Reddingsbrigade en Pers.....

Auteur Topic: Reddingsbrigade en Pers.....  (gelezen 25419 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peterzelf

  • Gast
Gepost op: 10 juli 2007, 19:41:10
Afgelopen zondag was ik getuige van een ongeval op de zuidpier in Ijmuiden.. Zoals elke voorbijganger komt de ramptoerist in je boven en je wilt toch gaan kijken.
Er bleek iemand van de pier te zijn gevallen, dat wist ik op dat moment nog niet. Ik zag de traumaheli, 2 ambulances, politie en brandweer en reddingsbrigade de pier op rijden. En ben dus ook die kant op gelopen.

Bij het tussenhek stonden een hoop omstanders en die werden door een "meisje" van de reddingsbrigade tegen gehouden.

Het meisje gaf al niet zo'n erg goede indruk, want haar oranje vestje was van het type oversized en dat geeft het idee van een peuter met moeders jurk aan...

Ik heb het eens staan aanschouwen en vond het erg interessant maar het brigademeisje hield iedereen tegen...

Op een gegeven moment komen er twee heren van de pers aan, een fotograaf en een cameraman. Beide wilden zij door het hek, maar het meisje wilde dat niet. Ze nam haar walkie talkie voor de mond en vroeg of de heren door mochten en volgens de stem aan de andere kant mocht dat niet, de omstanders konden keurig alles meeluisteren omdat de dame schijnbaar ook doof was en de walkie talkie daardoor erg hard stond.
De man aan de andere kant was erg concreet de politie zegt nee dus de heren mogen er niet op... Erg mag geen pers op de pier. Beide heren konden zich er niet in vinden, ze hadden een perskaart en die hadden ze niet voor niets.. De agent die aan het begin van de pier stond had ze wel toegelaten en nu werden ze door een baywatchgirl tegengehouden.
De mannen toonden duidelijk het er niet mee eens te zijn. Vanwege het feit dat de politie ze er door laten en even later worden ze door een "zeester" tegengehouden. Dat vond ik ook wel erg vreemd. Geen eenduidig beleid dus.

Even later kwam de opmerking van de heren pers dat op de pier wel erg veel mensen stonden die er helemaal niets te zoeken hadden. Ik zag zelf ook kinderen, mannen met hengels en vrouwen in zomerjurkjes maar die werden zelfs niet eens door de daar aanwezige agenten weggestuurd.
De cameraman wilde achter het hek staan om zo toch nog beelden te kunnen maken om niet door de spijlen van een hek te hoeven filmen, zelfs hier werkte die kleine niet aan mee,..... De cameraman ging er toch staan en de dame probeerde hem daar weg te krijgen en nam een erg starre houding aan. Op dat moment had ik zo iets, die meid kan niet tegen de stress, want haar stem trilde en haar opmerkingen waren totaal ongefundeerd. Als deze dame een redding of reanimatie moet uitvoeren dan vrees ik ook of ze het red. Totaal niet stressbestendig was mijn indruk...

De fotograaf vertelde de dame dat hij ook zijn werk deed en dus graag de naam van haar wilde hebben omdat hij er nog niet klaar mee was, de dame weigerde dit. Zelfs op de vraag via de walkie talkie naar een naam van de dienstdoende verantwoordelijke kwam geen antwoord. Erg starre houding die baywatchers... Nu heb ik later begrepen dat een agent zichzelf dus wel kenbaar dient te maken doormiddel van een naam of een dienstnummer. Schijnbaar zijn de strandwachten dus in deze heilig verklaard.

De cameraman is op een gegeven moment gewoon doorgelopen, en is naar de plaats gegaan waar het was gebeurt. De dame riep naar de cameraman maar die negeerde haar totaal, ze draaide haar hoofd om alsof er niets was gebeurt trillend en wel....
De fotograaf vroeg nog of hij nu ook mocht........ Het dametje was volledig dichtgeklapt en draaide verwaand haar hoofd om... De fotograaf bleef aandringen omdat hij geen antwoord kreeg... Erg onbeschoft van de dame...

Ik moet eerlijk zeggen dat op deze manier de pers geen kans kreeg om hun werk te doen. Er wel een erg vreemd beleid was, diverse mensen op de pier die er niets te zoeken hadden, en wat zie ik tot mijn stomme verbazing... Dat er een fotograaf is geweest die zelfs nota bene foto's heeft gemaakt van de blokken naast de pier... En wat mij nog meer bevreemd is dat de reddingsbrigade die de pers weigerd foto's van deze fotograaf op hun site heeft staan... Vriendjespolitiek ????

