Dan weet je dus ook dat een EHBO'er deze (een stuwband, mk) niet nodig heeft
Vraag betrokkene waarom hij een stuwband bij zich heeft, mogelijk heeft hij een goede reden.
Sommige dingen mag je gewoon niet als EHBO'er omdat dit gewoon niet mag buiten absolute noodzaak volgens de wet BIG (intuberen, injecteren, etc.) of omdat de EHBO'er hier geen aanvullende opleiding voor heeft gehad. (bv. iemand met een o2-provider certificaat mag als EHBO'er zuurstof toedienen, iemand met aanvullende training voor het immobiliseren van een slachtoffer mag een wervelplank/nekkraag gebruiken.) Een 'normale' EHBO'er (zonder aanvullende training) mag volgens mij niet zomaar een spalk aanleggen (en dan zeker geen opblaasspalk),
Allereerst: de BIG-wet is NIET toepasselijk op eerstehulpverleners, alleen op mensen die zich Beroepshlave bezighouden met Individuele Gezondheidszorg (professionals die mensen verplegen en behandelen, zeg maar). Dus kom NOOIT met de BIG-wet aanzetten als je het over eerstehulpverlening door niet-professionelen ('leken') hebt.
Iedereen mag zuurstof toedienen, spalken en 'planken': er is géén wettelijke beperking. Dat is een fabeltje. Pas als er
daardoor (causaal verband) iets mis gaat is de eerstehulpverlener óf de organisatie waarvoor hij (vrijwillig) werkt, aansprakelijk in een civiele rechtszaak.
Opblaasspalken zijn in bepaalde gevallen zeer goed te gebruiken. Als je weet hoe en wanneer is er niets mis mee.
en omdat ik niet kan zien dat deze meneer aanvullende training heeft gehad, lijkt het mij erg onverstandig als je een spalk bij je hebt in je EHBO-tas.
Dat jij niet kunt zien of hij een opblaasspalkopleiding heeft gehad (ik zou niet weten waar je die moet volgen) betekent nog niet dat hij er niet mee kan omgaan. Vraag het hem eens'.
En ik weet vrijwel zeker dat de EHBO'ers die de spullen hebben die jij net noemde, hier aanvullende training/certificering voor hebben gehad en dat deze mensen weten waar ze mee bezig zijn...
Je spreekt jezelf nu wel erg tegen. Eerst zeg je dat betrokkene NIET bekwaam is en de spullen dus ONTERECHT bij zich heeft, om één alinea later te zeggen dat iedereen die het bij zich heeft wel bekwaam zal zijn.
Om kort te gaan: iedreen mag alles bij zich hebben en gebruiken zolang het het slachtoffer ten goede komt. Dat een goede (gecertificeerde) training daarbij van essentiëel belang is, lijkt mij evident.