zitten..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


kamphuis

  • Gast
Reactie #273 Gepost op: 3 februari 2008, 23:45:43
Deze meneer heeft namelijk een aantal spulletjes in z'n tassen zitten (stuwband, spalken, etc.) die gewoon niet gebruikt zouden moeten worden, zonder dat je hier voldoende bekwaam en bevoegd voor bent.

Voldoende bekwaam en bevoegd om een stuwbandje te gebruiken? Laat me niet lachen! Zullen we opblaasspalkjes maar gelijk onder de BIG-wet plaatsen? Ik snap werkelijk niet dat sommigen het aanschaffen van een paar EHBO-spulletjes opblazen en aangrijpen om de onbehoorlijke heksenjacht weer voort te zetten, in plaats van het aanbrengen van constructieve suggesties, zoals sommige anderen.

Zet een nieuw topic op over wat een ehbo-er wel en niet mag hebben. En begin dan eens over uitzuigapparatuur, wervelplanken, zuurstof en zo. Want er zijn genoeg forumleden die dat gebruiken en waarover niets gezegd wordt.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #274 Gepost op: 4 februari 2008, 00:08:19
Voldoende bekwaam en bevoegd om een stuwbandje te gebruiken? Laat me niet lachen! Zullen we opblaasspalkjes maar gelijk onder de BIG-wet plaatsen? Ik snap werkelijk niet dat sommigen het aanschaffen van een paar EHBO-spulletjes opblazen en aangrijpen om de onbehoorlijke heksenjacht weer voort te zetten, in plaats van het aanbrengen van constructieve suggesties, zoals sommigen

Volgens mij behoren stuwbanden toch echt niet tot de categorie 'EHBO-spulletjes'. Ik neem aan dat jij ook weet wat een stuwband is, en waarvoor deze gebruikt wordt. Dan weet je dus ook dat een EHBO'er deze niet nodig heeft, omdat ten eerste ze (ik veralgemeniseer) geen intraveneuze injecties kunnen en mogen geven en ten tweede ze ook niet beschikken over infusen en medicatie die intraveneus toegevoegd moeten worden.

Maar goed, we dwalen af...

Sommige dingen mag je gewoon niet als EHBO'er omdat dit gewoon niet mag buiten absolute noodzaak volgens de wet BIG (intuberen, injecteren, etc.) of omdat de EHBO'er hier geen aanvullende opleiding voor heeft gehad. (bv. iemand met een o2-provider certificaat mag als EHBO'er zuurstof toedienen, iemand met aanvullende training voor het immobiliseren van een slachtoffer mag een wervelplank/nekkraag gebruiken.) Een SIGMA-lid is eigenlijk ook 'maar' een EHBO'er, maar wel met aanvullende training..

Een 'normale' EHBO'er (zonder aanvullende training) mag volgens mij niet zomaar een spalk aanleggen (en dan zeker geen opblaasspalk), en omdat ik niet kan zien dat deze meneer aanvullende training heeft gehad, lijkt het mij erg onverstandig als je een spalk bij je hebt in je EHBO-tas.

Citaat

Zet een nieuw topic op over wat een ehbo-er wel en niet mag hebben. En begin dan eens over uitzuigapparatuur, wervelplanken, zuurstof en zo. Want er zijn genoeg forumleden die dat gebruiken en waarover niets gezegd wordt.

Dit is niet nodig, want volgens mij weet je zelf donders goed wat je als EHBO'er wel of niet mag, en wat voor apparatuur je hiervoor (niet) nodig hebt.
En ik weet vrijwel zeker dat de EHBO'ers die de spullen hebben die jij net noemde, hier aanvullende training/certificering voor hebben gehad en dat deze mensen weten waar ze mee bezig zijn...
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


kamphuis

  • Gast
Reactie #275 Gepost op: 4 februari 2008, 01:11:19
Dan weet je dus ook dat een EHBO'er deze (een stuwband, mk) niet nodig heeft
Vraag betrokkene waarom hij een stuwband bij zich heeft, mogelijk heeft hij een goede reden.

