EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?

Auteur Topic: EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?  (gelezen 143346 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #360 Gepost op: 16 oktober 2009, 20:28:56
Wat goed dat hij een protofoon wilt, dan kan ie lekker met zichzelf over en weer babbelen


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #361 Gepost op: 16 oktober 2009, 20:31:05
27 mc bak zit toch in een vrachtwagen.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #362 Gepost op: 16 oktober 2009, 22:37:40
De laatste tijd zijn de PMR's meer in opkomst met 446MHz-band.

27 mc is bijna niet meer van deze tijd.
Bij mij ligt er nog het een en ander van dit spul op zolder te verstoffen.
En nee, het gaat niet naar Petertje.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #363 Gepost op: 16 oktober 2009, 22:46:34
*breaky breaky, hier Dingessss*  ;D ;D

(p.s: is van voor mijn tijd hoor...)


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #365 Gepost op: 18 oktober 2009, 06:05:28
Echt vreselijk dat dit zo kan bestaan.
In het hier al eerder genoemde artikel in BN-de stem slaat hij trouwens nog even de plank mis.
Hij spreekt daar van het feit dat mensen met een hartinfarct gereanmeerd moeten worden............
Dit is toch echt in de meeste gevallen niet noodzakelijk.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #367 Gepost op: 18 oktober 2009, 19:04:59
eigenlijk zie ik niet wat deze meneer fout doet? welk wetsartikel overtreedt hij eigenlijk?? voorzover ik weet staat er nergens dat je geen ehbo mag verlenen, of staat er nergens hoe, en wie er hulp mag verlenen. Als dat zo is dan kun je bijna alle ehboverenigingen, en rodekruisafdelingen, en commerciele bedrijven afschrijven. want ze leveren allemaal op bijna dezelfde manier BLS ehbo, maar dan alleen op evenementen.
want voorzover ik op internet heb kunnen terugvinden heeft geen van de door Peter behandelde slachtoffers geklaagd over hem dat zijn hulp niet adequaat was.
bovendien de star of life wordt door tal van ehbo verenigingen en commerciele bedrijven gevoerd dus waarom zou de overheid het bij hem een probleem moeten vinden, en bij die betreffende instellingen het door de vingers zien. is dat niet meten met 2 maten.

enige wat ie echt fout doet is dat hij structureel onjuiste informatie verstrekt. bijvoorbeeld mexicaanse griep, of de hartinfarct, of over zijn 24/7 bereikbaarheid. ach van een ehbo-er kun je ook niet verwachten dat hij alles precies weet te vertellen. @X: misschien moet je je eens gaan beperken tot je eigenlijke werkterrein: ehbo en geen preventie doen, dat het werkterrein van GGD/GHOR/Brandweer zijn. Komt op mij niet bepaald professioneel over. maar dat doen niet nader te noemen verenigingen, en instellingen ook niet altijd.

enige wat Peter misschien moet aanpassen aan zijn auto is misschien de star of life, en misschien de op de biza striping lijkende strepen maar goed ik vind het niet heel erg overeen komen en kan het best zo blijven. star of life kan door de witte ehbo kruis op groene achtergrond vervangen worden. ik zie ook nergens ambulance, mmt, huisarts, spoedarts, of iets op zijn auto staan. er staat 'ehbo-post' op zijn auto dus volgensmij valt het wel mee met het wekken van verwarring bij publiek.

Verder voert hij als argument dat in zijn 'werkgebied' de aanrijtijden van ambulance erg lang (10-15 minuten) zijn waardoor hulpverlening soms inefficient is volgens hem. Daarom wilt hij zo snel mogelijk helpen. Hij bedoelt het allemaal goed, maar hij mist soms de realiteit.  
Daarom ik denk dat het goed is als de MKA/ambulancedienst/huisartsen(post)/gemeente en de ehbopost om de tafel moeten en  bespreken wat iedereen dwars zit en een compromis zoeken.