Ik heb dit als omstander toch als erg vreemd ervaren.. En vind dat de reddingsbrigade wel erg slecht uit de verf komt. Pers weigeren maar wel foto's van een "bevriend" fotograaf op hun site plaatsen.......
De cameraman en fotograaf hebben keurig gehandeld ik weet niet wat ik had gedaan als ik op die manier mijn brood moet verdienen.. Ik wil graag de beelden in de krant of op tv zien en daarbij is de pers onontbeerlijk... Dus ik begrijp niet het beleid wat in ijmuiden gehanteerd word......

De dame met het oversized Vestje mag nog wel wat extra trainingen krijgen, want stressbestendig, zelfverzekerd is ze zeker niet. En autoriteit straalt ze al helemaal niet uit...

  
Peter




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2007, 20:35:04
Dat krijg je als je je met dingen gaat bemoeien die niet je pakkie aan zijn. Maar dat is niet alleen bij RB 's, maar ook bij de brandweer. Ook die gaat wel eens wegsturen en mogen dat ook niet echt. Die taak is voor de politie, die hebben daar cursus voor gehad...

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2007, 20:44:08
Peterzelf,

misschien is het verstandig om jezelf kenbaar te maken. Een dergelijke alias kan iedereen aanmeten. Weet je wat de achtergronden zijn van de inzet van dergelijke leden? Misschien is het juist in een opleidingstraject, om dit lid niet ter plaatse te laten gaan, maar dergelijke klussen te klaren.

RR (iedereen moet het leren)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2007, 21:02:29
Zo te merken ben je toch wel heel erg inhoudelijk bekend met de situatie. Ook dat er foto's op hun site stonden steekt je toch wel heel erg?
Was jij niet heel toevallig  de fotograaf die werd tegengehouden?

Wat mij betreft hebben die cameraman en fotograaf helemaal niet correct gehandeld maar hebben ze misbruik gemaakt van de zwakte van die meid. Jammer dat ze er alleen stond en geen bijstand kreeg van de politie.

Ik vind trouwens dat je betreffende medewerker erg omlaag haald. Zij is er tenslotte ook voor jouw veiligheid.
Uitspraken als  "meisje" ''brigademeisje''  ''baywatchers'' etc vind ik erg ongepast.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2007, 21:03:22
Dat krijg je als je je met dingen gaat bemoeien die niet je pakkie aan zijn. Maar dat is niet alleen bij RB 's, maar ook bij de brandweer. Ook die gaat wel eens wegsturen en mogen dat ook niet echt. Die taak is voor de politie, die hebben daar cursus voor gehad...

Henk

Tja dan moeten ze die taak wel fatsoenlijk uit voeren.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2007, 22:08:54
Tja dan moeten ze die taak wel fatsoenlijk uit voeren.

90-8,

reddingsbrigades springen in alle gaten welke door de overige hulpdiensten niet worden of niet kunnen worden uitgevoerd. Zo ook de afzetting van een pier. De politie verschuilt zich achter incompetentie, de ambulance achter materiaal tekorten, de brandweer achter inzet frequentie en zo blijven er vele gaten over die door reddingsbrigades opgevuld worden. Niet goed, maar de leden van reddingsbrigades hebben er wel oog voor.

Een mooi voorbeeld is het EK jetski afgelopen weekend in Zandvoort. Aanvankelijk zou de ZRB uitsluitend de overige badgasten uit het wedstrijd veld houden en de organisatie alle wedstrijd gerelateerd taken, zoals slachtoffervervoer, piloot redding en materiaal berging. Met de wind en golven van vrijdag en zaterdag werd al snel duidelijk dat dat taken pakket aanzienlijk zou worden uitgebreid voor de ZRB.
Het resultaat was dat zondag nog maar 1 rescue jetski door de organisatie bemand werd en al het andere materiaal, 2 maal SR-8, 3 voertuigen, 4 rescue jetski's door de reddingsbrigade. Is dat fout? Nee, maar vereist wel flexibiliteit en kennis.


En ja, misschien was zij niet de juiste persoon op de juiste plek. Maar waarom mocht men niet verder? Misschien had forumganger "Peterzelf" eerst eens info moeten inwinnen bij de IJRB, alvorens hier zijn beklag te doen. Maar "Peterzelf" zal wel zo'n ramptoerist zijn, die elke dag in zijn blikke voertuig in de file staat en dan vloekt op de ramptoeristen voor hem, omdat hij niet door kan rijden op de snelweg. Terwijl hijzelf de grootste veroorzaker is van het oponthoud, omdat hij bij elk ongeval stapvoets rijd om alles goed te kunnen bekijken en daarbij hulpverleners in gevaar brengt.

