Reddingsbrigade en Pers.....

Auteur Topic: Reddingsbrigade en Pers.....  (gelezen 25423 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2007, 12:27:27
Dit topic heeft duidelijk een verkeerde naam..

Een betere naam voor het topic zou zijn : Reddingsbrigade en verzorgen van afzettingen.

En dan kan het hebben over de volgende onderwerpen, zodat een discussie in betere banen kan leiden.
  • Is dit een taak van een Reddingsbrigade/c.q Hulpdienst..
  • Op welke wijze moet dit soort taken worden uitgevoerd. Rigide of flexibel, welke hulpmiddelen zijn daarvoor nodig..
  • Hoe zorg je voor communicatie met andere hulpdiensten, zoals de politie, als er iets mis gaat.
  • Mag iemand met een perskaart wel of niet de afzetting passereren.

Is dit een taak van een Reddingsbrigade/c.q Hulpdienst..
Een reddingsbrigade / evenementenhulpverleners kunnen zich heel rigide aan hun vaste taken pakket houden, echter flexibiliteit is vaak erg handig, klant gericht, en werkt vaak preventief om incidenten te voorkomen of incidenten niet te laten verergeren. je bent faccilitair aan een organisatie of aan het incident.. En daar is niet mis mee.

Op welke wijze moet dit soort taken worden uitgevoerd. Rigide of flexibel, welke hulpmiddelen zijn daarvoor nodig..

Het is handig dat zorgt voor de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen en afzettingsmiddelen om dit goed te organiseren.. Heb je dat (nog) niet bij de hand. kan je zorgen voor andere extra hulpverleners die het op andere manier voor kunnen zorg dragen..

Hoe zorg je voor communicatie met andere hulpdiensten, zoals de politie, als er iets mis gaat.
Als je deze facilitaire taak voor de politie uitvoert, is het handig dat met hun kan communiceren.. GSM telefoonnummers uitwisselen ?

Mag iemand met een perskaart wel of niet de afzetting passereren.Dat doe je in overleg met de opdrachtgever van de afzetting, Je kan daar heel rigide mee omgaan. of een beetje flexibel.. Soms is een beetje flexibel, handiger om de afzetting te effectueren om voor sommige een uitzondering te maken..


DE STUURMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #21 Gepost op: 11 juli 2007, 12:31:09
Hi AntiHeld,

Welkom terug op dit forum, fijn om te lezen dat je nog steeds een kritische pen hebt, ik ben het compleet met je verhaal eens! Als RB lid moet je af en toe zeer flexibel zijn en krijg je af en toe taken voor je voeten geschoven die niet tot de ‘Kerntaken’ behoren!

Was toevallig van het weekend ook op Zandvoort en heb daar ook wat Jetski’s voor bij zien komen, er is mij daar ook te horen gekomen dat de eigen Rescue crew van dit evenement onder de indruk was van de ‘Flexibiliteit’ en’ Professionaliteit’ van de al daar aanwezige reddingsbrigade, altijd leuk om te horen dat een RB goed werk verricht!

MVG

DE STUURMAN


Karim

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2007, 12:31:25
Als deze dame een redding of reanimatie moet uitvoeren dan vrees ik ook of ze het red.

Grappig dat je denkt of en hoe iemand kan reanimeren omdat je toevallig gezien dat ze wat moeite had met 't tegenhouden van de pers, waar ze geen ervaring mee heeft en niet voor opgeleidt is. Wat een loze opmerkingen zeg.

Volgens mij ben je gewoon gefrustreerd omdat je zelf ook bent tegengehouden al dan niet met camera en kom je hier nu betreffende dame door 't slijk halen. Ik vindt je manier van schrijven dan ook erg denigrerend en zo wek je hier, zeker als nieuw lid, weinig sympathie op.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2007, 13:06:50
Daar gaan we weer,

weer zo'n zinloze discussie.. En jullie weten dat ik deze altijd erg leuk vind...!!!

En dan of het de taak van de reddingsbrigade is om dit af te zetten, iedereen die zegt dat dit geen taak is snapt niet wat hulpverlening inhoud! Kom op zeg, iedereen in de hulpverlening weet dat je een veilige werkplek om je heen moet maken, en als dit betekent de pier afzetten dan wordt de pier afgezet!

Ik begin me steeds meer af te vragen wat voor soort hulpverleners er op dit forum zitten, ik krijg steeds meer het beeld dat hier hulpverleners zitten dit het leuk vinden om op andere goedwillende hulpverleners af te geven om te laten zien hoe goed hun eigen parate kennis is, of zoals sommige suggereren opvoeding en algemene kennis(Perskaart????--> HENK)~

Een zinloze discussie? Om dat vast staat dat alle denkbare taken gewoon zonder gemaar op het bord van de RB horen? Zonder enige kanttekening, de RB doet het DUS HET IS OK!

Ze doen goed werk dus mogen ze alles waar ze zin in hebben en op de manier zoals het ze uitkomt.

