EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?

Auteur Topic: EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?  (gelezen 143319 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #310 Gepost op: 21 februari 2008, 17:21:34
Ik hoop dat niemand denkt dat het zien van een tracheotomie op tv hem/haar bekwaam maakt deze uit te voeren. Maar ik ben het wel met je eens, karim. Een tracheotomie zou wel eens zo 'populair' kunnen zijn omdat die nog best regelmatig in films en ziekenhuisseries voor komt.

En het feit dat ze soms in de films hiervoor een balpen gebruiken spreekt natuurlijk ook tot de verbeelding ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #311 Gepost op: 21 februari 2008, 17:24:35
Als dit de film is die ik denk dat jij bedoeld... dat vond niet plaats in een ziekenhuis toch? ::)  8)


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #312 Gepost op: 21 februari 2008, 17:49:31
Als dit de film is die ik denk dat jij bedoeld... dat vond niet plaats in een ziekenhuis toch? ::)  8)

Ach, ze laten dat toch zo vaak zien met een pen.... Medicopter 117, spoed, ER, enzovoort... ::)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #313 Gepost op: 21 februari 2008, 18:14:05
Ach, ze laten dat toch zo vaak zien met een pen.... Medicopter 117, spoed, ER, enzovoort... ::)
Bij spoed rammen ze de balpen gewoon emt een slag door de huid en de kraakbeenschijf heen. Maar nu gaan we volgens mij aardig offtopic.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Kanarie

  • Gast
Reactie #314 Gepost op: 21 februari 2008, 21:58:24
Bij het ontlasten van een spanningspneumothorax moet je toch eigenlijk ook weten onder welke hoek en of je boven of onder de rib moet prikken? Anders raak je de zenuwen en bloedvaten. En dan maar hopen dat het inderdaad echt een pneumothorax is, want anders prik je er op dat moment eentje.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #315 Gepost op: 21 februari 2008, 22:10:20
Bij het ontlasten van een spanningspneumothorax moet je toch eigenlijk ook weten onder welke hoek en of je boven of onder de rib moet prikken? Anders raak je de zenuwen en bloedvaten. En dan maar hopen dat het inderdaad echt een pneumothorax is, want anders prik je er op dat moment eentje.

Zulke dingen kun je snel genoeg opzoeken op het internet. Maar zoals Karim al zij, moet je jezelf dus bekwaam vinden en hier goede argumenten voor hebben (en effe een keertje kijken op de tv is hiervoor geen goed argument).


En spoed is idd niet de meest geloofwaardige serie nee... ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #316 Gepost op: 21 februari 2008, 22:15:28
Bij het ontlasten van een spanningspneumothorax moet je toch eigenlijk ook weten onder welke hoek en of je boven of onder de rib moet prikken? Anders raak je de zenuwen en bloedvaten. En dan maar hopen dat het inderdaad echt een pneumothorax is, want anders prik je er op dat moment eentje.

Nope ;) Je prikt een gewone pneu...
Arts  www.alphalog.nl


Kanarie

  • Gast
Reactie #317 Gepost op: 21 februari 2008, 22:35:22
Jaja dat bedoel ik. Maar pneu is toch kort voor pneumothorax (en da zei ik net); geen spanningspneu.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #318 Gepost op: 22 februari 2008, 00:23:39
Samenvattend, je haalt dus altijd de tv.

Als het goed ging kom je als held bij 112 weekend

Als het fout gaat kom je als verdacht bij parket 10

 8)


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #319 Gepost op: 22 februari 2008, 09:23:21
Bij spoed rammen ze de balpen gewoon emt een slag door de huid en de kraakbeenschijf heen. Maar nu gaan we volgens mij aardig offtopic.

Ik loop tegenwoordiug altijd met een ballpen op zak  ;D

Is in ieder geval spannender als een gewone coniotomieset  ;D ;D ;D en ik heb er in mijn dagelijks werk ook nog wat aan!
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....