EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?

Auteur Topic: EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?  (gelezen 143129 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #80 Gepost op: 12 juli 2007, 17:19:59
Weet je waar ik ineens bang voor ben? Dat deze man een (milde) geestelijke handicap heeft... iets wat heel zijn dorp weet en waar heel zijn dorp mee om kan gaan... hem in de waan laten, (foutloze) berichtjes in zn gastenboek achterlaten om hem het gevoel te geven goed bezig te zijn en hem Lotus noemen omdat hij wel eens helpt bij de lessen... Het dorp is er klein genoeg voor: weinig kans dat daar per ongeluk iemand naar binnen strompelt die echt iets ergs heeft.



T zou een hoop verklaren.

Gezien alles denk ik dat dit een hele goede verklaring zou zijn. Maar om direct een melding naar de inspectie te doen?? Dat vindt ik een beetje te ver gaan. Ga eerst eens met hemzelf in gesprek. En als dit onbevredigend is eens met zijn opleider (zoals www.firstresponder.nl) waar hij schijnbaar zijn opleiding gedaan zou hebben. Een melding naar de inspectie kan altijd nog.


Kanarie

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 12 juli 2007, 17:21:04
Als hij wel de EHBO redelijk doet, kunnen ze hem zijn diploma toch moeilijk weigeren.... hij doet alleen teveel.......


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #82 Gepost op: 12 juli 2007, 17:58:31
Deze man geeft zich op meerdere plekken uit als arts, dat vind ik niet goed voor de patient veiligheid en onder die mom, zijn kennis en kunde verkoopt, vind ik dat errug slecht..

Als hij zich uitgeeft voor eerste hulpverlener, en hij wil een eerste hulp dienst opzetten, voor zijn omgeving.. is dat op zich geen slecht idee dat kiest hij een zeer slecht vorm en dan doet hij de patientveiligheid geweld aan, door te zeggen dat hij eerste gebeld moet worden en daarna pas 112..

Tja, deze meneer heeft duidelijk dan niet goed nagedacht over patientveiligheid en de consequenties van zijn uitspraken.  Een community first responders zou wat mij betreft samen met een huisartsenpost en ambulancedienst opgezet kunnen worden, en als je dat slim aanpakt, houd je kan je een dergelijk ongeleid projectiel deze in goede banen leiden..
Echter ik twijfel ernstig aan de intelligentie van deze meneer en zijn vermogen om inzicht te krijgen wat de rol is van een cfr..


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #83 Gepost op: 12 juli 2007, 18:20:42
Citaat
 Is het geen idee om eens contact op te nemen met zijn kaderinstructeur? Die is uiteindelijk mede verantwoordelijk voor de geldigheid van meneer zijn diploma...

::) ::) sinds wanneer mag een instructeur zich bemoeien met het handelen van een ehbo-er buiten de lessen, en examens om ?? voor zover ik weet en vind, dat een instructeur alleen les geeft, en eventueel meewerkt, of aanwezig is tijdens een examen. maar indien iemand voldoet aan de examen eisen dan krijgt diegene een diploma, en zolang dat diploma geldig is, is die persoon bevoegd de handelingen te doen, beslissingen te nemen waarvoor het diploma hem bevoegd maakt. vind ik niet dat een instructeur zich daar mee kan en mag bemoeien, omdat dit niet het werkterrein van de instructeur is. dit is het werkterrein van inspectiediensten, en eventueel als hij voor een (vrijwilligers)organisatie werkt voor zijn werkgever...

klinkt wel heel erg bot maar ik heb nooit ergens gelezen dat een instructeur de bevoegdheid heeft zich te bemoeien met het werk van gediplomeerde mensen. het wordt wel een ander verhaal tijdens een les, of een examen.

buiten dat om vraag ik mij eigenlijk af of een instructeur hiertoe bevoegd is, en zoja kan ik dit ergens terugvinden??



ps. al zou het wel kunnen vind ik dat je onder de gordel trapt maar goed...