Sommige dingen mag je gewoon niet als EHBO'er omdat dit gewoon niet mag buiten absolute noodzaak volgens de wet BIG (intuberen, injecteren, etc.) of omdat de EHBO'er hier geen aanvullende opleiding voor heeft gehad. (bv. iemand met een o2-provider certificaat mag als EHBO'er zuurstof toedienen, iemand met aanvullende training voor het immobiliseren van een slachtoffer mag een wervelplank/nekkraag gebruiken.) Een 'normale' EHBO'er (zonder aanvullende training) mag volgens mij niet zomaar een spalk aanleggen (en dan zeker geen opblaasspalk),
Allereerst: de BIG-wet is NIET toepasselijk op eerstehulpverleners, alleen op mensen die zich Beroepshlave bezighouden met Individuele Gezondheidszorg  (professionals die mensen verplegen en behandelen, zeg maar). Dus kom NOOIT met de BIG-wet aanzetten als je het over eerstehulpverlening door niet-professionelen ('leken') hebt.
Iedereen mag zuurstof toedienen, spalken en 'planken': er is géén wettelijke beperking. Dat is een fabeltje. Pas als er daardoor (causaal verband) iets mis gaat is de eerstehulpverlener óf de organisatie waarvoor hij (vrijwillig) werkt, aansprakelijk in een civiele rechtszaak.
Opblaasspalken zijn in bepaalde gevallen zeer goed te gebruiken. Als je weet hoe en wanneer is er niets mis mee.

en omdat ik niet kan zien dat deze meneer aanvullende training heeft gehad, lijkt het mij erg onverstandig als je een spalk bij je hebt in je EHBO-tas.
Dat jij niet kunt zien of hij een opblaasspalkopleiding heeft gehad (ik zou niet weten waar je die moet volgen) betekent nog niet dat hij er niet mee kan omgaan. Vraag het hem eens'.

En ik weet vrijwel zeker dat de EHBO'ers die de spullen hebben die jij net noemde, hier aanvullende training/certificering voor hebben gehad en dat deze mensen weten waar ze mee bezig zijn...
Je spreekt jezelf nu wel erg tegen. Eerst zeg je dat betrokkene NIET bekwaam is en de spullen dus ONTERECHT bij zich heeft, om één alinea later te zeggen dat iedereen die het bij zich heeft wel bekwaam zal zijn.

Om kort te gaan: iedreen mag alles bij zich hebben en gebruiken zolang het het slachtoffer ten goede komt. Dat een goede (gecertificeerde) training daarbij van essentiëel belang is, lijkt mij evident.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #276 Gepost op: 4 februari 2008, 01:28:24
Vraag betrokkene waarom hij een stuwband bij zich heeft, mogelijk heeft hij een goede reden.
Allereerst: de BIG-wet is NIET toepasselijk op eerstehulpverleners, alleen op mensen die zich Beroepshlave bezighouden met Individuele Gezondheidszorg  (professionals die mensen verplegen en behandelen, zeg maar). Dus kom NOOIT met de BIG-wet aanzetten als je het over eerstehulpverlening door niet-professionelen ('leken') hebt.
Iedereen mag zuurstof toedienen, spalken en 'planken': er is géén wettelijke beperking. Dat is een fabeltje. Pas als er daardoor (causaal verband) iets mis gaat is de eerstehulpverlener óf de organisatie waarvoor hij (vrijwillig) werkt, aansprakelijk in een civiele rechtszaak.
Opblaasspalken zijn in bepaalde gevallen zeer goed te gebruiken. Als je weet hoe en wanneer is er niets mis mee.
Dat jij niet kunt zien of hij een opblaasspalkopleiding heeft gehad (ik zou niet weten waar je die moet volgen) betekent nog niet dat hij er niet mee kan omgaan. Vraag het hem eens'.
Je spreekt jezelf nu wel erg tegen. Eerst zeg je dat betrokkene NIET bekwaam is en de spullen dus ONTERECHT bij zich heeft, om één alinea later te zeggen dat iedereen die het bij zich heeft wel bekwaam zal zijn.

