EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?

Auteur Topic: EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?  (gelezen 143408 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #320 Gepost op: 26 februari 2008, 03:34:41
Wat schrijven een hoop leken de tracheotomie toch hoog aan? ??? Waarom is deze zelden uitgevoerde, moeilijke, belastende handeling zo 'populair'?

Om twee andere voorbehouden handelingen te noemen die véél vaker voorkomen en véél vaker levens redden: intraveneuze vloeistoftoediening en medicatietoediening.
Beschouw je jezelf dan ook als leek?

Verder sprak ik over handelingen die bij achterwege blijven van de handeling binnen een zeer kort tijdsbestek (30-60sec) tot de dood kunnen leiden. Bij dat soort handelingen zou ik me voorstellen dat iemand het toch doet ondanks het feit dat het een voorbehouden handeling is.  Toedienen van vocht is in veel gevallen uitermate belangrijk, maar het zal maar zelden voorkomen dat een patient doodgaat wanneer hij/zij niet binnen 60sec vocht krijgt. En daarbij, wie loopt er met NaCl in z'n binnenzak?
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #321 Gepost op: 26 februari 2008, 08:20:52
Ik schrijf de tracheotomie niet erg hoog aan. Goed kunnen beademen met een ballon vind ik een veel belangrijkere vaardigheid voor professionals. Iemand die een object in zn keel heeft zitten gaat ook niet binnen 30-60 seconden dood. Sterker nog: iemand met een VF gaat ook niet in 30-60 seconden dood (3-5 minuten komt meer in de buurt). Noem eens een aandoening die binnen 30-60 seconden tot de dood leidt?
Arts  www.alphalog.nl


kamphuis

  • Gast
Reactie #322 Gepost op: 26 februari 2008, 17:05:51
Noem eens een aandoening die binnen 30-60 seconden tot de dood leidt?

Acute loodvergiftiging: een kogel door je hoofd.   ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #323 Gepost op: 26 februari 2008, 18:34:14
Hup Ajax roepen in een vak met Feijenoorders kan leiden tot hetzelfde resultaat, maar waar willen we met deze discussie heen   :-\


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #324 Gepost op: 26 februari 2008, 20:07:24
Acute loodvergiftiging: een kogel door je hoofd.   ;D

Afhankelijk van de schade die het aanricht, kan de dood 5 minuten duren (de tijd die het lichaam nodig heeft om biologisch te sterven) tot 6 maanden (als je de pech hebt het tot de neuro-IC te halen...)

Hup Ajax roepen in een vak met Feijenoorders kan leiden tot hetzelfde resultaat, maar waar willen we met deze discussie heen   :-\

Om duidelijk de maken dat 'de dood' geen secondenwerk is, waarbij een pen door het strottenhoofd rammen de enige manier is om een leven te redden. De discussie is verder wel vaker gevoerd ;)
Arts  www.alphalog.nl


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #325 Gepost op: 26 februari 2008, 22:30:32
Ten eerste: We gaan volgens mij gigantisch off-topic :-X

Ten tweede: Anafylactische shock, luchtweg zwelt dicht en mond-op-mond beademen helpt dus niet. Dan is iemand toch binnen afzienbare tijd gestikt, en professionele hulpverlening (ambu) komt dan waarschijnlijk te laat... (jaja, maar epi-pen nu even buiten beschouwing gelaten)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Anouk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #326 Gepost op: 8 maart 2008, 23:14:40
Ten eerste: We gaan volgens mij gigantisch off-topic :-X

Ten tweede: Anafylactische shock, luchtweg zwelt dicht en mond-op-mond beademen helpt dus niet. Dan is iemand toch binnen afzienbare tijd gestikt, en professionele hulpverlening (ambu) komt dan waarschijnlijk te laat... (jaja, maar epi-pen nu even buiten beschouwing gelaten)
Bij dat soort situatie is een coniotomie en/of andere noodhandelingen een laatste redmiddel.
Er zijn daarom nood breekt wet-regels en dat betekent dat iedereen bevoegd is bij echte noodsituaties voorbehouden handelingen uit te voeren. Dit heeft Oranje Kruis mij uitgelegd.

Is dat zoiets wel eens in Nederland gebeurd? Bij Oranje Kruis is dat niet bekend.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #327 Gepost op: 9 maart 2008, 18:04:17
Nee! Zelfs bij de ambulancezorg en MMT wordt dit één tot tweemaal per jaar uitgevoerd. Dit is meestal bij ernstig larynx letsel waardoor een intubatie niet mogelijk is.

Vwb anafylactische shock. Effectieve reanimatie technieken werken veel beter in afwachting van de ambulance dan als leek proberen een balpen langs het cricoid te drukken. Ten eerste omdat een onkundige coniotomie veel schade aan de luchtwegen kan toebrengen ten tweede kost het teveel tijd die je beter kan besteden aan het ondersteunen van de circulatie.
Als was gebleken dat een coniotomie effectief was onder de handen van leken, hadden ze je het wel geleerd tijdens EHBO.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #328 Gepost op: 9 maart 2008, 20:19:08
Bij dat soort situatie is een coniotomie en/of andere noodhandelingen een laatste redmiddel.
Er zijn daarom nood breekt wet-regels en dat betekent dat iedereen bevoegd is bij echte noodsituaties voorbehouden handelingen uit te voeren. Dit heeft Oranje Kruis mij uitgelegd.

Is dat zoiets wel eens in Nederland gebeurd? Bij Oranje Kruis is dat niet bekend.
Je vergeet er bij te vertellen dat je wel bekwaam moet zijn om de handeling uit te voeren, maar dat geldt ook voor de trauma-arts. Als deze arts een avondje stevig is gaan stappen, dan is de kans heel groot dat hij niet bekwaam is om de handeling te kunnen uitvoeren en dan mag hij het net zo min doen.
Ik heb een aantal jaren geleden een verpleegkundige gesproken die deze handeling heeft uitgevoerd en daarmee het so het leven heeft gered. Helaas was het een lelijk litteken geworden en heeft het so hem daarvoor aangeklaagd. Ik meen dat de "straf" 3 weken voorwaardelijk was.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #329 Gepost op: 9 maart 2008, 20:25:32
Je vergeet er bij te vertellen dat je wel bekwaam moet zijn om de handeling uit te voeren, maar dat geldt ook voor de trauma-arts. Als deze arts een avondje stevig is gaan stappen, dan is de kans heel groot dat hij niet bekwaam is om de handeling te kunnen uitvoeren en dan mag hij het net zo min doen.
Ik heb een aantal jaren geleden een verpleegkundige gesproken die deze handeling heeft uitgevoerd en daarmee het so het leven heeft gered. Helaas was het een lelijk litteken geworden en heeft het so hem daarvoor aangeklaagd. Ik meen dat de "straf" 3 weken voorwaardelijk was.
En weer maar ontopic.. Voor interessante spin-offs kan altijd een nieuw topic geopend worden!  ;)

Palmpie
mod


In plaats van een coniotomie een bril aanschaffen?  ::) ::) ;)