EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?

Auteur Topic: EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?  (gelezen 143317 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #290 Gepost op: 4 februari 2008, 13:53:38
Inderdaad!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #291 Gepost op: 4 februari 2008, 17:04:55
nou......ik weet dat laatste nog niet zo hoor Karim!
Wat ehv-er bedoeld is ( corrigeer me aub als ik het fout zie) dat juist  leken niet onder de wet Big vallen (en dus wel  straf rechterlijk vervolgd kunnen worden)
en waar de wet BIg voor geschreven is ( vp-ers, fysio, artsen, verloskundige)  die vallen dan onder het tucht recht.
(verduidelijk ik het zo goed?)

Ik denk dat dáár het moeilijke punt zit voor proffesionele hulpverleners.
Als prof. ben je bevoegd als je bekwaam bent (als prof. heb je daar dan ook de diverse diploma's voor behaald) en als prof val je daardoor onder de wet BIG
en een leek niet.

 ;)

Ik kan uit diverse gesprekken met IGZ en VWS, je vertellen dat de Wettelijk Voorbehouden handelingen gelden voor iedereen, tenzij je spreekt van zeer acute situaties.   Een passantenhulpverlener, die toevallig op een bij een incident komt, valt niet onder de BIG...
De evenementenhulpverlener (die onderdeel is van een dienstverlening) levert een dienst, die weldegelijk beperkt door de wettelijke voorbehouden handelingen, en de organisatie valt onder de kwaliteitsweg zorginstellingen (je moet een kwaliteitsplan hebben)..
(Word misschien tijd dat VWS dit is een keer voor eens en altijd verduidelijkt..)

Echter dit is misschien een uitstap, die hier niet relevant is...


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #292 Gepost op: 4 februari 2008, 18:10:47
Ik kan uit diverse gesprekken met IGZ en VWS, je vertellen dat de Wettelijk Voorbehouden handelingen gelden voor iedereen, tenzij je spreekt van zeer acute situaties.   Een passantenhulpverlener, die toevallig op een bij een incident komt, valt niet onder de BIG...
De evenementenhulpverlener (die onderdeel is van een dienstverlening) levert een dienst, die weldegelijk beperkt door de wettelijke voorbehouden handelingen, en de organisatie valt onder de kwaliteitsweg zorginstellingen (je moet een kwaliteitsplan hebben)..
(Word misschien tijd dat VWS dit is een keer voor eens en altijd verduidelijkt..)

Echter dit is misschien een uitstap, die hier niet relevant is...

Dat is ook min of meer wat SEH-zustertje schrijft. Professionele hulpverleners vallen onder de wet BIG met daarin de voorbehouden handelingen. Het onderscheid is ietwat kort door de bocht wanneer er geld voor een dienst gevraagd wordt. PvG is geen professionele hulpverlener, vraagt geen geld voor zijn diensten en valt dus ook niet aan te spreken via de wet BIG op voorbehouden handelingen naar mijn idee.

Wat jij thuis aan het hobby-en bent valt dus niet onder de wet BIG/cq voorbehouden handelingen, denk maar aan de vele familieleden die insuline spuiten, catheters zetten etc.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #293 Gepost op: 4 februari 2008, 18:45:14
Dat is ook min of meer wat SEH-zustertje schrijft. Professionele hulpverleners vallen onder de wet BIG met daarin de voorbehouden handelingen. Het onderscheid is ietwat kort door de bocht wanneer er geld voor een dienst gevraagd wordt. PvG is geen professionele hulpverlener, vraagt geen geld voor zijn diensten en valt dus ook niet aan te spreken via de wet BIG op voorbehouden handelingen naar mijn idee.

Wat jij thuis aan het hobby-en bent valt dus niet onder de wet BIG/cq voorbehouden handelingen, denk maar aan de vele familieleden die insuline spuiten, catheters zetten etc.

Als je juridisch kijkt, is de juiste term "diensverlening", en of dat nu gratis of dik betaald is maakt niet echt uit....

