Afgelopen zondag was ik getuige van een ongeval op de zuidpier in Ijmuiden.. Zoals elke voorbijganger komt de ramptoerist in je boven en je wilt toch gaan kijken.
Er bleek iemand van de pier te zijn gevallen, dat wist ik op dat moment nog niet. Ik zag de traumaheli, 2 ambulances, politie en brandweer en reddingsbrigade de pier op rijden. En ben dus ook die kant op gelopen.
Bij het tussenhek stonden een hoop omstanders en die werden door een "meisje" van de reddingsbrigade tegen gehouden.
Het meisje gaf al niet zo'n erg goede indruk, want haar oranje vestje was van het type oversized en dat geeft het idee van een peuter met moeders jurk aan...
Ik heb het eens staan aanschouwen en vond het erg interessant maar het brigademeisje hield iedereen tegen...
Op een gegeven moment komen er twee heren van de pers aan, een fotograaf en een cameraman. Beide wilden zij door het hek, maar het meisje wilde dat niet. Ze nam haar walkie talkie voor de mond en vroeg of de heren door mochten en volgens de stem aan de andere kant mocht dat niet, de omstanders konden keurig alles meeluisteren omdat de dame schijnbaar ook doof was en de walkie talkie daardoor erg hard stond.
De man aan de andere kant was erg concreet de politie zegt nee dus de heren mogen er niet op... Erg mag geen pers op de pier. Beide heren konden zich er niet in vinden, ze hadden een perskaart en die hadden ze niet voor niets.. De agent die aan het begin van de pier stond had ze wel toegelaten en nu werden ze door een baywatchgirl tegengehouden.
De mannen toonden duidelijk het er niet mee eens te zijn. Vanwege het feit dat de politie ze er door laten en even later worden ze door een "zeester" tegengehouden. Dat vond ik ook wel erg vreemd. Geen eenduidig beleid dus.
Even later kwam de opmerking van de heren pers dat op de pier wel erg veel mensen stonden die er helemaal niets te zoeken hadden. Ik zag zelf ook kinderen, mannen met hengels en vrouwen in zomerjurkjes maar die werden zelfs niet eens door de daar aanwezige agenten weggestuurd.
De cameraman wilde achter het hek staan om zo toch nog beelden te kunnen maken om niet door de spijlen van een hek te hoeven filmen, zelfs hier werkte die kleine niet aan mee,..... De cameraman ging er toch staan en de dame probeerde hem daar weg te krijgen en nam een erg starre houding aan. Op dat moment had ik zo iets, die meid kan niet tegen de stress, want haar stem trilde en haar opmerkingen waren totaal ongefundeerd. Als deze dame een redding of reanimatie moet uitvoeren dan vrees ik ook of ze het red. Totaal niet stressbestendig was mijn indruk...
De fotograaf vertelde de dame dat hij ook zijn werk deed en dus graag de naam van haar wilde hebben omdat hij er nog niet klaar mee was, de dame weigerde dit. Zelfs op de vraag via de walkie talkie naar een naam van de dienstdoende verantwoordelijke kwam geen antwoord. Erg starre houding die baywatchers... Nu heb ik later begrepen dat een agent zichzelf dus wel kenbaar dient te maken doormiddel van een naam of een dienstnummer. Schijnbaar zijn de strandwachten dus in deze heilig verklaard.
De cameraman is op een gegeven moment gewoon doorgelopen, en is naar de plaats gegaan waar het was gebeurt. De dame riep naar de cameraman maar die negeerde haar totaal, ze draaide haar hoofd om alsof er niets was gebeurt trillend en wel....
De fotograaf vroeg nog of hij nu ook mocht........ Het dametje was volledig dichtgeklapt en draaide verwaand haar hoofd om... De fotograaf bleef aandringen omdat hij geen antwoord kreeg... Erg onbeschoft van de dame...
Ik moet eerlijk zeggen dat op deze manier de pers geen kans kreeg om hun werk te doen. Er wel een erg vreemd beleid was, diverse mensen op de pier die er niets te zoeken hadden, en wat zie ik tot mijn stomme verbazing... Dat er een fotograaf is geweest die zelfs nota bene foto's heeft gemaakt van de blokken naast de pier... En wat mij nog meer bevreemd is dat de reddingsbrigade die de pers weigerd foto's van deze fotograaf op hun site heeft staan... Vriendjespolitiek
?
Ik heb dit als omstander toch als erg vreemd ervaren.. En vind dat de reddingsbrigade wel erg slecht uit de verf komt. Pers weigeren maar wel foto's van een "bevriend" fotograaf op hun site plaatsen.......
De cameraman en fotograaf hebben keurig gehandeld ik weet niet wat ik had gedaan als ik op die manier mijn brood moet verdienen.. Ik wil graag de beelden in de krant of op tv zien en daarbij is de pers onontbeerlijk... Dus ik begrijp niet het beleid wat in ijmuiden gehanteerd word......
De dame met het oversized Vestje mag nog wel wat extra trainingen krijgen, want stressbestendig, zelfverzekerd is ze zeker niet. En autoriteit straalt ze al helemaal niet uit...
Peter