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #84 Gepost op: 12 juli 2007, 19:27:21
Een goed gesprek is nooit weg. Ik zou mijn cursisten wel aanspreken op dergelijk gedrag. Ben toch een beetje verantwoordelijk voorhetgeen hij is aangeleerd ;)
En nee, meneer hoeft zich er niets van aan te trekken, maar altijd beter dan de inspectie die er niets aankan doen, zelfs als ze zouden willen.Misschien willen zijn slachtoffers die niet goed zijn behandeld aangifte doen...
Nee, ik zou als instructeur gewoon even praten, helpt dan goed en anders... >:D
Zou ik nadenken over het verlengen van het diploma, mar dat is dan zeer PERSOONLIJK (en mijn eigen mening) ^-^

En ook mijn verantwoordelijkheid hoor, als hij dan een diploma wil gaat hij maar een andere gek!
It's me!


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #85 Gepost op: 12 juli 2007, 20:49:29
Ja,

iemand kan wel slagen voor z'n examen, maar in het vervolg kan de instructeur natuurlijk wel bepalen of iemand nog de
 " attitude" heeft om EH te verlenen. Volgens mij ( maar dat moet ik nog even nakijken / navragen) kan ik als instructeur wel degelijk iemand z'n diploma "ontnemen" als ik daar aanleiding toe bemerk...

ik ga dit uitzoeken en kom er wel op terug.

Groet,

Peter


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #86 Gepost op: 12 juli 2007, 21:08:34
hmm oke, hb je het dan over alleen het OK of ook andere organisaties??


helm

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 12 juli 2007, 21:09:36
Ja,

iemand kan wel slagen voor z'n examen, maar in het vervolg kan de instructeur natuurlijk wel bepalen of iemand nog de
 " attitude" heeft om EH te verlenen. Volgens mij ( maar dat moet ik nog even nakijken / navragen) kan ik als instructeur wel degelijk iemand z'n diploma "ontnemen" als ik daar aanleiding toe bemerk...

ik ga dit uitzoeken en kom er wel op terug.

Groet,

Peter

Of je gooit een aantal zaken door elkaar of je hebt het niet over officiële vakbekwaamheidscertificering (ISO/IEC 17024:2003), want in dat geval heb je als instructeur geen bevoegdheid een certificaat te "ontnemen". Je kan wel een officiële klacht indienen bij de certificatie instelling.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #88 Gepost op: 12 juli 2007, 21:22:15
:o :o :o kan het nou wel of kan het nou niet??

wat mij logisch lijkt is dat een diploma alleen na een toets geldig of ongeldig kan worden, en de instructeur zou dan geen bevoegdheid moet/mogen hebben om een diploma ongeldig te verklaren. dit is het werkterrein van een inspecteur of een examinator. een instructeur kan volgens mij alleen een gesprek voeren, en aangeven wat je verkeerd doet.

@Peter H: ik zou toch graag willen weten volgens welke richtlijn/normering/wet jij die bevoegdheid hebt??


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #89 Gepost op: 13 juli 2007, 01:11:56
Volgens mij kan een instructeur een cursist alleen aanspreken op datgene waarvoor hij instructiegegeven heeft. Slechts voor dat gedeelte ben je verantwoordelijk. Uiteraard praat je met een cursist als hij zijn boekje te buiten gaat en wijs deze op de consequenties c.q. raad hem de handelingen ten sterkste af.
Een instructeur heeft een verantwoordelijkheid ten opzichte van potentiële slachtoffers. Als de instructeur het idee heeft dat de cursist zich niet aan de regels kan houden en daarmee de gezondheid van de patient kan schaden en hierin niet is te corrigeren, kan deze wel degelijk het diploma niet verlengen. Ondanks dat zo iemand de technische handelingen goed zal uitvoeren. Attitude en inzicht zijn ook een wezenlijk onderdeel van het gehele hulpverlenings proces.

Voor wat het gastenboek van de website van dhr X betreft: als je een mail stuurt naar de trauma-arts die reageert komt de mail retour.( Technical details of permanent failure:
PERM_FAILURE: SMTP Error (state 13): 550 This address does not receive mail. Invalid delivery.)
Misschien heeft Delta wel gelijk: zelf zijn gastenboek volpennen. Ik kan deze arts ook niet in het BIG register terugvinden.
VSAZ ambulancezorg