PvG levert (gratis) diensten aan zijn omgeving (dus niet alleen familieleden) en is ook aanspreekbaar op de kwaliteit van de dienstverlening..
PvG levert ook betaalde diensten op evenementen..  en is ook daar aanspreekbaar op de dienstverlening al daar...

Het probleem is dat de regelgeving niet gebasseerd is op eerste hulpverlening, maar dat andersom wel IGZ voorkomend wel de kwaliteit van de dienstverlening toetst aan de professionele regelgeving..


kamphuis

  • Gast
Reactie #294 Gepost op: 4 februari 2008, 20:02:49
Wat een gedoe over de vrij eenvoudige BIG-wet, terwijl het zo simpel is. Vraag het gratis boekje 'Onder Voorbehoud' aan bij het ministerie en lees hoe het wérkelijk zit.
Ja ,het ís vreemd dat een ehbo-er niet kán maar wel mág injecteren en intuberen  terwijl een SEH-verpleegkundige dat niet (zelfstandig) mág maar het wel kán (hoop ik). Maar zo is het nu eenmaal. Punt uit. Sorry SEH-zustertje...

Waarom heeft geen van de criticasters ooit aan Van Gaal gevraagd waarom hij bepaalde artikelen in zijn traumatassen heeft?

Over de onwaarheden van Van Gaals vermeende publicaties is volgens mij al genoeg gezegd. In ieder geval stop ik met dit topic: ik doe niet mee aan een heksenjacht.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #295 Gepost op: 4 februari 2008, 20:41:02
Citaat
Ja ,het ís vreemd dat een ehbo-er niet kán maar wel mág injecteren en intuberen  terwijl een SEH-verpleegkundige dat niet (zelfstandig) mág maar het wel kán (hoop ik). Maar zo is het nu eenmaal. Punt uit. Sorry SEH-zustertje...

Het verschil zit het hem in of het een noodsituatie is of niet. Een voorbehouden handeling mag volgens de wet-BIG niet uitgevoerd worden door iemand die niet bevoegd en bekwaam is. Niet-zelfstandige geneeskundige beoepen/EHBO'ers/leken mogen dus geen voorbehouden handelingen uitvoeren zonder de opdracht van een arts.

De wet-BIG geld echter buiten noodzaak. Dit betekend dus dat als er voorbehouden handelingen moeten worden verricht om iemand zijn leven te redden, en bevoegd, geneeskundig personeel (arts bv.) niet op tijd aanwezig kan zijn, iemand deze wel mag verrichten, mits hij/zij zich hiertot bekwaam voelt.

Zo zit het dus, ik moet namelijk ook een hoop weten over de BIG-wet als leerling-Vpk.


Maar we dwalen weer af....

Ow en:

Citaat
Wat jij thuis aan het hobby-en bent valt dus niet onder de wet BIG/cq voorbehouden handelingen, denk maar aan de vele familieleden die insuline spuiten, catheters zetten etc.

Volgens mij doen deze mensen dit in opdracht van een arts en na instructie van een arts.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #296 Gepost op: 4 februari 2008, 21:53:23
Wat een gedoe over de vrij eenvoudige BIG-wet, terwijl het zo simpel is. Vraag het gratis boekje 'Onder Voorbehoud' aan bij het ministerie en lees hoe het wérkelijk zit.
Ja ,het ís vreemd dat een ehbo-er niet kán maar wel mág injecteren en intuberen  terwijl een SEH-verpleegkundige dat niet (zelfstandig) mág maar het wel kán (hoop ik). Maar zo is het nu eenmaal. Punt uit. Sorry SEH-zustertje...

daar hoef je geen sorry voor te zeggen.... ;D ;D
Ik weet hoe het in elkaar zit en dat heb ik ook al eerder aangegeven.............. ;)
maar je schrijft gelukkig zelf ook dat het vreemd is.................... ;)

en ik sluit mij verders bij Jim aan.....dat klopt! :)


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #297 Gepost op: 20 februari 2008, 16:03:56
Hallo,