RR (lekker puh . . . . ik sta bijna altijd vooraan)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2007, 22:21:01
Pers te woord staan en op afstand houden tijdens een incident is inderdaad niet een primaire taak van een reddingsbrigade. Als hier ruimte voor is tijdens een incident kan het zeker geen kwaad om hier ondersteuning aan te geven. Primair een politie taak om een veilig werkgebied tecreeren voor de hulpverleners zonder mensen die niet aanwezig te horen zijn. Zelf zou ik de omstanders en de pers op een veilige afstand houden en een beperkt werkgebied vrijhouden als de veiligheid niet in het geding is. De pers zou ik pas te woord staan waarneer hiervoor de leidinggevende van de RB maar liever van politie, ambulance of brandweer voor reserveren. Zeker niet tijdens de hectiek gaan reageren maar deze mensen een korte reacte dan geven dat je later bij ze terug komt. Zeker geen vriendjes politiek in wie wel en wie niet toelaten.

9910001
9910001


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2007, 22:45:05
Er verscheen toch een grijns toen ik het verhaal van Peterzelf las..  ::)

Wat een onzin zeg! Allereerst, maak je zelf eens kenbaar (zoals al gezegd).

Het is heel simpel, wil de dienstdoende PC/ASC reddinsbrigade niet dat er pers bij komt, dan moet je dat toch gewoon respecteren. Helemaal onzin om af te reageren op dat meisje, misschien wel helemaal niet zo veel ervaring en daarom aan het begin van de pier gezet en ook maar orders opvolgt.
Verder; stressbestendig zijn en autoriteit uitstralen? Komop, 'wij' zijn reddingsbrigade. 'We' (althans, de meesten) zijn geen full-time professionele hulpverleners en reageren dan ook niet zo op zaken zoals pers.
Het feit dat deze twee mensen van de pers 'er niet door kwamen' is misschien wel omdat zij niet in bezit waren van een perskaart (zijn ze dat wel, dan hebben zij ontgetwijfeld geklaagd bij de NVJ/NVF en zal de leidinggevende er nog van horen). En waarom hebben ze geen agent aangesproken? Een ontzettend opgeblazen verhaal dus lijkt mij.  :|

Groet,
J.
343, never forget.


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2007, 22:48:05
Beide heren konden zich er niet in vinden, ze hadden een perskaart en die hadden ze niet voor niets.

Hahaha, wat een grap zeg. Sommige mensen denken echt dat ze alles zijn met een perskaart.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2007, 23:30:19
Ik snap niet wat die medewerkster van de reddingsbrigade daar deed. Rolf gaf al aan dat de RB de gaten opvult. Ik vind dit totaal ongepast voor een RB. Handhaving van orde is een taak van de politie, toezichthouders, beveiligers (blauwe kolom).

Sinds begin dit jaar ben ik beveiliger. Bij mijn eerste klus werd mij de huid volgescholden en toen stond ik ook te trillen (gelijk m'n vuurdoop gehad 8)) Sowieso is het 'nee' moeten verkopen lastig om te doen vind ik. Je wilt in principe iedereen te vriend houden, maar dat kan nou eenmaal niet altijd. Daar wordt ik voor betaald. Maar voor de betreffende RB'er is dit niet haar baan en behoort het ook niet tot haar werkzaamheden als je het mij vraagt. Ik kan me heel goed voorstellen hoe zij zich gevoeld moet hebben. Je staat vooral complet machteloos als je in je eentje bent en iemand loopt door (heb ik zelf helaas ook regelmartig ervaren, zeer frusterend). Zeker omdat het 'en public' is, je staat compleet voor schut (zo ervaar je dan i.i.g wel).

Dus Peter, probeer je eens in die ander te verplaatsen, los van wat je mening is over het feit dat de fotgrafen niet door mochten.

Mijn conclusie is dat de politie hier tekort is geschoten. Zij hadden op die pier moeten staan. In ieder geval had daar zeker niet alleen een 'jongedame' van reddingsbrigade moeten staan.

Ik vind het trouwens jammer dat de IJRB zich niet kleedt volgens de RN kledinglijn. Daarmee is het voorkomen van de reddingsbrigade als een stuk beter. Want een 'oversized' hesje met daaronder 'burgerkleding' is een voorkomen van nul komma nul. Ik heb echt te doen met de dame van de RB. Ik hoop dat ze wel even stoom is gaan afblazen en erover gepraat heeft (zeker met de leidngsgevenden, is belangrijk voor de evaluatie). Maar dat terzijde ;)

Hahaha, wat een grap zeg. Sommige mensen denken echt dat ze alles zijn met een perskaart.

Lekker opbouwende reactie. Wat voegt dit toe ???
Maar ook dat terzijde ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s