EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?

Auteur Topic: EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?  (gelezen 143106 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #30 Gepost op: 10 juli 2007, 22:10:28
Kijk maar ens op deze sites:
http://paramedic.web-log.nl/paramedic/2006/07/meldkamer_en_eh.html

http://www.ehbo-post-standdaarbuiten.nl/

http://partyflock.nl/topic/951674:Vragen_aan_de_EHBO.html



Nou dit zijn drie sites waar die op bezig is, en je valt van de ene verbazing in de andere. Op de ene site zegt ie dat hij vroeger trauma arts is geweest en door een ongeval dit niet meer kan doen,  en op de andere site zegt hij dat hij alleen maar paracetamol geeft en geen andere medicijnen omdat hij geen arts is. Nou ik snap 't niet meer  ^-^
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Kanarie

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 10 juli 2007, 22:12:44
Kijk maar ens op deze sites:
http://paramedic.web-log.nl/paramedic/2006/07/meldkamer_en_eh.html

http://www.ehbo-post-standdaarbuiten.nl/

http://partyflock.nl/topic/951674:Vragen_aan_de_EHBO.html



Nou dit zijn drie sites waar die op bezig is, en je valt van de ene verbazing in de andere. Op de ene site zegt ie dat hij vroeger trauma arts is geweest en door een ongeval dit niet meer kan doen,  en op de andere site zegt hij dat hij alleen maar paracetamol geeft en geen andere medicijnen omdat hij geen arts is. Nou ik snap 't niet meer  ^-^
Heel scherp O0


"Ik ben in het bezit van de volgende diploma's / certificaten :
EHBO
REANIMATIE
BHV
BHV-PLOEGLEIDER
BLS"

Eh klinkt heel interessant, maar is BLS niet ongeveer hetzelfde als reanimatie en zit dat tegenwoordig ook niet standaard in het EHBO-diploma?


Mind

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Inline Explorer
Reactie #32 Gepost op: 10 juli 2007, 22:23:16
wat een dangerous-mind heeft die gast :-\
It's like the latest news, it's all wrong.  Pictures


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #33 Gepost op: 10 juli 2007, 22:24:45
Deze man is een gevaar en zet door ontzettend populiar te willen doen de halve EHBO wereld voor aap. Helaas. Een echte HV-er hoor je niet met verhalen en zegt niet op een site: "kom maar op met al je vragen". Kortom, zeer negatieve reclame dus...  :|


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #34 Gepost op: 11 juli 2007, 10:53:27
Tsjonge jonge zeg, wat zijn jullie negatief allemaal. :-\ :'( >:(

Juist een goede gedachte. Ook in mijn dorp kan het wel 10 minuten duren voordat er een ambu is.
Ik ben in overleg met hem gegaan en ga de plaatselijke ehbo-vereniging het volgende voorstel doen. Alle ehbo-ers krijgen ...
  • een verlicht gevelbord op het huis
  • een behandelkamer met behandeltafel
  • een aanvullende cursus hechten van kleine wonden
  • een c2000 porto en p2000 pager om alle ambu-meldingen op te volgen
  • een blauwe pit voor op de auto
  • faciliteiten van werkgever om 24-uurs dekking in de gemeente te hebben
  • AED

Op die manier kunnen we een enorme kostenbesparing van de gezondheidszorg bewerkstelligen.
De helft van het aantal ambulances is nodig. Ambu is alleen nog maar voor vervoer naar ziekenhuis en hoeft geen pleeg meer te hebben.
De bezetting van de HAP kan gehalveerd worden.

Tenslotte heb ik Peter van harte uitgenodigd op dit forum. Naast een (oud)brandweerman die de rode kolom van commentaar voorziet, lijkt het me een waardevolle aanvulling om een (oud) trauma arts zijn zegje in de gele/witte kolom te laten doen.
 ;D


Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #35 Gepost op: 11 juli 2007, 11:40:34
Ooh God,

Het ergste is misschien nog wel dat hij zelf alle zijn verhalen gelooft. Deze man laat me denken aan iemand die ik ook ooit in mijn organisatie heb gehad. Levensgevaarlijk met leugens, foute behandelingen en zoverder.

Gelukkig weten wij dit allemaal op waarde te schatten, maar de nietsvermoedende dorpsbewoner is natuurlijk wel aan deze 'dokter' overgeleverd. Hopen maar dat het goed gaat....

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 11 juli 2007, 11:54:52
Hmmm, dom en onhandig, en ik maak me ernstige zorgen over de patient veiligheid.