En iedereen die het daar niet mee eens is snapt er dus niets van. Want kritiek = het niet snappen, want als je het snapt had je geen kritiek, dat is toch logisch...
Alleen domme mensen hebben kritiek! Mensen die alles goed vinden, die zijn pas slim!

Natuurlijk vind ik dat het belangrijk is je flexibel op te stellen, maar door op voorhand zonder voorbehoud goed te keuren dat om het even iedereen binnen een RB geschikt is om als dranghek te dienen ga je voorbij aan de moeilijkheden die je kan tegen komen als je daar staat.

Het vereist buiten een opleiding en wettelijke grondslag een bijzondere eigenschap als "takt" en natuurlijk overwicht een afsluiting te verwezenlijken die ook al niet bepaald logisch is door de al reeds aanwezig zijnde mensen achter de "afzetting".

Het zonder meer goedkeuren van een dergelijke door Peter beschreven inzet zou ook kunnen wijzen op het niet kunnen omgaan met kritiek.

Als je daar gaat staan ontneem je immers de politie de noodzaak de volgende keer mensen vrij te maken voor deze politietaak ten koste van de bemensing van de wel-RB taak, het eigenlijke redden.

Ik ben voor flexibiliteit maar tegen misbruik. En snap de dingen over het algemeen redelijk, zonder het overal meteen maar mee eens te zijn!

Henk

PS wat een OBM is weet ik niet en wil ik ook niet weten. Ik werk graag samen met de OVD. maar al eerder verkondigde ik dat ook brandbestrijding geen exclusieve taak is van de RB.

Net als ongedierte bestrijding, condoom verstrekking, snelheidscontrole, berging  en geluidsinstallatieverhuur.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #24 Gepost op: 11 juli 2007, 14:05:52
Het probleem is dat de politie pas cappaciteit beschikbaar heeft op het moment dat het niet meer noodzakkelijk is. Een reddingsbrigade is vaak al aanwezig op het strand en dan kan je er maar beter gebruik van maken. Dit zal de de idiale oplossing zijn maar iets is beter als niets. De politie kan het overnemen waarneer voldoende cappaciteit beschikbaar voor is.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2007, 14:47:02
Het probleem is dat de politie pas cappaciteit beschikbaar heeft op het moment dat het niet meer noodzakkelijk is. Een reddingsbrigade is vaak al aanwezig op het strand en dan kan je er maar beter gebruik van maken. Dit zal de de idiale oplossing zijn maar iets is beter als niets. De politie kan het overnemen waarneer voldoende cappaciteit beschikbaar voor is.

9910001

Ben ik met je eens, en als nood cq tussen oplossing (het kan niet anders, want iemand moet het doen) is het toepasbaar, maar houd wel in het oog dat iemand die een dergelijke post bemand aan een aantal vereisten moet voldoen!

Je kunt daar beter een voorbijganger van 40 neerzetten dan een RB lid van 14.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 11 juli 2007, 17:13:26
Een perskaart is nog steeds geen vrijbrief om een plaats van een incident te mogen betreden.dat dient nog steeds in overleg te gebeuren met de leider plaats ongeval,en wie dat opdat moment is kan me geen ruk schelen.Op het moment dat er wordt verzocht even achter het lint te blijven dien je daar aan te voldoen,niks meer niks minder.En je dient dan zeer zeker geen arrogante houding aan te nemen.


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 11 juli 2007, 17:52:28
Een perskaart is nog steeds geen vrijbrief om een plaats van een incident te mogen betreden.dat dient nog steeds in overleg te gebeuren met de leider plaats ongeval,en wie dat opdat moment is kan me geen ruk schelen.Op het moment dat er wordt verzocht even achter het lint te blijven dien je daar aan te voldoen,niks meer niks minder.En je dient dan zeer zeker geen arrogante houding aan te nemen.

Precies en dat bedoelde ik min of meer met mijn zin, op BLZ 1.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #28 Gepost op: 11 juli 2007, 18:04:21
90-8,





Ik doelde uiteraard niet op de reddingsbrigade.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 11 juli 2007, 19:27:03
Een perskaart is nog steeds geen vrijbrief om een plaats van een incident te mogen betreden.dat dient nog steeds in overleg te gebeuren met de leider plaats ongeval,en wie dat opdat moment is kan me geen ruk schelen.

Wat als de leider plaats ongeval niet op de hoogte is van de 'rechten' die een PPK de betreffende fotograaf biedt? Dat is dan toch echt het probleem van die "leider" en niet van de fotograaf. Als je een PPK hebt dan ga je er vanuit te maken te krijgen met personen die weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Is dat niet het geval, wat in hemelsnaam is dan de meerwaarde van zo'n kaart? De politie heeft nog altijd het meeste te vertellen, zij kunnen je immers -in het ergste geval- in de boeien slaan. Daarom heet het ook een PPK. Als iemand anders je dan wegstuurt zonder enig overleg met een politieagent dan heeft hij of zij (zij in dit geval) het dus absoluut niet begrepen en is het naar mijn bescheiden mening het goed recht van de fotograaf cq cameraman om gewoon door te lopen, anders kun je je wel door iedere boerenl*l laten tegenhouden...

Groeten, Peter.