Ik zit in mn laatste jaar van de niv 3 MBO VIG opleiding. In dit stadium van de opleiding kom ik regelmatig in aanraking met de wet BIG. Wat mij opvalt is dat er veel misverstanden bestaan over de weg BIG en vooral in verband met de ' leken hulpverlening.' Ik ben het eens met het bericht van Jim. Verder vermoed ik dat de oorzaak van de misverstanden over de wet BIG ligt aan het feit dat het een kader wet is en hier en daar qua duiderlijkheid te wensen over laat. Dat betekend dat er slechts wettelijke voorwaarde genoemd zijn waar voorbehouden/ risicovolle handelingen in uitgevoerd mogen worden. Dit is met rede dat de werkgevers, ziekenhuizen/ instellingen e.d. zelf regelgeving kunnen aangeven. Dit geeft echter wel rede tot speculaties in de pasanten hulpverlening. Door alle berichten erover raakte ik zelf de kluts kwijt en heb daarom mijn deelkwalificatie 304 verplegende ellementen erbij gepakt om het uit te zoeken en ik citeer :

Door het invoeren van de wet BIG bestaat er geen algemeen verbod op het verichten van medische handelingen. Dit geld echter niet voor de voorbehouden handelingen. Deze handelingen mogen enkel en alleen beroepsmatig worden verricht als er op basis van de wet een bevoegdheid voor ontstaat. ( je mag dus geen voorbehouden en of risicovolle handelingen als hobby uitvoeren als b.v. EHBOer ) De voorbehouden handelingen zijn die handelingen die voor de patient een verhoogd risico met zich meebrengen als ze worden uitgevoerd door een ondeskundige. Alle voorbehouden handelingen zijn geneeskundige handelingen. Echter is het niet zo dat alle geneeskundige handelingen zijn voorbehouden. tensie meten is een geneeskundige handeling maar niet voorbehouden. Alle voorbehouden handelingen zijn risicovol. Er zijn echter ook risicovolle handelingen die niet in de lijst van voorbehouden handelingen zijn opgenomen. Voorbeelden in deze setting kunnen zijn spalken, bloeddruk meten door EHBOers, nekkragen en dergelijken. Er wordt vanuit gegaan dat de zorgverlener bij dit soort handelingen de nodige zorgvuldigheidseisen in acht neemt. Risicovolle handelingen dienen hetzelfde benaderd te worden als voorbehouden handelingen.
Voorbehouden handelingen die beroepsmatig worden uitgevoerd moeten de zorgverleners aan bepaalde voorwaarde voldoen namelijk :
- opdracht van een zelfstandig bevoegde ( arts )
- zich bekwaam achten door opleiding en oefening en regelmatig voorkomen van de handeling
- dat eventuele aanwijzingen van een zelfstandigbevoegde wordt opgevolgd.
Voorbehouden handelingen mogen beroepsmatig worden uitgevoerd als een zelfstandig bevoegde :
- mag aannemen dat de opdrachtnemer bekwaam is
- zelfstandig bevoegde aanwijzingen geeft als dat noodzakelijk is
- de mogelijkheid bestaat van tussenkomst van een zelfstandig bevoegde.
( in de hulpverleningssetting met uitzondering voor de ambulance verpleegkundige gezien deze protoculair werkt en een andere regeling van toepassing is)

De weg BIG richt zich op beroepsbeoefenaars in de zorg. De zorgvrager, familieleden, ouders enzovoort vallen daardoor niet onder de wet BIG. Dit betekend dat zij bij zelfzorg of mantelzorg bepaalde handelinge mogen verrichten. Dit betekend niet dat er vollop geexperimenteerd mag worden, omdat dat gevaarlijk kan zijn voor de patient. Volgens het nederlands strafrecht is het toebrengen van ernstige schade aan personen strafbaar. Mantelzorg e.d. voldoen ook aan de eisen van de weg BIG want zij voeren een handeling uit in opdracht van arts, zijn bekwaam en kunnen eventueel aanwijzingen krijgen van de arts.