Het idee van een community first responder is op zich niet een verkeerd idee, maar dit persoon voert het op z'n zacht gezegd verkeerd uit en zeer onhandig uit, en is zeker geen reclame voor andere initieven op dit vlak.
Ik kan de man tot op heden niet betrappen op illegale dingen, wel op zeer domme uitspraken..

De vraag is hoe je dit soort zaken oplost..  Hard de kop in drukken, of om-armen en dan strak in goede banen leiden..

Goed idee om hem hier uit te nodigen...


Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #37 Gepost op: 11 juli 2007, 12:00:46
Hey Peter,

Ik denk dat de laatste optie het meest effectief zou zijn, de kop indrukken gaat heel lastig met mensen die in de marge van de hulpverlening functioneren. Vraag is natuurlijk alleen hoe je dit het beste kunt sturen, iets voor een wetenschappelijk onderzoek? ;)

Verder ben ik met je eens dat dit absoluut geen reclame is voor de mensen die serieus proberen first responding van de grond te krijgen. Ben eerlijk gezegd ook erg verbaasd dat in het gastenboek van deze mijnheer rreacties van de anwb staan??

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


Karim

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 11 juli 2007, 13:00:42
Damn wat een creep zeg!  :o :-X

Zag gelukkig net 'n reactie op die site van paramedics wordwide, en volgens mij is dat precies hoe de meeste er hier over denken :

Beste Peter,

je liegt de hele boel aan elkaar...

Op partyflock zeg je trauma arts geweest te zijn, en dat ben je niet: je bent nooit ingeschreven als arts en een arts maakt geen spelfouten zoals jij doet (miligram en pinset). Je zegt 92 reanimaties succesvol afgerond te hebben van de 98 die je ooit gedaan hebt in de 22 jaar ehbo-er die je bent. Je bent echter pas sinds '98 in het bezit van je ehbo diploma, AEDs bestaan pas enkele jaren en 1 op de 3 reanimaties lukt niet.

Komt bij dat er zoveel reanimaties gewoon niet plaatsvinden bij gewone EHBO-ers. Je hebt waarschijnlijk ook geen first-responder opleiding omdat dat hetgene is waarmee je het meest zou pronken. En aangezien je de hele boel bij elkaar liegt, waarom daarover dan ook niet?

Op je site plaats je hele verhalen over hoe je twee splinters hebt verwijderd of zelfstandig hebt bepaald dat iemand een griepje heeft: bravo. Maar wat wel alles slaat is dat je zegt dat vanwege privacy niet alle beelden en reportages online zet... en in 2007 een mooie foto van een slachtoffer (wielrenner) neerzet die jij behandelt (zonder handschoenen!!!!).

Om het nog mooier te maken, vertel je in een krantenartikel over hoe je geen arts bent (!!!) en een buurvrouw die grauw is, misselijk en pijn op de borst heeft naar de HAP stuurt... inderdaad, je bent geen arts... en ook geen goede EHBO-er, als je iemand met de klinische verschijnselen van een hartinfarct niet met de ambulance naar het ziekenhuis stuurt.
Tot slot (om het verhaal af te kappen, ik kan nog heel erg lang doorgaan) ren je rond in een ambulancepak met EHBO er op... hoe triest kan je worden?

Je bent echt heel erg ver doorgeslagen in je hobby (gewoon een hobby: meer is het niet). Je hebt niet meer kennis dan een gewone EHBO-er (op een hoop gebieden zelfs minder) maar je pronkt op je amateuristische site met je EHBO-post aan huis. Je misleidt mensen op een forum met niet kloppende antwoorden, gewoon om zelf even in de spotlights te staan (met een hele grote foto van jezelf).

Ik wil niet zeggen dat het geen goed idee is om in een klein dorpje een netwerk van ehbo-ers te hebben die bij een hartstilstand snel gewaarschuwd kunnen worden om voor de ambu er is te kunnen starten met BLS&AED, maar er is een erg goede reden dat jij niet gewaarschuwd wordt door de meldkamer: je bent overfanatiek, gevaarlijk in je handelen, volkomen realiteitsgestoord, een leugenaar en aandachtsgeil...



Ben benieuwd hoe ie daarop reageerd waar daar kan ie zich eigenlijk niet onderuit lullen toch...


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #39 Gepost op: 11 juli 2007, 15:00:12
Op z'n site staat verder te lezen dat hij z'n 100-e inzet heeft gehad.  Een bloedneus. Dus... 98 reanimaties, 1 maal ? en 1 bloedneus ;D

Gewoon eng!!

Ik hou het bij gewoon ehbo, af en toe Sigma, en voor de rest heb ik het nummer van de huisartsenpost in m'n mobiel staan...

Grtz

Peter