En niet gelijk zeggen dat kan niet, dat mag niet. Misschien is het verstandig af te spreken wanneer hij wel/geen prof.hulp inschakelt. Wat Peter wel en niet doet: werkterrein afbakenen. dan weten alle partijen wat ze aan elkaar hebben. Misschien kunnen ze afspreken op welke manier hulp ingeschakeld wordt: dit kan heel makkelijk bijvoorbeeld 112, of heel moeilijk met c2000 ofzoiets.

Peter kan best aangeven welke tijden hij wel/niet beschikbaar is. zodat hij adequate hulp kan garanderen. en niet zoals hij beweert 24/7 en dan net die ene keer niet. want zoiets bestaat niet als je en brandwacht bent bij een plaatselijke korps, en instructeur ehbo bent bij je ehbovereniging, en ook nog je dagelijkse bezigheden hebt.

voor de duidelijkheid dit is mijn mening, ik hoop dat betrokken partijen ook meelezen hier, en met elkaar afspreken in plaats van modder gooien door de pers te gebruiken. lijkt wel of ze concurenten zijn die elkaar liever kwijt dan rijk zijn.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #368 Gepost op: 18 oktober 2009, 20:42:59
Als eerste juich ik het toe als iemand klaar wil staan voor zijn of haar medemens, laat dat duidelijk zijn. Echter heb ik een aantal bezwaren tegen de manier waarop X hier mee omgaat.

Ik ben er niet op tegen dat hij "in opdracht" van mensen zelf voor hen klaarstaat voor pleisters, verbandjes, etc. Ook vind ik het een goed initiatief om klaar te staan met een AED in een plaats waar de aanrijtijd voor de ambulance te lang is. Jammer is helaas dat wanneer dit de actie is van een éénling geen 24-uursdekking gegarandeerd kan worden en dus deze hulp ook niet structureel in de hulpverleningsketen opgenomen kan worden, op deze manier hebben alleen mensen die X kennen baat bij deze hulp. Aangezien Peter actief sponsoring zoekt en ook krijgt is het voor initiatiefnemers die dit wel willen opzetten minder waarschijnlijk dat zij sponsoring krijgen, immers er is al iemand in het dorp met een AED en sponsoring, echter deze is dus niet 24 uur/dag inzetbaar en alleen voor degene die ervan afweten.

Mijn grootste probleem ligt echter in het ongevraagd "aanbieden" van hulp middels P2000-meldingen e.d. Natuurlijk lijkt de auto voor ons "kenners" niet op een ambulance. Vergis je echter niet in de perceptie van de gemiddelde leek. Deze zal denken dat er professionele hulp aanwezig is (nog versterkt door de kledingkeuze van hem) wat niet het geval is en dus ook verkeerde verwachtingen hebben. Denk daarbij ook aan geheimhouding, aansprakelijkheid, etc.

Tevens blijkt uit meerdere zaken in dit topic dat X in zijn enthousiasme nogal doorslaat. Enkele voorbeelden: het voordoen als "traumachirurg", het claimen van een geslaagde reanimatiepercentage van >90% en advertenties voor zaken waarvan je je kan afvragen wat hij daarmee wil (bv. een airbaghoes, er is een reden waarom de brandweer deze bij zich heeft en ze ook niet in iedere ambulance cq politiewagen ligt, zij zijn getraind hoe te handelen en welke veiligheidsmaatregelen nodig zijn).


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #369 Gepost op: 18 oktober 2009, 21:22:59
Als indicatie van het niveau, hier een (van de vele) reacties op bovenstaand artikel:

Wat mij opvalt aan deze Negative reactie's is dat deze personen mij heel goed denken te kennen ,..... Wel vreemd dat ik ze zelf niet ken ....... Hoe zouden ze toch aan deze informatie komen ???
Willen jullie mij echt leren kennen ? en informatie uit 1e hand krijgen ( want hier ligt vaak het probleem ) kom dan gerust eens langs op de ehbo-post , de koffie is klaar hoor !!!! en voor vragen of suggenties sta ik zeker open ! jullie zijn altijd welkom , maar mail me eerst even wanneer je komt.... dan zorg ik dat ik aanwezig ben.......
Groetjes Peter
EHBO-POST Standdaarbuiten ( X) - 18-10-2009 | 18:49
Arts  www.alphalog.nl