Al deze zaken lijkt me niet toepasbaar bij EHBOers gezien deze weinig tot niet in contact staan met artsen en dus geen eventuele opdrachten kunnen aannemen en een arts zal een EHBOer ook niet bekwaam achten. Daarnaast hadden we al gezien dat voorbehouden/risicovolle handelingen enkeld beroepsmatig uitgevoerd mogen worden.

Noodsituaties :

Van iedereen wordt verwacht dat hij in geval van nood naar beste weten en kunnen hulp verleend. ( OK boekje )
Noodsituaties zijn situaties waarin geneeskundige hulp dringend noodzakelijk is waarin geneeskundige zorg dringend noodzakelijk is en waarbij hulp niet door een bevoegd persoon gegeven kan worden omdat die er niet is. In zo een situatie moet iedereen alle hulp geven WAARTOE HIJ IN STAAT IS. ( OK boekje ) De wet BIG is namelijk alleen van toepassing op het handelen van beroepsoefenaars buiten noodzaak.
Maar de wet BIG heeft al gesteld dat voorbehouden/risicovolle handelingen alleen beroepsmatig uitgevoerd mogen worden en we hebben gezien dat ook mantelzorgers niet zomaar kunnen en mogen experimenteren. Ik denk met de goede ambulance zorg van nederland dat het OK boekje toereikend genoeg is op in noodsituaties op te kunnen treden als EHBOer.

Hoop hiermee duiderlijkheid te hebben verschaft. Jim ( leerling vpk ) klopt het wat hier staat ?

Groet.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #298 Gepost op: 20 februari 2008, 16:27:50
Zo staat het inderdaad ook in mijn boek. Je hebt helemaal gelijk  O0

Dus als er een noodsituatie is, waarbij deskundigen een voorbehouden handeling moeten uitvoeren te laat aanwezig zullen zijn, en jij voelt je bekwaam dan mag je dus die voorbehouden handeling uitvoeren.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Karim

  • Gast
Reactie #299 Gepost op: 20 februari 2008, 17:24:49

Dus als er een noodsituatie is, waarbij deskundigen een voorbehouden handeling moeten uitvoeren te laat aanwezig zullen zijn, en jij voelt je bekwaam dan mag je dus die voorbehouden handeling uitvoeren.

Maar tussen je bekwaam voelen en ook daadwerkelijk bekwaam zijn zit ook 'n groot verschil. Ik ken bijv. een ehbo'er die roept dat hij wel kan intuberen omdat hij dat 'n keertje op 'n oefenpop heeft mogen doen (zoals een groot deel van 't forum dat hier tijdens de 2006 forumdag even kon proberen) en hij is er heilig van overtuigd dat hij nu kan intuberen, ookal heeft hij 't dus nog nooit in 't echt gedaan en heeft hij verder totaal geen achtergrond informatie over risico's en neveneffecten.

De wet spreekt over "redelijkerwijs" :

Het is degene die niet behoort tot de personen die hun bevoegdheid tot het verrichten van een handeling ontlenen aan het bepaalde bij of krachtens de artikelen 36 en 37 verboden buiten noodzaak beroepsmatig die handeling te verrichten, tenzij:

b. hij redelijkerwijs mag aannemen dat hij beschikt over de bekwaamheid die vereist is voor het behoorlijk uitvoeren van de opdracht.


En daarmee denk ik eerder aan 'n student verpleegkunde/geneeskunde die bijvoorbeeld tijdens de studie heeft geleerd te canuleren, en dat tijdens stage ook al heeft toegepast en er is bekwaam is is, maar nog niet bevoegd omdat de opleiding nog niet afgerond is.

Iemand die eens 's iets op 't internet gezien heeft maar er verder totaal geen verstand van heeft valt daar echt niet onder, waardoor je dus ook niet kan stellen dat iedereen in 't geval van nood zomaar voorbehouden handelingen mag gaan uitvoeren.

Dus voorbehouden handelingen, enkel :

- indien bevoegd en bekwaam.
- in noodsituatie's indien bekwaam, ookal is men niet bevoegd

En de 2e gaat echt niet voor iedereen op, dus de conclusie iedereen mag in noodsituatie's voorbehouden handelingen uitvoeren gaat ook niet op.