Om kort te gaan: iedreen mag alles bij zich hebben en gebruiken zolang het het slachtoffer ten goede komt. Dat een goede (gecertificeerde) training daarbij van essentiëel belang is, lijkt mij evident.

Mmm EHV instructeur is beetje aan het over-reageren, ik heb toch wel wat opmerkingen over dat iedereen zomaar  zuurstof mag geven, het is en blijft een gereigistreerd geneesmiddel en geneesmiddelen kan je niet zonder risico aan anderen verstrekken, je bent dan ook nog altijd privaatrechtelijk aansprakelijk. Daarnaast ga ik ook niet met een ECMO (hartlongmachine) op stap of met een portable echo of CT-scan...  Er zijn grenzen en zo te zien is de ehbo-er uit standaardbuiten echt niet de enige ehbo-er die verder gaat dan het stoppen van een doosje paracetamol in zijn traumatas...
 :( :'(

Ik zou zeggen, neem alleen die materialen mee die je zonder risico en met deskundigheid kunt gebruiken zonder jezelf op straf- of civielrechtelijke risicopaden te begeven.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Karim

  • Gast
Reactie #277 Gepost op: 4 februari 2008, 02:54:11
Karim, als JIJ het topic goed gelezen had, dan had je twee dingen geweten:
1- de discussie over de "leugens" is allang gestopt (verstomd na de tv-uitzending)
2- er is een discussie ontstaan over de uitrusting.

Ik heb geschreven: "Ik vind het ONVOORSTELBAAR dat forumlezers zo'n heisa maken over de uitrusting van een ehbo-er."

Wil je in het vervolg zorgvuldiger zijn met het reageren op mijn postings?


Ik heb 't topic vanaf pagina 1 goed gevolgd dus kom mij niet aan zetten met zorgvuldigheid.

Ik reageerde op jou "ongoorstelbaar" en "get a life" opmerking omdat ik 't gezien 't verleden van die gast (waar ik dus op doelde met 't lezen van dit hele topic) dat 't helemaal niet zo "onvoorstelbaar" is dat mensen sneller vragen gaan zetten bij 't reilen en zeilen van die vent.


Karim

  • Gast
Reactie #278 Gepost op: 4 februari 2008, 02:57:36
Dus kom NOOIT met de BIG-wet aanzetten als je het over eerstehulpverlening door niet-professionelen ('leken') hebt.

Als leken materiaal bij zich hebben (stuwbanden, infusiemateriaal etc) is 't niet meer dan logisch dat de wet BIG ten sprake komt, omdat dat juist handelingen en materiaal zijn die daar onder vallen, en waar leken zich dus niet mee bezig moeten houden, dus die opmerking slaat ook nergens op.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #279 Gepost op: 4 februari 2008, 08:44:04
Als leken materiaal bij zich hebben (stuwbanden, infusiemateriaal etc) is 't niet meer dan logisch dat de wet BIG ten sprake komt, omdat dat juist handelingen en materiaal zijn die daar onder vallen, en waar leken zich dus niet mee bezig moeten houden, dus die opmerking slaat ook nergens op.

Hoewel ik het volledig met Karim eens ben dat deze man spullen bij zich heeft die zeer dubieus zijn mede door zijn voorgeschiedenis op het internet waarbij hij zich voordeed als o.a. trauma-arts en redder van 100 mensen na ongeveer evenveel reanimaties...

Ben ik het toch eens met instructeur EHV dat nu juist de wet BIG niet het argument is wat tegen deze man gemaakt kan worden wat betreft de spullen die hij bij zich heeft. Wel het voordoen als arts zou je via de wet BIG kunnen bekijken, maar daar maakt hij zich de laatste tijd gelukkig niet meer schuldig aan. Voorzover via internet na te gaan dan...